Angående kollektivtrafiken på Mälaröarna

Startat av strömming, 13 september 2009, 21:09:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

strömming

Jag skulle vilja  ha en tråd vad gäller snack om linjeändringar för kollektivtrafiken på Mälaröarna. Nån som är intresserad att snacka om det eller vet hur man startar en ny tråd?  :)


Omnilasse

Och om du vill snacka om det (och inte bara ha fakta - som ju finns på nämnda hemsida) så är det ju bara att snacka på, du har ju just startat en tråd :) Det finns säkert flera här som kan vara roade av att snacka, om du har några förslag, eller frågor...

strömming

Jag har massor av funderingar på hur man skulle kunna göra trafiken avsevärt mycket bättre där ute. Till exempel är ju linje 309 som går via Sandudden och Ekerö sommarstad både vilseledande och tidsödande om man ska ut till Kaggeholm. Linjen borde ju inte ens trafikera Sandudden eftersom detta ligger inom tätorten, så där kan de gått dra om stombusslinje 177 från Sandudden via Träkvista - Tappström istället för som nu Skärvik - Träkvista - Tappström. Vad tycker ni?

Omnilasse

Problemet är väl - som ju SL tryckt på själva rätt mycket - att det blir omvägar med Sandudden och Sommarstaden då det saknas en väg emellan dessa och bussen måste upp på Ekerövägen igen. Tyvärr vill ingen stå för kostnaden, men i sådana fall skulle 309 få en betydligt mer naturlig och en aning kortare restid. Att dra om 177 (nu är jag något osäker på hur de menar ) så att den går via Sandudden till Skärvik vore förstås en lösning, men frågan är om underlaget skulle motsvara en sådan pass tät trafik i jämförelse med den ökade omväg det skulle bli för dem som bor i Lundhagen. Samtidigt är det förstås till besvär för de som åker från Kaggeholm (även om underlaget är relativt begränsat) att behöva åka via Sommarstaden och Sandudden. En lösning vore förstås att korta av 309 till Nyckelby och ha en linje som hade byte därifrån från 311 för vidare färd mot Kaggeholm. Det skulle kanske i sådana fall vara en bättre lösning (oftast är det ju ändå bussbyte på 309 - och nu när fler turer på 311 utgår från Brommaplan skulle i det i den bemärkelsen inte bli någon längre restid - även om lösningen ju har sina brister när det blir förseningar. En sådan lösning skulle väl dock ändå ha problemet med långa regleringstider för att kunna passa med 311.

strömming

Jag har luskat p¨å kommunen och gubbarna på SL och som jag har fattat så kommer det aldrig bli av med någon väg mellan Sandudden och sommarstan. En stombusslinje ska ju va snabb så en lösning via Sandudden för 177 är nog inte aktuell skulle ja tro. Jungfrusundsvägen till Skärvik är ju inte direkt gjord för tunga ledbussar, dessutom så är vägen väldigt smal där den ringlar fram mellan villor och skolbarn. Linje 302 skulle ju kunna vara en idé. Brommaplan - Sandudden via Knalleborg. Eller SLs förstärkning Linje 301E som bara går till Träkvista(!) .. helt otroligt.. den skulle lika gärna kunna fortsätta 200 meter till ner till Sandudden. Linje 309 bör också ha en direkt buss i rusningstid utan avkrokar i ens sommarstan enligt min mening eftersom det tar uppåt 45-50 minuter i rusningen mellan kaggeholm och brommaplan, med bil tar det 20-25 minuter. Så vill man bidra till en bättre miljö genom att fler reser kollektivt så borde man agera. Det tar ju ett tag för folk att fatta att de faktiskt kan ställa bilen på morgonen så där borde SL testa, fast det där handlar väl om vad de har för budget antar jag. Ja lösningen med samtrafik med 311 testade de förr i tiden me vagnbyte i nyckelby och där stod även i 1987 års tidtabell att linje 309 går via ekerö sommarstad om passagerare dit finns vid hållplats ekerö kyrkväg. detta gällde endast kvällar mot kaggeholm. men antagligen så funkade det inte eftersom folk missade den lilla notisen och fick skrika allt va de orkade vid ekerö kyrkväg. :)    ...

