Huvudmeny

Ang. sms-fusk

Startat av Jonas, 26 september 2009, 09:49:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 september 2009, 17:47:12 PM
Publicerad: 29 maj 2007, 00.00

Sorry kollade inte datumet, fick länken idag av en kollega...  :-\

bjalle

Citat från: Z skrivet 30 september 2009, 20:53:44 PM
Sorry kollade inte datumet, fick länken idag av en kollega...  :-\

Var bara en upplysning och inget annat :)

Lars Borgemo

Citat från: AL skrivet 26 september 2009, 11:01:47 AM
Vad jag vet får förare i Göteborgsområdet inte ens "ta i" kundernas mobil, allt för att undvika krav på ersättning för en, i all händelse, förstörd eller skadad" mobil!  Vet dock inte vad regelverket säger när det gäller Biljettkontrollens hantering av dessa...
Lysande formulering i Skånetrafikens resevillkor:
Citat3.1 Resenär skall själv ombesörja att giltigt färdbevis finns innan resa påbörjas och skall när som helst under färd kunna visa upp sitt färdbevis. Resenär vars färdbevis är registrerat i mobiltelefonen är skyldig att tillfälligt överlämna sin mobiltelefon till förare, ombordpersonal eller kontrollant, med uppgift att kontrollera färdbevis, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.
- Inget fegtrams här!

Buss-Anders

Det är ju löjligt att förare inte ens ska få ta tag i en mobil för att kontrollera biljetten. Med tanke på synskärpa,solblänk  och ljusförhållande så måste säkert många förare ha behov av att hålla mobiltelefonen på ett visst avstånd i en viss vinkel för att överhuvudtaget kunna se vad det står.
Skulle de i stället be kunden att visa mobilen i en viss vinkel vilken tid det skulle ta att kontrollera sms-biljetten. Kan ju aldrig finnas tid till det.

Själv hade jag en kund som klev ombord med en sms-biljett som gällde för sista delen av färdsträckan och inte min del av resan. Jag hade aldrig sett det om jag inte hade fått ta tag i mobilen. Han fick betala.

Urkundsförfalskning alltså biljettförfalskning kan ge fängelse upp till två år så brottet är ju inte att betrakta som ringa som det heter. Nu får man ju inte fängelse för det men förhoppningsvis dryga böter. Jag tycker att biljettförfalskning är ett värre brott än att tjuvåka. Klart att man nåste få beslagta mobiltelefonen hur ska man annars kunna styrka brottet.

Sedan ät det klart att man kan inte beslagta mobilen för ett litet barn så att de inte kan kontakta sina föräldrar sent en kväll. Jag kan riktigt se tidningsrubrikerna framför mig. "Busschaufför hindrade Kalle 13 år att ringa sina föräldrar".

Mvh
Buss-Anders 

Björn Ax

Ja efter lite sökande och donande så har jag läst att om nån chaufför eller kontrollant/väktare skulle ta resenärens mobil ELLER kort så skulle det räknas som egenmäktigt förfarande. Gillas inte hos polisen.

Så i lagens mening har varken chaufför eller kontrollant/väktare rätt att ta varken mobil eller kort från en resenär.

Så tyvärr är det så att om man blir ombedd att lämna över sitt kort så är det bara att inte göra det.

Yujin Zhang

CitatSå i lagens mening har varken chaufför eller kontrollant/väktare rätt att ta varken mobil eller kort från en resenär.

Men det där kan väl knappast stämma? Här i SL land står det t.o.m. på kortet att "Kortet skall uppvisas för och på begäran överlämnas till biljettförsäljare och kontrollpersonal".

/En som börjar undra om man begick lagbrott de gånger man begärde resenären att överlämna kortet pga diverse skäl, med stöd från just citatet ovan.

Wetjo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 oktober 2009, 15:39:19 PM
Men det där kan väl knappast stämma? Här i SL land står det t.o.m. på kortet att "Kortet skall uppvisas för och på begäran överlämnas till biljettförsäljare och kontrollpersonal".
/En som börjar undra om man begick lagbrott de gånger man begärde resenären att överlämna kortet pga diverse skäl, med stöd från just citatet ovan.

