Överlast-erfarenheter? Hur kan man kolla?

Startat av farsta, 16 september 2009, 10:30:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Många vet nog inte att det är ganska kraftiga böter på överlast. En helt vanlig personbil med fyra vuxna kan med bagage komma en bra bit över vad den är godkänd för.

Min erfarenhet är när min fru skulle köra upp möbler till Norrland. Vi hyrde "den största Statoil-lastbilen". Minns inte hur många kubik den tog. Ingen jättevariant men en sådan med höj/sänkbar lastbrygga.  Jag var med och lastade. Tyckte inte att vi hade överlastat. Tog en provtur sedan tog en annan chaufför över.

De ringde sedan från Mora Stenar i Uppland. Polisen vägde alla lastbilar. De hade (tror jag) 750 kg övervikt....Skall egentligen gå till åklagare men då de erkände direkt hörde vi inget av någon sådan utan fick en inbetalningstalong på 4 000 kr. Men vi var rädda att det kunde bli körtkortsindragning för vår vän. Men den faran verkar över nu.

Men en sådan överlast skall man inte få köra vidare men polisen lät de köra av motorvägen och de hitttade ett behandlingshem i typ Mehedeby där de kunde lasta av ca 750 g och köra vidare i snöyran. Ingen höjdare precis...

Jag beklagar mig inte. Överlast kan vara farligt. Samtidigt så otroligt enkelt att överskrida. Finns det någon allmän våg i Sthlmsområdet? På nästa ev resa vill jag kontrollväga. Innan avfärd




Fredrik W

Åtminstone för några år sedan fanns det en allmän(?) våg i Lunda industriområde (Spånga). Minns ej gatunamnet.

RoTe


farsta

Tack. Finns det allmäna vågar ute på vägarna också? Tycker jag sett sådan platser bla vid gamla E4 nära Höga kustenbron. Har trott att de kanske bara är för yrkeschaufförer

Staffan Sävenfjord

Citat från: farsta skrivet 16 september 2009, 10:30:23 AM
De ringde sedan från Mora Stenar i Uppland. Polisen vägde alla lastbilar. De hade (tror jag) 750 kg övervikt....Skall egentligen gå till åklagare men då de erkände direkt hörde vi inget av någon sådan utan fick en inbetalningstalong på 4 000 kr. Men vi var rädda att det kunde bli körtkortsindragning för vår vän. Men den faran verkar över nu.


Antagligen blev det ett strafföreläggande. Accepterar man ett sådant och betalar så går fallet inte till åklagare. Finns det som i det här fallet övertygande bevisning så är det lika bra att acceptera strafföreläggandet så är saken ur världen. Det blir kanske inte dyrare om man låter fallet gå till domstol.
Körkortsindragning kan det bli även vid strafföreläggande.
Om man ställer sig vid Calles eller Fleggaard i norra Tyskland kan man se fruktansvärda exempel på kraftig överlast. Något att tänka på för många som tror att det är fritt fram att lasta in så mycket som får plats i bilen så länge man inte överskrider den tullfria ransonen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C


Det finns en trafikkontrollplats i Viared/Borås, där brukade jag åka in och väga lastbilen ibland när det var på gränsen... I Norge så är de nämligen väldigt noga med vikten på lastbilar och även personbilar med släp osv. Och i Norge kan man räkna med att det är kontroller vid vågstationerna, så skall ni dit så chansa inte för då blir böterna väldigt höga om ni har överlass.

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 11:00:12 AM
De flesta vågar är öppna dygnet runt, bara att svänga in och väga.

Brukar väga mitt husvagnsekipage med jämna mellanrum, alltid överlast :-)

Vi brukar också väga husvagnen rätt ofta, i stort sett aldrig överlast :)

BD

Var det inte så att tidigare "bjöd" polisen på det första tonnet?

Autotransit

Citat från: BD skrivet 19 september 2009, 12:47:06 PM
Var det inte så att tidigare "bjöd" polisen på det första tonnet?