Nico


Nu kan ju inte Bussnack påverka någon makthavare (annat än möjligen indirekt), men att spåna kring liknande ämnen är ofta ganska skoj.

I det här fallet så kanske man kan konstatera att Mälaröarna ser ut som de gör i dagsläget. Dvs. en enda underdimensionerad väganslutning (kommunen är väl den enda i länet som inte har riktig fyrfilig väg någonstans), en uddafärja samt ganska spridd och gles bebyggelse överlag. Själv skulle jag därför nog avvakta ett par år och se vad som händer. När förbifarten är klar så kommer den innebära att Mälaröarna blir en mera integrerad del av Storstockholm som både kan ge och ta på andra villkor. Nya vägar kommer att innebära nya möjligheter för etablering av både arbetsplatser såväl som bostäder och det i sin tur kommer att ge upphov till nya behov av transporter.

Helt plötsligt så kommer det bli mycket enklare att få kontakt med andra punkter av exempelvis t-banenätet och pendeln i både väster och söder så nya resmönster kommer med största sannolikhet att uppstå... vilket även kommer att avlasta andra delar av Storstockholm. T.ex. lär nog många Brommabor få en viss lättnad. Sen blir det väl även detta med att satsa pengar på sin egen infrastruktur en sak för Ekerö kommun. Eventuella framkomlighetsproblem som kan komma att uppstå på bl.a. Ekerö och Färingsö till följd av ny bebyggelse är snarare en kommunal angelägenhet än något som SL har som uppdrag. Sen kan SL komma in med nya alternativ. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Nä, bussnack är det nog ingen som kan påverka på, men faktum är att SL ibland lyssnar på boende och andra, men man bör ju skicka in förslagen till SL i sådana fall.

Problemet är ju just att bedriva en effektiv trafik på Mälaröarna utan att det kostar mer. Det är så många avkrokar och gamla smala vägar från före detta sommarstugeområden, vilka knappt är lämpade för busstrafik. Jo jag minns lösningen med 309 vid Ekerö kyrkväg, men den byggde på att 309:an mot stan, skulle passa för byte med 311 från stan, vilket förstås innebar problem. Nu har jag ingen exakt uppfattning om resandet från Kaggeholm, men i högtrafik kunde man ju förstås iaf låta de turer som utgår från/till Sandudden fortsätta till Sommarstaden, och låta bussen till Kaggeholm gå raka vägen. Här är dock även ett annat problem - för många varianter skapar också en snårighet för resenären. Det bör ändå vara enkelt vilken buss man kan åka med och för många varianter är aldrig bra - iaf om man vill öka resandet. Men jag har också funderat på någon bra lösning på Sandudden, men allvarligt talat inte hittat någon som är kostnadseffektiv och inte innebär försämringar för andra trafikanter - vilket ju är omöjligt! Som du säger skulle man förstås kunna låta 302 utgå därifrån, men sträckan via Knalleborg är nästan något för obekväm och tidskrävande. Däremot skulle man förstås kunna ha anpassning (iaf på morgonen) med buss redan i Träkvista från Sandudden för vidare färd till Brommaplan. Då skulle man ju kunna utnyttja trafiken på exempelvis 302 utan omvägen till Knalleborg. Problemet med 301E att det just är förstärkning, men med tiden skulle man ju kunna göra det till en linje som gick vidare ner till Sandudden förstås - om behovet är mer permanent. Sedan är det väl här frågan om man bara vill ha en förbättring i högtrafik eller även lågtrafik. Redan nu har man ju lösning med en särskild buss till Sandudden, men redan detta upplägg är ju rätt otydligt (med två bussar som går samtidigt, varav den ena kräver bussbyte i Tappström. Här skulle man onekligen kunna ha en bättre lösning! 


strömming

För det första vill jag bara säga att Förbifart Stockholm får vi VERKLIGEN hoppas INTE byggs som Nico verkar se som självklar. Ska vi gynna bilisterna till att kunna åka ännu mer bil?? Essingeleden lär knappast avlastas. Satsa på att ersätta Linje 1-4 i innerstaden med spårvägstrafik istället!!! Satsa bara på järnvägar och nya och förbättrade cykelvägar samt smidigare och bättre busstrafik med biogas!!

