Huvudmeny

Ang. sms-fusk

Startat av Jonas, 26 september 2009, 09:49:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Wetjo skrivet 10 oktober 2009, 08:47:54 AM
INte blir du åtalad för olaga frihetsberövande om du griper någon av "misstag", som envarsingripande. Åker du ifrån platsen med den gripne ligger du pyrt till, men inte om du står kvar. Det är ju sedan polisen som avgör om dom "övertar" gripandet eller om dom släpper den gripne.

Det kan du mycket väl göra. Långt ifrån omöjligt, det är helt upp till den du envarsgripit om den vill åtala dig för de. Det är alltså varken ditt eller polisens beslut, utan den felaktigt gripna.

Att sedan polisen väljer att släppa den personen om det visar sig vara felaktigt gör inte att den personen inte kan anmäla dig för de.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lil-sis

Men det är väl ändå en åklagare som väcker åtal?

Anmäld kan man ju bli.

jocke

Citat från: lil-sis skrivet 13 oktober 2009, 00:04:13 AM
Men det är väl ändå en åklagare som väcker åtal?

Anmäld kan man ju bli.

Anmäla skulle det självklart stå :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

ch

Först och främst, envarsgripande kan vem som helst göra - men då krävs det att brottet har fängelse med i straffskalan vilket bedrägligt beteende har vilket tjuvåkning klassas som.

Det gör att man har rätt att gripa en person för att denne försöker tjuvåka. Å andra sidan har vem som helst rätt att gripa vem som helst, och dessutom med stöd av nödvärnsrätten. Om t.ex nån ropar "Stoppa tjuven" så får jag lov att stoppa den som kommer springande genom att t.ex knuffa den i marken och sen hålla fast personen.

Således kan passagerare t.ex gripa en bussförare som misstänks vara rattfull, då fängelse ingår i straffskalan. Det är alltså helt okej för passageraren att slita tag i föraren och hålla fast denna i avvaktan på polis.

Så vem vet om passagerarna börjar med envarsgripande gentemot lokaltrafikspersonal om man börjar gripa passagererare?

Sen är det ju så att det inte är olagligt att tappa sin biljett eller inte vilja visa den, det faller under annan lagstiftning istället. Och där ingår inte fängelse i straffskalan har jag för mig.

jocke

Citat från: ch skrivet 13 oktober 2009, 21:18:25 PM
Först och främst, envarsgripande kan vem som helst göra - men då krävs det att brottet har fängelse med i straffskalan vilket bedrägligt beteende har vilket tjuvåkning klassas som.

Det gör att man har rätt att gripa en person för att denne försöker tjuvåka. Å andra sidan har vem som helst rätt att gripa vem som helst, och dessutom med stöd av nödvärnsrätten. Om t.ex nån ropar "Stoppa tjuven" så får jag lov att stoppa den som kommer springande genom att t.ex knuffa den i marken och sen hålla fast personen.

Således kan passagerare t.ex gripa en bussförare som misstänks vara rattfull, då fängelse ingår i straffskalan. Det är alltså helt okej för passageraren att slita tag i föraren och hålla fast denna i avvaktan på polis.

Så vem vet om passagerarna börjar med envarsgripande gentemot lokaltrafikspersonal om man börjar gripa passagererare?

Sen är det ju så att det inte är olagligt att tappa sin biljett eller inte vilja visa den, det faller under annan lagstiftning istället. Och där ingår inte fängelse i straffskalan har jag för mig.

Att stoppa någon som kommer springades är egentligen inget du har rätt till, då du har inte sett brottet begås. Självklart är detta något som beror på typ av situation.

Det är bara den person som sett brottet som kan gripa personen som gjort brottet.

Det är inte olagligt att inte visa biljett/färdbevis. Men gör du inte de blir du avkastat / eventuellt tillkallas polis.
Jag förändrar era liv med detta inlägg