Göteborgsbacken i Jönköping

Startat av Bengt Jönsson, 08 september 2009, 21:32:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 september 2009, 10:10:06 AM
backen på riksväg 40 efter Jönköping i riktning mot Borås.

Den backe vi i Göteborg kallar för "Jönköpingsbacken" och som av boende i 036 kallas för "Göteborgsbacken"..
Men när byggdes denna branta backe och väg som överflyglade den gamla med sina "hårnålar" bland husen..?

/B

Moderators edit: Detta inlägg har flyttats från Busshistoriskt forum eftersom diskussion om riksväg 40 hör bättre hemma här. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27806.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 september 2009, 21:32:26 PM
Den backe vi i Göteborg kallar för "Jönköpingsbacken" och som av boende i 036 kallas för "Göteborgsbacken"..
Men när byggdes denna branta backe och väg som överflyglade den gamla med sina "hårnålar" bland husen..?

/B

Enligt tidningen Riksettan 1-2009 fanns den gamla vägen kvar 1965. Det byggdes ny väg Jönköping-Ulricehamn under 1960-talet och det är väl troligt att det var då som den nya sträckningen uppför backen i Jönköping kom till. Vilket borde ha skett 1965 eller några år senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Men har den backen ändrats något på senare år ?
Jag åkte till Elmia på bilutställningen runt påsk ett antal år i slutet av 80 talet och början av 90 talet
och nu när jag åkte där i somras igen så kändes den annorlunda på något sätt.
Lite mer utslätad på något vis men jag vet inte riktigt hur.

D_skalis

Det har också blivit tre körfält med värmeslingor under det innersta körfältet för att lastbilarna inte skall fastna i backen på vintern.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Jonas Gustafsson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 08 september 2009, 23:36:48 PM
Men har den backen ändrats något på senare år ?
Jag åkte till Elmia på bilutställningen runt påsk ett antal år i slutet av 80 talet och början av 90 talet
och nu när jag åkte där i somras igen så kändes den annorlunda på något sätt.
Lite mer utslätad på något vis men jag vet inte riktigt hur.

Det som ger dig denna känsla är nog inte så mycket de eventuella små ändringarna i själva backen, som att sträckan efter backen till korsningen med E4 breddats beydligt för ett tag sedan.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 september 2009, 01:09:26 AM
Det som ger dig denna känsla är nog inte så mycket de eventuella små ändringarna i själva backen, som att sträckan efter backen till korsningen med E4 breddats beydligt för ett tag sedan.

//Jonas G

Även backen breddades då. Blev klart för ett par år sedan. Däremot har inte lutningsförhållandena ändrats. Man kan säga att långtradarna som segar sig upp för backen i 20 km/tim nu har fått ett eget körfält och det ger en betydligt lugnare trafikrytm för övriga trafikanter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2009, 08:32:23 AM
Även backen breddades då. Blev klart för ett par år sedan. Däremot har inte lutningsförhållandena ändrats. Man kan säga att långtradarna som segar sig upp för backen i 20 km/tim nu har fått ett eget körfält och det ger en betydligt lugnare trafikrytm för övriga trafikanter.


Ja det är nog breddningen av backen, det kändes på något vis som att vägen var större och lite nyare.
Dessutom blev jag stoppad mitt i backen av en civilsnut och den platsen kunde jag inte hitta.
Men det roligaste var nog hans kommentar om varför han stoppade mig ... "Du såg så skyldig ut!"
Varför inte bara säga att han alltid stoppar raggare för det gjorde dom på den tiden  ;D

Stefan K

När vägen (backen) byggdes var väl det en vanlig 1+1-väg med vägren, eller?. Eller var det 2+1-väg från början. Minns, som Stefan, att vägen ändrades senare (kanske på 90-talet).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 10 september 2009, 21:05:59 PM
När vägen (backen) byggdes var väl det en vanlig 1+1-väg med vägren, eller?. Eller var det 2+1-väg från början. Minns, som Stefan, att vägen ändrades senare (kanske på 90-talet).