Vad gäller Mälaröarna så håller ja med om att det är gamla snirkliga vägar tillhörande f.d sportstugeområden som växte fram på 30-,40- och 50-talet. Men att det ska ta 45 minuter att färdas 21 km (Brommaplan-Kaggeholm) verkar orimligt. Då kunde de glesa ut turerna med 90-minuterstrafik istället för 60-minuterstrafik för att kompensera, så kunde en del avgångar utgå/gå till Alléplan. Med buss från Sjöängen till Brommaplan tar det 45-50 minuter och det är 36 km dit. Alltså samma tidsåtgång i princip som att åka till Kaggeholm.   

Omnilasse

Citat från: strömming skrivet 16 september 2009, 17:09:20 PM
Men att det ska ta 45 minuter att färdas 21 km (Brommaplan-Kaggeholm) verkar orimligt. Då kunde de glesa ut turerna med 90-minuterstrafik istället för 60-minuterstrafik för att kompensera, så kunde en del avgångar utgå/gå till Alléplan. Med buss från Sjöängen till Brommaplan tar det 45-50 minuter och det är 36 km dit. Alltså samma tidsåtgång i princip som att åka till Kaggeholm.   
Där har vi ju en ständig diskussion om vad trafikanter förespråkar. I högtrafik är ju en sak och då kan man ha relativt hög turtäthet ändå (särskilt med den lösning jag skissade på med en linje som går Brommaplan-Ekerö sommarstad via Sandudden) vilket skulle lösgöra resurser för en direktlinje till Kaggeholm utan ökade kostnader. Däremot är väl frågan vad folk föredrar i lågtrafik. Allt beror ju på syftet med varför du reser men är det arbetspendling utanför högtrafik, innebär ju en halvtimmes extra väntetid på bussen dagligen en ganska rejäl försämring. Kan du däremot planera när du ska åka, gör det ju inte så mycket. Men som du påpekar är ju en ganska lång del av restiden själva avstickarna, så kanske skulle man med ett smart trafikupplägg kunna erbjuda 60-minuterstrafik dagtid på båda ovan nämnda varianter utan ökade kostnader. Tänker exempelvis på om man ordnar med bytesmöjlighet i Träkvista - i sådana fall blir ju det extra resursutnyttjandet minimalt. Totalt skulle det säkert gå att lösa utan att det kostade nämnvärt mer i resurser, med ända nackdelen att man inte kan ha Ekerö centrum som slutdestination

strömming

Jo, precis...tanken med bussbyte i Träkvista är ju en idé.. det tillämpades förut (för typ 20 år sen) fast då skedde bytet vid Ekerö kyrkväg men det var ju också innan de ens hade tagit första spadtaget för bostäder i sandudden fast detta var bara enstaka turer på kvällarna om ja minns rätt med både 309 och 311.
309an ligger verkligen i kläm. jag har hört många klagomål från resande som bor på internatet på Kaggeholms folkhögskola också bland andra på ön. Och det räcker med ifall man kör trafik kl. 7-9 från Kaggeholm och kl. 14-18 mot Kaggeholm som får gå raka vägen. och på kvällsturerna mot kaggeholm efter kl 19 kör man "via Ekerö sommarstad endast om resande anmält det vid påstigningen".
Jag tror att i annat fall att det skulle gå med 90-minuterstrafik under lågtrafik mitt på dagen och att då bussen skippar Ekerö sommarstad som kompensation.

