Huvudmeny

Götaälvbron - vykort

Startat av Autotransit, 22 september 2009, 19:26:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Det går framåt med "broforskningen", jag hittade ett till vykort på en av Hisingens landförbindelser. Här har det blivit moderna tider med färg och allting, dessutom verkar spårvagnstrafiken ha kommit igång. Året är 1966, alltså året innan vi började köra på rätt sida...



/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 22 september 2009, 19:26:23 PM
Det går framåt med "broforskningen", jag hittade ett till vykort på en av Hisingens landförbindelser. Här har det blivit moderna tider med färg och allting, dessutom verkar spårvagnstrafiken ha kommit igång. Året är 1966, alltså året innan vi började köra på rätt sida...



/Stellan


.. men ändå är det rätt sig likt från fotona från 40-talet jämfört med idag.
Godsmagasinet för BJ finns ju kvar..Dessutom har ju bron fått trkörfält i vardera riktningen men jag tror inte att lastbilen som kör i det yttre körfältet skulle fått det idag utan att ljussignalerna gått igång.

När breddades Göta Älvbron från 2 till tre körfält förresten?

/B

IngemarJ

Hej!

Tankbilen skulle överhuvudtaget inte få passera bron idag, miljöreglerna på fastlandssidan förbjuder transporter av farligt gods.

Hälsar

Ingemar

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:13:17 PM

.. men ändå är det rätt sig likt från fotona från 40-talet jämfört med idag.
Godsmagasinet för BJ finns ju kvar..Dessutom har ju bron fått trkörfält i vardera riktningen men jag tror inte att lastbilen som kör i det yttre körfältet skulle fått det idag utan att ljussignalerna gått igång.

När breddades Göta Älvbron från 2 till tre körfält förresten?

/B

På det här vykortet ser man ju att förutom att spårvagnstrafiken kommit igång, så är ju "tarmen" ner mot Drottningtorget färdigbyggd och i bruk. Lika intressant skulle det vara när de åter blev två körfält.

/Stellan