Huvudmeny

Lila premiär...

Startat av Mattias, 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

.. som sagt en epok går i graven, och en ny uppstår, som bekant är det lila premiär idag i Örebro, ny trafikutövare, nytt drivmedel, ny färg, ny sittkomfort, nya betalsätt, och helt ny vagnpark.

Första buss med Swebus som trafikutövare 1 oktober 2009 att ankomma Järntorget, kl 5.29, blev denna:

Swebus 7xxx BRZ 763 Järntorget 091001


Strax därefter började allt fler lila kaffepaket dyka upp. Swebus 70xx RFK 673


Swebus 7083 BRZ 907


Swebus 7083 BRZ 907


Swebus 7089 EFC 824


Swebus 7061 BRZ 900


Swebus 7060 EFD 307


Swebus 7063 XPM 594

Från Länstrafikens site:
"Idag 1 oktober mellan kl 11-14 invigs de nya,
lila bussarna på Stortorget i Örebro
Invigningstalet hålls av kommunalrådet Fredrik Persson kl 12.00.
Passa på och ladda ditt rabattkort med 20% extra rabatt! Välkommen!"



Fler bilder lär väl garanterat dyka upp under dagen 8)


Återstår väl bara att önska Swebus lycka till.

(Mission accomplished, BM! 8))

//M


http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

usp338

Va kul att du redan har hunnit få ut bilder från morgonen!

Själv så ska jag ut och köra linje 11 från Järntorget mot Hovsta kl 14.50 idag.... dock var premiärkörningen med de lila bussarna i förra veckan för mig. Jag fick vara med och flytta bussar från uppställningsplatsen vid Biltema till depån.

/Bussis

Bussmicke

Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bese001

Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2009, 16:59:02 PM
Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem

Enligt SBH så finns i alla fall 7107-7114. Alla Led A23:or:
7107: XMU 742   7108: CDX 867   7109: XPN 521   7110: AJT 758   7111: XOE 634   7112: BRZ 913   
7113: AKE 272    7114: UOH 184

Staffan Sävenfjord

Även 7054 finns: BRZ 873. Den visades för övrigt på bild i Sveriges bästa bussforum häromdagen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias

Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2009, 16:59:02 PM
Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem

Tackar, trevligt att råkas, som alltid :)! Jag höll mitt löfte, hann ju före "ormen";)
Ser fram emot dina bilder du knäppte sista dagen i blå kostym framöver.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

buskörare

Verkar inte som det går så där jättebra i Örebro? Nu är ju inte Swebus orsaken till dom problemen passagerarna klagar på, men förarna tycker väl inte att det är sådär jättebra löst med byten på många fler platser än dom är vana vid.

AL

Beror väl på vilka problem som avses!  Om t ex passagerarna klagar på dåliga säten i bussarna, bör väl det rimligtvis vara ett ansvar Swebus har som beställare av fordonen. Nu vet inte jag hur strikt kollektivtrafikkontoret i Örebro specificerat upphandlingsunderlaget, men jag tror knappast sätena i bussarna är specade på annat sätt än att viss klädsel skall vara standard!

När det gäller byten är det väl snarare en fråga för förarnas fackliga ombud!

buskörare

Citat från: AL skrivet 07 oktober 2009, 16:52:33 PM
Beror väl på vilka problem som avses!  Om t ex passagerarna klagar på dåliga säten i bussarna, bör väl det rimligtvis vara ett ansvar Swebus har som beställare av fordonen. Nu vet inte jag hur strikt kollektivtrafikkontoret i Örebro specificerat upphandlingsunderlaget, men jag tror knappast sätena i bussarna är specade på annat sätt än att viss klädsel skall vara standard!

När det gäller byten är det väl snarare en fråga för förarnas fackliga ombud!

Tror inte Swebus är beställare sörru. Eftersom det blev en hel del överklagningar så var det inte färdigt när bussarna beställdes. Självklart är bytena en facklig fråga, men likväl är det Swebus som lägger dom så.
Sen är det mer problem än så vad jag har hört.

Joakim Ågren

Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GPS styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc


Bussmicke

Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 01:51:42 AM
Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GPS styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc



Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Jo men klart det blir klagomål när det nya är sämre än det gamla: Sätena går ju att få vilka man vill frågan är om länstrafik krävt dessa eller Swebus valt detta?? Fjädringskomfort ÄR sämre på alla låggolvsbussar... Platsen för rullstol och rullator är väl numera en EU regel hur de ska vara utformade...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det här är intressant. Här ser man tydligt hur politikernas besluten tas långt ovanför förarnas och passagerarnas huvuden, vilket är bra ironiskt då det ju är dessa som ska vistas i bussen. Att införa sämre komfort samma höst och vinter som man höjer priserna och tar bort kontanterna kan inverka negativt både för resandeunderlaget samt politikerförtroendet.

Samtidigt måste det ju vara upp till operatören som vann att kunna köpa de för dem mest ekonomiskt fördelaktiga bussarna, så det nytecknade avtalet kan köras med någon form av vinst. Bekväma stolar kostar pengar, och hur ska man i upphandlingsavtalet kunna specificera att bussarna ska ha bekväma stolar? Vem bestämmer vad som är bekvämt?

AL

Citat från: buskörare skrivet 07 oktober 2009, 22:29:06 PM
Tror inte Swebus är beställare sörru. Eftersom det blev en hel del överklagningar så var det inte färdigt när bussarna beställdes. Självklart är bytena en facklig fråga, men likväl är det Swebus som lägger dom så.
Sen är det mer problem än så vad jag har hört.

Hmm, med undantag för t ex vissa bussar i Stockholm, (vägtullarna), är det alltid entreprenören som beställer bussarna.  Där kan inte upphandlaren lägga sig i.  Däremot kan upphandlaren speca och styra utformingen av de fordon som skall användas för resp. trafik, men om just sätena har specats i Örebrofallet är högst osannolikt - med undantag för tygmönstret möjligtvis! 

buskörare

Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 01:51:42 AM
Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GP  S styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc



Det sista kommer bli bättre. Det handlar om att installationen inte är färdig än, det tar tid att sätta in den och eftersom allt satt kvar i dom gamla bussarna till bara några timmar innan Swebus tog över så får ni nog räkna med att det tar ett tag till. Men att allt ska flyttas över är självklart.