Den hade stigningsfil redan från början. Däremot var det bara ett körfält nerför backen. Jag tror att nedförsbacken breddades innan den senaste ombyggnaden för ett par år sedan, som i så fall bara gällde en fil ytterligare uppför.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nor1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2009, 08:32:23 AM
Även backen breddades då. Blev klart för ett par år sedan. Däremot har inte lutningsförhållandena ändrats. Man kan säga att långtradarna som segar sig upp för backen i 20 km/tim nu har fått ett eget körfält och det ger en betydligt lugnare trafikrytm för övriga trafikanter.


Jag har kört upp för denna berömda backe med en FM9:a på 340hk med släp, lastad med 45pallar kött (hamburgare), då kan jag säga att 20km/h fanns inte på kartan  :'(
Jag hade nog kunnat gå ut o pinka under tiden och sedan gå ifatt bilen.  ;)

/Stefan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nor1 skrivet 11 september 2009, 17:19:12 PM
Jag har kört upp för denna berömda backe med en FM9:a på 340hk med släp, lastad med 45pallar kött (hamburgare), då kan jag säga att 20km/h fanns inte på kartan  :'(
Jag hade nog kunnat gå ut o pinka under tiden och sedan gå ifatt bilen.  ;)

/Stefan

Jo, det är nog riktigt fast du hade en ganska bra spis i den bilen. Man kan ju då tänka hur det var i början av 1970-talet när många långtradare hade på sin höjd 200 kusar under huven.
Jag hade tänkt skriva max 20 km/tim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

I början av -70 talet så hade fjärrbilarna i regel runt 250 till 350 hästar till 52 tons totalvikt. När jag började som hjälplastare så hade åkeriet kvar två F88:or kvar på inrikestrafiken, de hade 250 trötta hästar. Nu körde inte vi åt detta hållet, men gamla hallandsåsen var inte så nådig heller att ta sig uppför med lass.

Förra sommaren så provade jag med 700 hästar och utan släp att ta mig upp från Jönköping mot Göteborg...där var det minsann inga 20 km/h inte ;D

/Stellan

Optimal

Citat från: Nor1 skrivet 11 september 2009, 17:19:12 PM
Jag har kört upp för denna berömda backe med en FM9:a på 340hk med släp, lastad med 45pallar kött (hamburgare), då kan jag säga att 20km/h fanns inte på kartan  :'(
Jag hade nog kunnat gå ut o pinka under tiden och sedan gå ifatt bilen.  ;)

/Stefan

Hehe. Du skulle nog haft minst 420 hk. 340 hk med släp är inte den starkaste kombinationen

Nor1

Citat från: Optimal skrivet 11 september 2009, 19:33:33 PM
Hehe. Du skulle nog haft minst 420 hk. 340 hk med släp är inte den starkaste kombinationen

Det är FM12:or på 420hk som går den svängen i vanliga fall, men den ena stod på verkstad denna dag, så "stadsbilen" fick rycka in på en sväng mellan Tumba och Arendal (Göteborg).

/Stefan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 11 september 2009, 18:41:48 PM
I början av -70 talet så hade fjärrbilarna i regel runt 250 till 350 hästar till 52 tons totalvikt. När jag började som hjälplastare så hade åkeriet kvar två F88:or kvar på inrikestrafiken, de hade 250 trötta hästar. Nu körde inte vi åt detta hållet, men gamla hallandsåsen var inte så nådig heller att ta sig uppför med lass.
/Stellan

De nya fordonen hade säkert den motorstyrkan i början av 1970-talet men det fanns många långtradare kvar från slutet av 1950-talet och början av 1960-talet. Det var dessa jag tänkte på med "många".
Gamla vägen var inte lika brant men jag minns hur man kunde bli liggande bakom en långtradare som knappt orkade upp för backarna väster om Jönköping. Likaså vid Kallebäcks lider i Göteborg för att inte tala om backen i Ulricehamn, som väl var den allra värsta på gamla riksväg 5.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)