Omnilasse

Citat från: strömming skrivet 16 september 2009, 21:02:22 PM
309an ligger verkligen i kläm. jag har hört många klagomål från resande som bor på internatet på Kaggeholms folkhögskola också bland andra på ön. Och det räcker med ifall man kör trafik kl. 7-9 från Kaggeholm och kl. 14-18 mot Kaggeholm som får gå raka vägen. och på kvällsturerna mot kaggeholm efter kl 19 kör man "via Ekerö sommarstad endast om resande anmält det vid påstigningen".
Jag tror att i annat fall att det skulle gå med 90-minuterstrafik under lågtrafik mitt på dagen och att då bussen skippar Ekerö sommarstad som kompensation.
Tittade på det där och ifall man lägger Träkvista som bytespunkt (nu när 177 går 20-minuterstrafik måndag-lördag), skulle det räcka med ett omlopp för bägge linjerna (kan bli problem med turerna via Ekerö kyrka - men går att lösa genom att linjen till Kaggeholm går via Sandudden men inte via Ekerö Sommarstad och att turerna till Ekerö sommarstad bara passerar kyrkan i ena riktningen. Detta skulle alltså vara något bättre än idag (en tur tar cirka 66 minuter idag och kräver 2 omlopp - om än det förstås går att  kombinera med andra linjer).  Väljer man att även köra turerna till Tappström blir förlusten väldigt minimal. Att köra två linjer skulle (med dagens tidtabell) innebära 29+39 minuter (39+39 söndagar och turer via Ekerö kyrka) och alltså är det endast trafiken via kyrkan och söndagarna som gör att  kostnaderna skulle bli margienellt högre än med dagens trafik. Å andra sidan brukar kortare omlopp kunna skapa bättre effektivitet så antagligen skulle det kosta lika mycket.  Det där med att inte åka förbi om det inte finns passagerare har jag förstått att man undviker. Har väl antagligen med att göra att så många missar att säga till. Dessutom får vi inte glömma att det är många ungdomar som åker och hälsar på vänner, vilket innebär att det antagligen finns påstigande ut mot ön från sommarstaden på kvällstid.

strömming

Citat från: Omnilasse skrivet 16 september 2009, 21:27:11 PM
Tittade på det där och ifall man lägger Träkvista som bytespunkt (nu när 177 går 20-minuterstrafik måndag-lördag), skulle det räcka med ett omlopp för bägge linjerna (kan bli problem med turerna via Ekerö kyrka - men går att lösa genom att linjen till Kaggeholm går via Sandudden men inte via Ekerö Sommarstad och att turerna till Ekerö sommarstad bara passerar kyrkan i ena riktningen. Detta skulle alltså vara något bättre än idag (en tur tar cirka 66 minuter idag och kräver 2 omlopp - om än det förstås går att  kombinera med andra linjer).  Väljer man att även köra turerna till Tappström blir förlusten väldigt minimal. Att köra två linjer skulle (med dagens tidtabell) innebära 29+39 minuter (39+39 söndagar och turer via Ekerö kyrka) och alltså är det endast trafiken via kyrkan och söndagarna som gör att  kostnaderna skulle bli margienellt högre än med dagens trafik. Å andra sidan brukar kortare omlopp kunna skapa bättre effektivitet så antagligen skulle det kosta lika mycket.

Ja, det innebär ju att man måste sätta in en extra buss som bara går till Ekerö sommarstad via Ekerö kyrka. Det skulle också kunna göra att trafik till Ekerö kyrka skulle kunna utökas med ett par turer. Är det så du menar ?? Jag är inte riktigt införstådd med det här med bussarnas omlopp men ja tror ja förstår. En annan lösning skulle kunna vara att köra en snabb buss likt linje 338, låt och säga att vi kallar den linje 329 och som då går Brommaplan - Kaggeholm, säg 2 turer, klockan 14.30 och 15.30 och en tur från Kaggeholm - Brommaplan kl. 7.40. detta skulle ju kosta en del såklart men underlaget skulle nog kunna hålla sig ovanför vattenytan.. men sen hur kostnadseffektivt det skulle vara vet ja inte .. prio 1 vad gäller linje 309 är väl ändå att kunna få bort trafikering till sandudden permanent.. vad gäller andra linjer som 314 så borde den få reducerad trafik och kunna ersättas av linje 315 och linje 325 anser ja bör läggas ned helt. 315 borde dessutom förlängas till jäsängen som förr via hilleshög-färentuna-kungsberga och 318 går då till ilända.. men det är ju en annan fråga

Karsten

Citat från: strömming skrivet 16 september 2009, 21:47:41 PM
vad gäller andra linjer som 314 så borde den få reducerad trafik och kunna ersättas av linje 315 och linje 325 anser ja bör läggas ned helt.

