Färjor över Ångermanälven

Startat av farsta, 14 september 2009, 09:37:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Hej,

kul hitta detta forum. Har försökt kartlägga färjeförbindelser över Ångermanälven på min blogg. Har använt KAK:s bilatlas från 1939. Alltså innan Sandöbron och givetvis Vedabron. Måste ha varit besvärligt att ta sig vidare upp mot Norrland innan Sandöbron invigdes 1943 ( var det väl?)

Tror jag fått med alla bilbärande färjor. Sedan fanns det en mängd färjor uppåt älven som bara tog människor och kanske boskap. Är det någon som kan fylla på med mer färjor så varsågod.

Klicka på bilderna så blir den mer läsbar. Gäller speciellt kartorna

http://hansmobilablogg.blogspot.com/2009_06_01_archive.html

Bengt Jönsson

Citat från: farsta skrivet 14 september 2009, 09:37:36 AM
Har använt KAK:s bilatlas från 1939.

Det är RESPEKT som heter duga det !!
;D 8) :D

/B
Stolt innehavare av KAK:s bilatlas från 1954!

Autotransit

Hjärtligt och innerligt välkommen till forumet! Du har gjort ett fantastiskt arbete med din blogg, jag kommer att besöka den rätt så ofta tror jag ;)

/Stellan

farsta

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 14 september 2009, 17:50:04 PM
Det är RESPEKT som heter duga det !!
;D 8) :D

/B
Stolt innehavare av KAK:s bilatlas från 1954!

Tack för välkomnande! Den här KAK atlasen hittade jag i våras av en slump för 20 kr. Jättekul att ha men nästan f ö r tidig då den är innan riksvägarna.

BMJ


farsta

Man undrar när KAK började ge ut sin bilatlas egentligen? Någon som vet? Själv blev jag lite förvånad när jag såg att min var från 1939. Hade gissat på sent 40-tal

Själv köper jag på mig kartor så fort det går. Än så länge är det ganska lätt att hitta dem. Tänker tex på de som olika bensinkedjor gav ut.  Ett tips också "Svenska vägboken" av STF. Smidigt format. Följer de viktigaste vägarna. Man får en karta på ena sidan och så lite info om orterna man passerar. Min är från 1963. En "kartbok" man inte tänker på men går att hitta billigt.

Har också hittat en jättestor kartbok över Sverige från 1916. Men då blir det mer kuriosa. 1916 torde ligga närmare 1716 än tex 1956 vad gäller vägar.

Bilismen verkar ha fått grepp snabbare än vi kanske anar. I en STF resehandbok över Södra Norrland från 1927 är biluthyrning faktiskt ett option. Står något så här " Även om hyra bil ännu är ganska dyrt kan det vara ett alternativ om man är några stycken"

Bengt Jönsson

Citat från: farsta skrivet 15 september 2009, 07:29:22 AM
Man undrar när KAK började ge ut sin bilatlas egentligen? Någon som vet? Själv blev jag lite förvånad när jag såg att min var från 1939. Hade gissat på sent 40-tal

Själv köper jag på mig kartor så fort det går. Än så länge är det ganska lätt att hitta dem. Tänker tex på de som olika bensinkedjor gav ut.  Ett tips också "Svenska vägboken" av STF. Smidigt format. Följer de viktigaste vägarna. Man får en karta på ena sidan och så lite info om orterna man passerar. Min är från 1963. En "kartbok" man inte tänker på men går att hitta billigt.

Har också hittat en jättestor kartbok över Sverige från 1916. Men då blir det mer kuriosa. 1916 torde ligga närmare 1716 än tex 1956 vad gäller vägar.

Bilismen verkar ha fått grepp snabbare än vi kanske anar. I en STF resehandbok över Södra Norrland från 1927 är biluthyrning faktiskt ett option. Står något så här " Även om hyra bil ännu är ganska dyrt kan det vara ett alternativ om man är några stycken"


Har också "Svenska Vägboken" från 1963 som väl kom ut när vi fick Europavägar.  Oljegrusbelagda  ;D sådana dock på E4 söder om Sundsvall på vissa sträckor.
Caltex bilkarta från tidigt 60-tal och även 1956/57.
M:s vägvisare i rött konstskinnband från 1957 samt som tidigare nämnt KAK:s bilatlas - "Bibeln" - från mitten av 50-talet

/B

farsta

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 september 2009, 08:13:48 AM

samt som tidigare nämnt KAK:s bilatlas - "Bibeln" - från mitten av 50-talet

/B

Den måste jag bara ha.

/F

Bengt Jönsson

Citat från: farsta skrivet 15 september 2009, 08:19:22 AM
Den måste jag bara ha.

/F

Förutom vägar finns även minsta "skogsjärnväg" med i detta praktverk..  :D
Dessutom har jag aldrig sett ett så detaljerat kartverk även om "militära installationer" är gråmarkerade

/B

farsta

#9
Kom den varje år på 50-talet? Är det något speciellt år som rekommenderas?

Tittade på Tradera. Fanns några från 30-talet. Inte dyra heller