Förarna har fått nog av stenkastning i Uppsala

Startat av Jonas, 29 september 2009, 11:26:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


lil-sis



Ersa

Och vem är det som blir skadad? Säkerligen någon ensamstående gammal invandrarkvinna som bor i Gottsunda. Jag undrar hur ungdomarnas protester mot polisen och "samhället" gagnas av att en vanlig passagerare får en sten i skallen? Här kan de egentligen likagärna gå och kasta sten mot vanligt folk på gågatan, då det faktiskt är exakt samma sak!

Jag förstår faktiskt inte varför det utbredda missnöjet mot polisen/samhället besvaras med stenkastning mot vanligt folk.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2009, 00:06:45 AM

Jag förstår faktiskt inte varför det utbredda missnöjet mot polisen/samhället besvaras med stenkastning mot vanligt folk.

Det enda dom vill är att ha "respekt". "Respekt" skapas genom att begå brottsliga handlingar, pluspoäng till den som även får en tidningsartikel.

Så enkelt är det! Det gäller även SM i balkonghoppning, hedersmord med mera...

lil-sis

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2009, 00:06:45 AM
Och vem är det som blir skadad?

Någons farmor/mormor/etc så det blir surt hemma sen får vi hoppas (eller inte).

Ska väl vara glada att de verkar hålla sig från de större vägarna. Tänk en full buss på väg ut på 55:an och föraren får en sten i skallen  :o

Simon A

Nej, kan bara hålla mer er, detta är ett sjukt betende. För första gången på flera år har jag kännt ett obehag för att pappa kör buss i de här stadsdelarna. Det har ju hänt liknande skit förut men det har ju aldrig vart i en sådan omfattning som nu. För några veckor sen var det ju som ett klimax i Stenhagen och då hade pappa kört mellan brinnande däck ut ur Stenhagen. Han var den sista 5:an som körde i Stenhagen den kvällen, resten av kvällen vände bussarna i Flogsta. Tycker verkligen inte att det ska vara så. Polisen borde få större befogenheter i såna här sammanhang! Det är dags att sätta dit buset en gång för alla!

//Simon

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 06 oktober 2009, 20:02:14 PM
Nej, kan bara hålla mer er, detta är ett sjukt betende. Polisen borde få större befogenheter i såna här sammanhang! Det är dags att sätta dit buset en gång för alla!

Om bråk startar just för att ungdomarna känner sig åsidosatta av samhället och trakasserade av polisen, så tror jag knappast att man löser situationen med mer våld från ordningsmaktens sida. Se på USA som med sina aggressiva b-poliser från tv-programmet "Cops" och väldigt höga straffskalor ändå har mycket högre brottsstatistik än oss här.

Simon A

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2009, 20:07:10 PM
Om bråk startar just för att ungdomarna känner sig åsidosatta av samhället och trakasserade av polisen, så tror jag knappast att man löser situationen med mer våld från ordningsmaktens sida. Se på USA som med sina aggressiva b-poliser från tv-programmet "Cops" och väldigt höga straffskalor ändå har mycket högre brottsstatistik än oss här.
Nej, mer våld löser förmodligen inte saken. Våld föder våld heter det ju. Men det känns inte som polisen har någon befogenhet att överhuvudtaget göra något. Kanske borde polisen få större befogenhet att arrestera och hålla kvar misstänkta så att ett rättvisst straff eller friande kan utfärdas. Oavsett hur denna situation löses måste ju detta få ett slut.

//Simon

RoTe

Vi lever ju i ett "rättighetssamhälle" vilket betyder att myndighetspersoner inte har ett skit att säga till om. Det gäller poliser och det gäller busschaufförer. Personerna vet sina rättigheter och så fort de känner sig det minsta kränkta blir det ramaskri. Samma gäller skolskjutsar, finns inte ett barn som visar sitt busskort på vägen till skolan eftersom det är en RÄTTIGHET att åka bussen.

Folk anser sig bara ha rättigheter, inga skyldigheter.

Fredrik Mattsson

Citat från: RoTe skrivet 06 oktober 2009, 22:21:07 PM
Vi lever ju i ett "rättighetssamhälle" vilket betyder att myndighetspersoner inte har ett skit att säga till om. Det gäller poliser och det gäller busschaufförer. Personerna vet sina rättigheter och så fort de känner sig det minsta kränkta blir det ramaskri. Samma gäller skolskjutsar, finns inte ett barn som visar sitt busskort på vägen till skolan eftersom det är en RÄTTIGHET att åka bussen.

