Huvudmeny

"Nya" bussar

Startat av Lars-Gunnar, 13 september 2009, 16:18:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Gunnar

Hej!

Hur vanligt är det att bussbolagen byter/köper bussar av varandra? En buss kan ha startat ny i bussbolag A för att sedan säljas till bolag B och sedan sluta sina dagar hos bolag C. Byter ett bolag över hela landet eller har de vissa "stamkunder"?

Att byta en 5 år gammal buss mot en 3 år gammal hos ett annat bolag, är det tänkbart?

Är det ett fattigdomsbevis om bolagen köper/byter sins emellan? Idag har ju inte kommunerna så gott om råd, tvärtom skall de ju spara.

Händer det att något bussbolag använder en buss tills den inte är lönsam längre eller skaffar de en ny/bättre begagnad innan detta inträffar.

Sundsvalls Trafik AB har satt in en ny ledbuss som ev. kan ha haft nr 3164 som var blå/röd/svart. Jag har åkt med denna buss och den ser helt annorlunda mot vad man är van vid. Där finns 3 platser för barnvagnar/rullstol och de 4 första platserna som är avsedda för äldre har en genomgående stång som delar av sittplatserna och som verkar vara för att man skall kunna gripa i och resa sig upp (gäller äldre) men jag tycker det ser ut som ett hinder istället. Sedan är ringklockorna lite eljest placerade. Det luktar nytt i den så jag vet inte om den är ny eller inbytt från ett annat bolag som just inte har nyttjat den så mycket.

Det är ju så här att man tänkt sig att det är nya bussar de kommer med men så är det begagnade som de målat om. Detta har jag förstått nu när jag läst i forumet därav mina frågor.

Svara gärna och delge era erfarenheter och kunskaper på detta område.

Tack på förhand
Lars-Gunnar :)

Broder Trucker

Busslink 3164 kommer från Örebro där den tjänade sen ny... Ringklockorna i den nämnda bussen är placerade så att det aldrig ska vara mer än en armslängd från en klocka. Bussen kom till Sundsvall efter det att det var klart att Swebus skulle ta över busstrafiken i örebro. Då busslink då får bussar "över" så fick då den komma till sundsvall, antagligen för att byta ut den mot någon äldre.

Patrik Hansson har en bild på den när den var blå...

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Esbjörn

Busslink 3164 lackades om till den beiga "Bohmanslacken" i mitten av juli, men det är möjligt att den hann rulla någon sväng i Sundsvall innan omlack.

Ersa

#4
-Att ett företag flyttar runt sina bussar mellan olika län, och då tvingas lacka om dem, är väldigt vanligt.
-Man brukar även sälja bussar till underentrepenörer och föra över dem mellan moder- och olika dotterbolag, samt systerföretag i andra länder. (T.ex från Veolia Sverige till Veolia Finland, från Swebus Express till Concordia Bus Norge eller från Arriva Danmark till Arriva Sverige)
-Ibland ingår det i vissa avtal att en del bussar skall övertas av en ny entrepenör, vilket skedde i Umeå med ett 20-tal av Veolias f.d. Polarbussar som Swebus fick lov att ta över varesig de ville eller inte.

Mindre vanligt är att de stora företagen säljer bussar rakt av till konkurrerande företag, då säljaren i regel alltid vill ha mer betalt än vad köparen vill betala. Däremot brukar man kunna hyra ut bussar till varandra under olika långa tider.

Bussmicke

Citat från: Esbjörn skrivet 13 september 2009, 18:23:42 PM
Busslink 3164 lackades om till den beiga "Bohmanslacken" i mitten av juli, men det är möjligt att den hann rulla någon sväng i Sundsvall innan omlack.


Har ni fått alla 31xx?
3161-3165?
Alla omlackerade nu?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 september 2009, 20:12:35 PM
- Mindre vanligt är att de stora företagen säljer bussar rakt av till konkurrerande företag, då säljaren i regel alltid vill ha mer betalt än vad köparen vill betala. Däremot brukar man kunna hyra ut bussar till varandra under olika långa tider.

