Säkerhetskontroll Buss

Startat av bjalle, 27 september 2009, 21:38:27 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bjalle

Hej!
Någon som nyligen tagit busskörkort som kan förklara säkerhetskontrollen för bussen.

tack på förhand

RoTe

Min lilla checklista:

Belysning, blink+broms
Däck & Hjul
Luckor, reservhjul, batteri, spolarvätska.

Vätskenivåer+Remmar

Invändig koll, nödutg+takluckor
Nödöppning dörrar
Klämskydd dörrar

Tuta, vindruta+spolning
Täthetskontroll
Lågtrycksindikator
Färdskrivare
Bromsar
Styrning

Cyklisten

Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 27 september 2009, 22:08:01 PM
Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.

Mycket av det där gör du ju bara på trafikskolan...

AL

Ja, och dessutom - vilket är aktuellt på alltfler depåer och entreprenörer - så skall den utföras av servicepersonal, (läs tvätthallspersonal), och enbart bekräftas av förare, (GS), innan utkörning!

buskörare

Citat från: Cyklisten skrivet 27 september 2009, 22:08:01 PM
Det är en del saker som ingår i en sk. "stor service", undrar hur lång tid allting ska ta att genomföra av en förare.

På dom flesta ställena numera så ska inte föraren göra nån säkerhetskontroll. Eller ja, det är klart man får göra det, men det får man då göra på sin egen fritid. Inget ag betalar för.

Kvarne

Busslink införde nyligen att Service-personalen(Tvätt) gör säkerhetskontrollen här i Sthlm. Vid uttag av buss från depå ska jag som förare bara kontrollera via en lapp i bussen att fullständig kontroll är gjord och helt godkänd.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2009, 06:18:36 AM
Som jag nämnde tidigare, finns det någon dom från högre rättslig instans på att detta förfarande håller? annars är vi tillbaka i att föraren är ansvarig för att fordonet är trafiksäkert osv vilket som sagt kan ha en stor betydelse vid en eventuell olycka eller liknande.
Kan alltså föraren lämna över ansvaret på någon annan och isåfall hur långt framåt efter denna kontroll kan detta ske, jag tror det snackades om 24 timmar för ett par år sedan i projekteringsstadiet
Eftersom detta förfarande fått stor utbredning så kan man ju förutsätta att alla dessa frågetecken är uträtade numera

Det är väl bara att skriva till Transportstyrelsen o fråga...

Ersa

Det som ingår för mig på jobbet idag är denna procedur. Dock kan man ju ge sig tusan på att säkerhetskontroll vid uppkörningen är mer avancerad än så här:

Yttre:
Belysning, blinkers. Bromsljus går ju oftast inte om man är ensam.
Däck, hjul

Inre:
Tuta, torkare, spolning
Täthetskontroll (om man får fram tryckmätarna på de nya displayerna)
Bromsar
Styrning

Nico


Är inte helt säker på terminologin, men vill ha det till att man i de flesta förekommande fall bör skilja på funktionskontroll och säkerhetskontroll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

PG

Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2009, 07:54:20 AM
Yttre:
Belysning, blinkers. Bromsljus går ju oftast inte om man är ensam.
Bromsljusen går fint att kontrollera även om man är ensam, under min ratt-tid klämde jag antingen brandyxan eller varningstriangeln mellan stol eller ratt och bromspedalen  ;)

jocke

Citat från: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

Det första inlägget handle om de, tror jag.

Nu handlar de om busschaufförens vardag istället :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

bjalle

Citat från: RoTe skrivet 28 september 2009, 10:13:18 AM
Jag trodde det handlade om uppkörningen, hade jag fel?

Helt rätt....

JDS

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 september 2009, 15:57:00 PM
Helt rätt....

Vet inte om du kanske redan har fått de svar du behöver, men själv har jag alltid haft lite blandade känslor för checklistor av det där slaget. De funkar bra när det gäller att lära sig svara på ett papper vad som ingår, men när det gäller att göra det i praktiken krävs praktisk övning.

Här är i alla fall kraven enligt föreskriften:

11 § I säkerhetskontrollen ska ingå ett slumpmässigt urval eller samtliga av följande:
− belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
− vindrutetorkare och spolare,
− styrning,
− bromsar,
− hjul och däck,
− stänkskydd,
− hjulbultar,
− vätskor, till exempel spolarvätska, kylarvätska, bromsvätska och motorolja,
− bussens varningssystem,
− backspeglar,
− rutor,
− dörrautomatik/nödöppning,
− säkerhetsutrustning,
− färdskrivare.

12 § Om brister upptäcks vid säkerhetskontrollen ska den sökande föreslå hur de kan åtgärdas.

13 § Om sökanden använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen
.