Folk anser sig bara ha rättigheter, inga skyldigheter.

var en på 13 från Fyrishov som tyckte innan skollovet att han inte behövde vissa "intyget", och jag bad honom 2 gånger, så sa jag är väl inte så svårt att visa som en vanlig människa :)
men då hade jag tydligen förolämpat honom ::) så det gav honom rättigheter att sitta "bussplinga" 3 hållplatser, och då åkte dom 3 skolungarna av, likaså med sina rättigheter :P
med resten av passagerarnas goda minne 8) dom pekade finger åt mig när dom gick förbi framdörren, och jag gjorde långnäsa :) skönt att höra 20 personer sitta och skratta på bussen :D



Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 06 oktober 2009, 23:52:23 PM
var en på 13 från Fyrishov som tyckte innan skollovet att han inte behövde vissa "intyget", och jag bad honom 2 gånger, så sa jag är väl inte så svårt att visa som en vanlig människa :)
men då hade jag tydligen förolämpat honom ::) så det gav honom rättigheter att sitta "bussplinga" 3 hållplatser, och då åkte dom 3 skolungarna av, likaså med sina rättigheter :P
med resten av passagerarnas goda minne 8) dom pekade finger åt mig när dom gick förbi framdörren, och jag gjorde långnäsa :) skönt att höra 20 personer sitta och skratta på bussen :D

   Men snälla Fredrik. Du måste ju inse att dom vill att man ska visa dom respekt  ;)

   Men dom själva visar inte det minsta respekt för nån.

   //Niclas



Ersa

Citat från: RoTe skrivet 06 oktober 2009, 22:21:07 PM
Vi lever ju i ett "rättighetssamhälle" vilket betyder att myndighetspersoner inte har ett skit att säga till om. Det gäller poliser och det gäller busschaufförer. Personerna vet sina rättigheter och så fort de känner sig det minsta kränkta blir det ramaskri. Samma gäller skolskjutsar, finns inte ett barn som visar sitt busskort på vägen till skolan eftersom det är en RÄTTIGHET att åka bussen.

Folk anser sig bara ha rättigheter, inga skyldigheter.

"Rättigheter" ja...

Det blir dock konflikter när "rättigheterna" kolliderar. Som när stadsbussföraren efter ett 2-3 timmar konstant körpass utan paus anser sig ha rättighet till sin 15-minuterspaus för att åtminstonde hinna gå å toaletten, trots att dennes buss är 15 minuter sen till hållplatsen där rasten skulle ha utövats. Genom att kräva sina toaletträttigheter kränker han/hon då passagerarnas rättigheter, då de vill komma iväg "nuuuuu"? En bussförare i Umeå fick faktiskt kommentaren: "Du kan väl för f-n inte gå på toa under arbetstid? Det får du väl sköta när du är hemma!" av en arg resenär.

Ditt exempel ovan stämmer ju bra på snyftartikeln i UNT tidigare i år där två stackars föräldrar beklagade sig över att dottern fick en kontrollavgift på sig pga nåt regelbrott. Alla har rättigheter, men ingen har skyldigheten att orka bry sig om att sätta sig i de regler som gäller.

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 07 oktober 2009, 10:09:50 AM
En bussförare i Umeå fick faktiskt kommentaren: "Du kan väl för f-n inte gå på toa under arbetstid? Det får du väl sköta när du är hemma!" av en arg resenär.

Så den resenären går inte på toa på sin arbetstid eller??
Den resenären går väl bara på toa hemma eller??

Då chaufförer speciellt på sommaren måste sitta i 30-40 gradiga bussar så MÅSTE man dricka vatten för att klara sig. Då blir man oundvikligen kissnödig. Kör man då 4½ timmes pass så måste man gå på toa nångång.

Men vi kanske ska stanna bussen och kissa på resenärerna istället?? :)

Men det är sant. Alla vill ha sina rättigheter men aldrig följa sina skyldigheter.

DENNIS

Många tycks sitta på den uppfattningen att Stenkastning mot bussar bara förekommer
i det som brukar benämnas ghetto-områden...

Vi hade f.ö. stenkastningsproblem av revolterande Kids i "fina" Täby Kyrkby senast nu i
helgen, vilket ledde till att SL linjerna 610 och 611 fick läggas om i några timmar... Det
var inte första gången heller på ganska kort tid...

Jag körde sista turen på 610 (innan Nattrafiken gick igång) från Danderyds Sjukhus när
RTL informerade oss om att linjerna inte kunde passera Täby Kyrkby (Hagmovägen mm)
av säkerhetsskäl...
Vilket hallå det blev... Höll på att bli värsta lynchmobben ombord, när passagerarna fick
veta att ingen av linjerna passerade Kyrkbyn p.g.a. detta...
En trafikant tappade fattningen totalt och började vråla högljutt så jag va tvungen att
höja rösten tillbaka - vilket jag sällan gör - och sa till honom (citat) vad är alternativet?
Att vi passerar området och en kantsten kommer flygande rakt igenom en bussruta och
landar i ansiktet på dig själv? Vems är felet då?

Först då tystnade stjärnan (poletten tycktes ramla ner)