Gamla Rikstvåan i Backa (bilder och Google Maps-länk)

Startat av Jonas Gustafsson, 22 september 2009, 01:00:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Den 14 augusti tog sonen & jag en barnvagnspromenad längs sträckningen av det som sista tiden innan motorvägen till Kungälv byggdes (1958-59?) var Riksväg 2, huvudvägen till Norge. Före 1953, då Rikstvåan gick på Göta Älvs östra sida till Lilla Edet och därefter mot Ljungskile, hette vägen Riksväg 160.

Jag har länkat till en kartbild i Google Maps där jag markerat var fotona är tagna.

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=102771559824637168022.000473cc62f06a5ab404b&ll=57.748694,11.983852&spn=0.04681,0.15398&t=h&z=13



Vid promenadens start i norr ser man över vägen Backadalen mot Selma Lagerlöfs torg. Norr om Backadalen är gamla rikstvåan effektivt dold av bebyggelsen ända upp mot Tagene, så jag tyckte detta var en lämplig startpunkt.



Så vänder vi blicken söderut och startar promenaden. Första biten är gång- och cykelbana, men den ligger exakt i gamla rikstvåans spår.



Vägen går i en inte så brant, men lång och seg stigning mot Backa kyrka.



Nu har vi nått kyrkogårdsmuren. Kyrkogården fortsätter även på vägens västra sida.



Backa kyrka är uppenbarligen under renovering. Trevligt för församlingen, men byggnadsställningar skämmer kyrkobilder å det grövsta.



En blick tillbaka norrut med max tele. Angeredsbron och höghusen i Gårdsten syns i fjärran.




Backaskolan, en trevlig äldre träskola omgiven av grönska. På andra sidan gamla rikstvåan-som här en kort sträcka är farbar med bil och kallas Backa kyrkogata-ligger däremot låga hyreshus i anonym 60-talsarkitektur.



Nu blir det gång- och cykelväg igen. Tele gör att man ser Masthugget och tornet i Slottsskogen i fjärran.



Här har jag fått fuska, gång-och cykelvägen lämnar nu rikstvåans sträckning en kort sträcka. Rikstvåan fortsatte genom huset till höger, strax utanför bildkanten.



Men nu är vi tillbaka igen. Undrar hur många av de boende på den sömniga Blankversgatan, eller för all del brevbäraren i sin lilla elbil, som känner till att detta var huvudvägen till Norge under sju år på 50-talet?




Höghusen i Brunnsbo bildar fond när vi närmar oss...



...Backa Folkets hus, en riktig funkispärla!



De på bild 12 och 13 synliga höghusen är byggda tvärs över gamla rikstvåan. Vi tar upp tråden igen sydväst om höghusen...



...på en gångbana som sedan blir bilgata, närmare bestämt Författaregatan. Brunnsboskolan skymtar till höger i bild.



Ett litet skelett kikar ut på omvärden från biologisalens fönster.



Gamla rikstvåan ligger ännu kvar, nu återigen som gång- och cykelbana, och skär diagonalt genom ett kvarter som orienterats efter kompassens huvudriktningar.



Andra änden av samma kvarter.



Gamla rikstvåan korsar Lillhagsvägen och Bohusbanan och blir åter bilväg (Backavägen).



Blomsterlandet syns till vänster. I samma hus inryms Biltema, en händelse som kan se ut som en tanke (förvisso en könsstereotyp sådan) ;).



Längs Backavägen närmar vi oss slutligen vårt mål...



...Hjalmar Brantingsplatsen. Här förenades Rikstvåans trafik med trafiken från Lundby, Torslanda, Björlanda och Tuve i en rondell. Huset till höger som idag inrymmer McDonalds och sportbutik, byggdes 1943 och fanns alltså redan då.
Det är de enda resterna av AB Carl Larssons mekaniska verkstad, som täckte en stor del av nuvarande Backaplans köpcentrum. Övriga byggnader har ersatts av nya för detaljhandeln.

Mer vägarkeologi i Göteborg kan det mycket väl bli på föräldralediga dagar. Håll utkik!

//Jonas G


Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

ch

Hmmm. Jag har starkt för mig att gamla Rikstvåan nämligen gick från Göteborg längs andra sidan älven (E45-sidan) och sen över Lilla Edet-Backamo-Ljungskile. Där har du idag gamla R2-minnesgrejen ju.


Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 22 september 2009, 19:45:03 PM
Hmmm. Jag har starkt för mig att gamla Rikstvåan nämligen gick från Göteborg längs andra sidan älven (E45-sidan) och sen över Lilla Edet-Backamo-Ljungskile. Där har du idag gamla R2-minnesgrejen ju.


Ja, det stämmer om man läser "Svensk Uppslagsbok" från slutet av 40-talet så gick R2 över Lilla Edet men redan i KAK:s bilatlas från mitten av 50-talet har R2 sin sträckning på Hisingen och sedan över Kungälv - Stora Höga - Ljungskile.

Verkligen intressanta bilder men sedan kan man ju fundera på hur R2 gick efter Backa och upp mot Kärra.  Genom industriområdet där idag buss 42 har sin sträckning?
Efter Kärra så är det ju mer "rättframt" och tydlig "gammal landsväg" norröver uppmot Rödbo förbi KVD bilauktioner.

/B

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:10:09 PM

Ja, det stämmer om man läser "Svensk Uppslagsbok" från slutet av 40-talet så gick R2 över Lilla Edet men redan i KAK:s bilatlas från mitten av 50-talet har R2 sin sträckning på Hisingen och sedan över Kungälv - Stora Höga - Ljungskile.


Vilket jag faktiskt också skrivit i första stycket i inlägget. Herr ch får ta och läsa lite mer uppmärksamt! ;)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 22 september 2009, 20:10:09 PM

Verkligen intressanta bilder men sedan kan man ju fundera på hur R2 gick efter Backa och upp mot Kärra.  Genom industriområdet där idag buss 42 har sin sträckning?

/B

Det stämmer.

/Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

ch

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 september 2009, 21:52:12 PM
Vilket jag faktiskt också skrivit i första stycket i inlägget. Herr ch får ta och läsa lite mer uppmärksamt! ;)
//Jonas G

Jag dregglade över bilderna och såg inte bokstäverna.

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 september 2009, 01:00:55 AM
Den 14 augusti tog sonen & jag en barnvagnspromenad längs sträckningen av det som sista tiden innan motorvägen till Kungälv byggdes (1958-59?) var Riksväg 2, huvudvägen till Norge. Före 1953, då Rikstvåan gick på Göta Älvs östra sida till Lilla Edet och därefter mot Ljungskile, hette vägen Riksväg 160.

Jag har länkat till en kartbild i Google Maps där jag markerat var fotona är tagna.

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=102771559824637168022.000473cc62f06a5ab404b&ll=57.748694,11.983852&spn=0.04681,0.15398&t=h&z=13


...Hjalmar Brantingsplatsen. Här förenades Rikstvåans trafik med trafiken från Lundby, Torslanda, Björlanda och Tuve i en rondell. Huset till höger som idag inrymmer McDonalds och sportbutik, byggdes 1943 och fanns alltså redan då.
Det är de enda resterna av AB Carl Larssons mekaniska verkstad, som täckte en stor del av nuvarande Backaplans köpcentrum. Övriga byggnader har ersatts av nya för detaljhandeln.

Mer vägarkeologi i Göteborg kan det mycket väl bli på föräldralediga dagar. Håll utkik!

//Jonas G


Huset, i den höga delen inrymmer även kontor och rastlokaler för GS.

/B

Stefan Lindberg