Det är riktigt med den reservationen att det är vanligt vid övertagande av trafikavtal. Exempelvis köpte Arriva många bussar från Swebus när de tog hem trafiken på Ekerö och i Märsta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 13 september 2009, 20:26:11 PM
Har ni fått alla 31xx?
3161-3165?
Alla omlackerade nu?


3161-3165 finns här, är omlackade och rullar i daglig trafik.
Även 3189 är nu utstyrd i Bohmanslack och i trafik.

Bussmicke

Citat från: Esbjörn skrivet 14 september 2009, 01:20:58 AM
3161-3165 finns här, är omlackade och rullar i daglig trafik.
Även 3189 är nu utstyrd i Bohmanslack och i trafik.

Trevligt, några speciella linjer dessa 6 bussar rullar på?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 14 september 2009, 10:42:38 AM
Trevligt, några speciella linjer dessa 6 bussar rullar på?


Ledvagnarna rullar på linje 1 och 2.
3189 har använts någon gång på linje 20, men verkar ha stått ett par veckor nu.

Bussmicke

Funderar på resa upp de närmaste veckorna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Bussmicke skrivet 14 september 2009, 15:22:15 PM
Funderar på resa upp de närmaste veckorna.

Om du inte saknar något av det som rullar idag så föreslår jag att du väntar till november.
Då blir det mer omstuvning i vagnparken hos Busslink.

Bussmicke

Ska kolla min fotolista
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Gunnar

Citat från: Patrik skrivet 13 september 2009, 17:04:21 PM


Boggiebussar i liknande målning finns nu i Sundsvall och är framtagna ur malpåsen i och med Linjeomläggningen den 2 okt. De är inte målade och jag åkte med en boggiebuss i 8000-serien om jag minns rätt. Men det var ingen behaglig färd då automatväxellådan växlade för "rått" så det blev ryckningar. Då är Sundsvalls egna bussar mycket mjukare och bättre avstämd i växlingarna.

Då jag skulle "stämpla" mitt kort hittade jag inte automaten på det ställe jag är van. Då pekade chauffören framåt/nedåt och då upptäckte jag den monterad i barnhöjd på dörren som öppnas då chauffören skall ta plats. Sundsvalls Bussar har annars automaten på en vägg bakom förarplatsen. Jag tror dock att de bussar som finns på bild är ommålade och jag är osäker på om bolaget köpt någon ny buss. Jag åkte med en ledbuss som hade den doft en ny buss har.

Lars-Gunnar :)

buskörare

Citat från: Lars-Gunnar skrivet 08 november 2009, 00:24:30 AM
Boggiebussar i liknande målning finns nu i Sundsvall och är framtagna ur malpåsen i och med Linjeomläggningen den 2 okt. De är inte målade och jag åkte med en boggiebuss i 8000-serien om jag minns rätt. Men det var ingen behaglig färd då automatväxellådan växlade för "rått" så det blev ryckningar. Då är Sundsvalls egna bussar mycket mjukare och bättre avstämd i växlingarna.

Då jag skulle "stämpla" mitt kort hittade jag inte automaten på det ställe jag är van. Då pekade chauffören framåt/nedåt och då upptäckte jag den monterad i barnhöjd på dörren som öppnas då chauffören skall ta plats. Sundsvalls Bussar har annars automaten på en vägg bakom förarplatsen. Jag tror dock att de bussar som finns på bild är ommålade och jag är osäker på om bolaget köpt någon ny buss. Jag åkte med en ledbuss som hade den doft en ny buss har.

Lars-Gunnar :)

Ingen av bussarna växlade konstigt när dom gick i Örebro i alla fall. Med reservation från tiden efter 30/4 då jag hade slutat. Den enda som växlar speciellt är 3287, den kräver lite från sin förare pga en annorlunda låda än dom andra.
Dom 31-vagnar ni fått till Sundsvall är dock inte sålda utan har bara bytt stad. Hela tiden inom Busslinks ägo.