Njae...du hade en felmarginal på 500 kilo för framaxel och ett ton för övriga axlar. Låg man inom marginalen för varje axel, så kan man ju säga att ordningsmakten "bjöd" på några kilo. Men så fort man gick över marginalen försvann rabatten och man fick betala från förtsta kilot.

/Stellan

Claes

Citat från: farsta skrivet 16 september 2009, 10:55:12 AM
Tack. Finns det allmäna vågar ute på vägarna också? Tycker jag sett sådan platser bla vid gamla E4 nära Höga kustenbron. Har trott att de kanske bara är för yrkeschaufförer

Vågarna innan Sandöbron kom på plats när totalvikten för lastbil höjdes från 51 ton till 60 ton i början på 90-talet. Sandöbron klarade bara 50 ton.

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2009, 12:55:23 PM
Duktigt!

Trots att jag har 220 kg lastvikt är det sällan vikten ligger inom gränsen, misstänker att vagnen väger mer tom än vikten i reg beviset.

Hur det med vagnar som har en lastvikt på 100 kg och mindre klarar sig kan man ju undra..

För husvagnar räknas ju överskridandet i %% av tillåten lastvikt, har man då 75 kg i lastvikt innebär bara 50 kg överskridande mkt dryga böter

Enligt pappren har vi 390kg lastvikt på nuvarande vagnen men i verkligheten hamnar de på ca 270 kg

Pete

Husvagnar och husbilar lär med åren samla på sig fukt i isoleringen vilket såklart höjer tomvikten. Med lite otur har man alltså överlast redan utan last...

/Pete

Optimal

Citat från: farsta skrivet 16 september 2009, 10:30:23 AM
Många vet nog inte att det är ganska kraftiga böter på överlast. En helt vanlig personbil med fyra vuxna kan med bagage komma en bra bit över vad den är godkänd för.

Min erfarenhet är när min fru skulle köra upp möbler till Norrland. Vi hyrde "den största Statoil-lastbilen". Minns inte hur många kubik den tog. Ingen jättevariant men en sådan med höj/sänkbar lastbrygga.  Jag var med och lastade. Tyckte inte att vi hade överlastat. Tog en provtur sedan tog en annan chaufför över.

De ringde sedan från Mora Stenar i Uppland. Polisen vägde alla lastbilar. De hade (tror jag) 750 kg övervikt....Skall egentligen gå till åklagare men då de erkände direkt hörde vi inget av någon sådan utan fick en inbetalningstalong på 4 000 kr. Men vi var rädda att det kunde bli körtkortsindragning för vår vän. Men den faran verkar över nu.

Men en sådan överlast skall man inte få köra vidare men polisen lät de köra av motorvägen och de hitttade ett behandlingshem i typ Mehedeby där de kunde lasta av ca 750 g och köra vidare i snöyran. Ingen höjdare precis...

Jag beklagar mig inte. Överlast kan vara farligt. Samtidigt så otroligt enkelt att överskrida. Finns det någon allmän våg i Sthlmsområdet? På nästa ev resa vill jag kontrollväga. Innan avfärd



Statoils Mercedes Sprinter ( Som ni hyrde) får ju lasta 950 kg. Så 1700 kg totalvikt? Vad lastade ni? Bly  ;D ;D

Uffe D

Citat från: Claes skrivet 19 september 2009, 14:45:05 PM
Vågarna innan Sandöbron kom på plats när totalvikten för lastbil höjdes från 51 ton till 60 ton i början på 90-talet. Sandöbron klarade bara 50 ton.

Japp, och enliget en kompis som körde mycket där uppe på den tiden så åkte man på snedden över, då fick man grönt ljus trots totalvikter långt över 60 ton :D

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2009, 21:07:39 PM
Ja lite beroende på hur karossen är byggd kan det vara ett problem, ett annat problem är att vikterna tillåts variera upp till runt 10% från angiven tomvikt, men totalvikten är fast.

Är det inte 5%, sen har jag för mig (OBS inte säkert) på att de var så för några år sedan med att det är borta nu