Hur mycket går det att reducera trafiken på linje 314 utan att lägga ner den, och framför allt varför? Linje 325 borde vara en ganska billig linje att köra, de turer som går är ju in/utgående turer på linje 323 (vilka annars skulle gå som tomvagnar Tappström-Strömdal och v.v.). Dessutom är det en förbindelse till kommunens centrum för Lovoborna.

Omnilasse

Citat från: strömming skrivet 16 september 2009, 21:47:41 PM
Ja, det innebär ju att man måste sätta in en extra buss som bara går till Ekerö sommarstad via Ekerö kyrka. Det skulle också kunna göra att trafik till Ekerö kyrka skulle kunna utökas med ett par turer. Är det så du menar ?? Jag är inte riktigt införstådd med det här med bussarnas omlopp men ja tror ja förstår. En annan lösning skulle kunna vara att köra en snabb buss likt linje 338, låt och säga att vi kallar den linje 329 och som då går Brommaplan - Kaggeholm, säg 2 turer, klockan 14.30 och 15.30 och en tur från Kaggeholm - Brommaplan kl. 7.40. detta skulle ju kosta en del såklart men underlaget skulle nog kunna hålla sig ovanför vattenytan.. men sen hur kostnadseffektivt det skulle vara vet ja inte .. prio 1 vad gäller linje 309 är väl ändå att kunna få bort trafikering till sandudden permanent.. vad gäller andra linjer som 314 så borde den få reducerad trafik och kunna ersättas av linje 315 och linje 325 anser ja bör läggas ned helt. 315 borde dessutom förlängas till jäsängen som förr via hilleshög-färentuna-kungsberga och 318 går då till ilända.. men det är ju en annan fråga
Min poäng var väl egentligen bara (vi kan bortse från det tekniska) att med lite smart trafikplanering skulle det gå att genomföra dina förbättringar på 309 utan att det knappt skulle behöva kosta något.  Vill man att den ska utgå från Brommaplan kräver det ju i sådana fall att turerna via Ekerö sommarstad och Sandudden istället utgår från Tappström (om man inte vill få ökade kostnader) 314 får väl ses som att den har minsta möjliga service utan att läggas ned. Underlaget är ju minst sagt litet, men samtidigt är det ju en relativt lång sträcka att gå för de fåtal som vill utnyttja bussen. Att man har kvar den som egen linje är väl egentligen bara att man inte anpassat till att 315 numera endast går till Färjestadsvägen (hette ju förr 315 också). Som Karsten skriver utnyttjar man väl antagligen tomturer till 325 och är väl främst till för skolelever som går i Tappströmsskolan och får väl ses lite som en skolbuss. Jo man skulle väl kunna tänka sig att göra om trafiken igen på Färingsö, men skulle väl som du föreslår för 309 i sådana fall köra mer med turer som går som snabbturer. Restiden på närmare en timme och en kvart till Björkvik är ju extremt mycket. Även här skulle det gå att göra utan att det kostade mer om man utnyttjar bussbyte vid Svanhagen. För de som ska till Stenhamra går det ju bra att göra bussbyte i Svanhagen (om man ser till att bussarna passar även åt det hållet). I lågtrafik skulle man i sådana fall kunna ha en ny 315 som går via Svartsjö, Sånga till Kungsberga och Jäsängen, sedan en snabbtur 338- men via Hilleshög kyrka i lågtrafik. Kostnaden för detta skulle bli ungefär densamma som idag - under förutsättning att denna variant på 315 går en gång varannan timme hela sträckan. Problemet är ju här bara med skolan i Stenhamra, men där kan man ju å andra sidan tänka sig några speicalturer - rör ju bara några turer på morgonen och eftermiddagen.