En viss skillnad. Om du omhändetar en pappersbiljett eller ett periodmärke, så bifogar du den/det till din rapport. Det står i den lokala ordningsstadgan (SL) att du får omhändeta ett felaktigt färdbevis. Frågan är om det är lagligt att omhändeta en mobil som har en felaktig/falsk biljett då den har ett högre värde än en biljett.
Är biljetten falsk (mobilbiljett eller pappersbiljett), kan du göra ett envarsgripande enligt Polislagen och hålla kvar personen tills dess polis anländer. Då överlämnar du personen och allt gods du plockat vid skyddsvisitationen. Du har nämligen rätt att skyddsvisitera en person som du gripit...
Värt att notera är att olika Lokala ordningsstadgor gäller i länen. Så sanningen i Sthlm kanske är osanning i Gbg.  ;)

Jonas1968

#22
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 30 september 2009, 18:27:29 PM
Skånetrafiken provade ju mobilbiljetter ett tag, men då använde man inte vanliga SMS. Istället installerade man ett Javaprogram i telefonen, och köpte biljetten därigenom.
Betydligt bättre, men tyvärr verkade man inte ta det längre än till tester.
Ett stort problem här är ju att alla mobiler inte har Javastöd. Har mobilen ett par år på nacken så går det inte att köpa mobilbiljett om man måste installera ett javaprogram i telefonen. SMS däremot har ju funnits på alla mobiler betydligt längre tid så mobiler som saknar SMS stöd är nog betydligt ovanligare.

Björn Ax

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 oktober 2009, 15:39:19 PM
Men det där kan väl knappast stämma? Här i SL land står det t.o.m. på kortet att "Kortet skall uppvisas för och på begäran överlämnas till biljettförsäljare och kontrollpersonal".

/En som börjar undra om man begick lagbrott de gånger man begärde resenären att överlämna kortet pga diverse skäl, med stöd från just citatet ovan.

Jo dom skriver så på UL också men i lagens mening så har dom ingen rätt att ta kortet ifrån dig. Vägrar du lämna över kortet så kan dom inget göra. Dock så tror jag inte det har testats i domstol så ingen praxis lär väl finnas.

Wetjo

Citat från: Björn Ax skrivet 04 oktober 2009, 19:17:26 PM
Jo dom skriver så på UL också men i lagens mening så har dom ingen rätt att ta kortet ifrån dig. Vägrar du lämna över kortet så kan dom inget göra. Dock så tror jag inte det har testats i domstol så ingen praxis lär väl finnas.

Vad står i Lokala ordningsstadgan. Den gäller som lag...

Zella

2010 så försviner viseringen formelt i Gbg... men den har ju varit borta ett par år nu...

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 04 oktober 2009, 19:17:26 PM
Jo dom skriver så på UL också men i lagens mening så har dom ingen rätt att ta kortet ifrån dig. Vägrar du lämna över kortet så kan dom inget göra. Dock så tror jag inte det har testats i domstol så ingen praxis lär väl finnas.

Precis. Väktare/Chaffis/Kontrollant, ingen av dessa har någon högre befattning än gemene man när de kommer till detta. Självklart kan du envarsgripa en person om du misstänker att den har en falsk biljett, men är du verkligen beredd att riskera ett åtal för Frihetsberövande om de visade sig vara fel? Nej inte jag iaf.

Detsamma gäller tex connex gula jackor. Dom har lika mycket makt som vem som helst, dom får inte på något sätt varken stoppa dig eller ta i dig. Du kan sonika bara traska runt dom. Dessa har dock en ful vana o ställa sig i en ring, vilket innebär att de är svårt för dig att komma runt.

Skulle någon ta dig eller ta din mobiltelefon har du enligt lagen rätt att ta tillbaka den / ta dig fri med de våld som krävs för situationen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jonas

Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:40:34 AM
Självklart kan du envarsgripa en person om du misstänker att den har en falsk biljett, men är du verkligen beredd att riskera ett åtal för Frihetsberövande om de visade sig vara fel? Nej inte jag iaf.

Just när det gäller sms så är det ju väldigt enkelt att snabbt kolla om den är falsk, det är ju bara att kolla med TL(ialla fall här i Uppsala).
Om man sedan får redan på att den är falsk så är det ju FAKTA och ingen misstanke, så då kan man ju agera där efter.

Wetjo

Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2009, 08:40:34 AM
Precis. Väktare/Chaffis/Kontrollant, ingen av dessa har någon högre befattning än gemene man när de kommer till detta. Självklart kan du envarsgripa en person om du misstänker att den har en falsk biljett, men är du verkligen beredd att riskera ett åtal för Frihetsberövande om de visade sig vara fel? Nej inte jag iaf.

INte blir du åtalad för olaga frihetsberövande om du griper någon av "misstag", som envarsingripande. Åker du ifrån platsen med den gripne ligger du pyrt till, men inte om du står kvar. Det är ju sedan polisen som avgör om dom "övertar" gripandet eller om dom släpper den gripne.

lil-sis

CitatINte blir du åtalad för olaga frihetsberövande om du griper någon av "misstag", som envarsingripande. Åker du ifrån platsen med den gripne ligger du pyrt till, men inte om du står kvar. Det är ju sedan polisen som avgör om dom "övertar" gripandet eller om dom släpper den gripne.

Så du rekommenderar inte att man stänger dörrarna och åker direkt till Polishuset?  8)