Lämpligt vägval (Nässjö-Kinna / Skene)

Startat av scaniaolsson, 26 september 2009, 10:59:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Hej på er.

På fredag kommer jag att köra ovan nämnda sträcka, ska väl direkt säga att det sker med personbil.
Det finns ju ett antal olika vägar att välja från höglandet. Mest troligt kommer jag att gå Rv 31 / 47 ner mot Jönköping.

Men sen ??
Dom alternativ jag ser på rak arm är följande.

1. Rv 40 till Bottnaryd - Rv 26 till N Unnaryd- Lv 156 till Kinna
2. Rv 40 till Ulricehamn - Lv 157 till Limmared - Rv 27 till Tranemo - Lv 156 till Kinna
3. Rv 40 till Borås - Rv 41 till Kinna

Ett småvägsalternativ är.

Nässjö-Malmbäck-Vaggeryd-Bondstorp-N Unnaryd och därefter Lv 156 till Kinna.

Tacksam för lite feedback.
Dessutom är tips på bra lunchställen runt Jönköping / Bottnaryd välkomna.
Lär nog inte köra upp till Mullsjö och Lands, det blir lite för stor omväg.

Ha en go lördag.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 26 september 2009, 10:59:54 AM
Hej på er.

På fredag kommer jag att köra ovan nämnda sträcka, ska väl direkt säga att det sker med personbil.
Det finns ju ett antal olika vägar att välja från höglandet. Mest troligt kommer jag att gå Rv 31 / 47 ner mot Jönköping.

Men sen ??
Dom alternativ jag ser på rak arm är följande.

1. Rv 40 till Bottnaryd - Rv 26 till N Unnaryd- Lv 156 till Kinna
2. Rv 40 till Ulricehamn - Lv 157 till Limmared - Rv 27 till Tranemo - Lv 156 till Kinna
3. Rv 40 till Borås - Rv 41 till Kinna

Ett småvägsalternativ är.

Nässjö-Malmbäck-Vaggeryd-Bondstorp-N Unnaryd och därefter Lv 156 till Kinna.

Tacksam för lite feedback.
Dessutom är tips på bra lunchställen runt Jönköping / Bottnaryd välkomna.
Lär nog inte köra upp till Mullsjö och Lands, det blir lite för stor omväg.

Ha en go lördag.

Scaniaolsson

Har du bråttom så är alternativ 3 bäst. Vill du köra på lite mindre vägar så är alternativ 1 bäst.
När det gäller lunchställen så finns vägkrogen vid Jära och Rasta i Strängsered. Inget av dem kan rekommenderas. Om du har tid så föreslår jag att du svänger av väg 156 vid Nittorp och intar lunch på Limmareds värdshus. Det är bra om än inte så bra som det en gång har varit. Sedan fortsätter du enligt alternativ 2.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Tackar för tipsen, då lär det nog bli Rv 40 - Rv 26 - Lv 156.
Lite annan rutt till lunchen i Limmared dock, från Ljungsarp via Dalstorp och ut på 157:an innan Limmared nås.

Har ett par saker jag tänkte kolla på i Dalstorp och dess närhet.

Wärdshuset i Limmared lät mycket lockande, klart överkommligt med 75 spänn för dagens dessutom.
Slutmålet för fredagen blir Kinna Stadshotell.

Go Lördagskväll.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 26 september 2009, 17:22:45 PM
Tackar för tipsen, då lär det nog bli Rv 40 - Rv 26 - Lv 156.
Lite annan rutt till lunchen i Limmared dock, från Ljungsarp via Dalstorp och ut på 157:an innan Limmared nås.

Har ett par saker jag tänkte kolla på i Dalstorp och dess närhet.

Wärdshuset i Limmared lät mycket lockande, klart överkommligt med 75 spänn för dagens dessutom.
Slutmålet för fredagen blir Kinna Stadshotell.

Go Lördagskväll.

Scaniaolsson

Visst kan du köra Ljungsarp-Dalstorp om du vill. Det blir bara obetydligt längre.
Värdshuset i Limmared har ett stort salladsbord dessutom, så man måste säga att priset för lunchen är klart överkomligt. Strax efter 12 kan det dock vara ganska mycket folk där. Det finns otroligt många arbetsplatser i Limmared, tycks det.
Med lite tur kan man få se Fredrik Olsson och Siw Malmkvist bland lunchgästerna. De har en fritidsbostad i närheten.
Limmareds värdshus hade för övrigt på 1970 Sveriges yngste källarmästare. Han var då 19 år och lär nu finnas vid hotellet i Överlida. Han blev mycket känd för sina wienerschnitzlar. Dessa lär fortfarande serveras men det är stor skillnad på kvaliteten från Roys tid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Kan nu meddela att det blev följande alternativ.

Rv 40 - Rv 26 - Lv 156 med avstickare upp om Dalstorp ut på Lv 157 ner till Limmared - Rv 27 & åter Lv 156 från Tranemo fram till slutmålet Kinna.

Lunchen blev på Limmareds Wärdshus (tack för tipset). Helt ok ställe och dessutom överkommligt med 75 spänn för dagens.

Nu är jag dock återbördad till ett mycket blåsigt Skåne igen.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.