Fråga om Essingecapitoler

Startat av Niklas Bygdestam, 02 september 2009, 22:16:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Essingecapitolerna var något smalare än normala sådana. Men hur mycket skiljde de sig? Var de iögonfallande smalare? Vilka år köptes dessa in? När togs de sista ur trafik? Blev någon ombyggd för högertrafik?

Fanns det Essingecapitoler bara hos SS? Eller har någon köpt in samma busstyp till någon annan stad någonstans? För kanske även en annan stad kanske haft behov av smalare bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 september 2009, 22:16:46 PM
Essingecapitolerna var något smalare än normala sådana. Men hur mycket skiljde de sig? Var de iögonfallande smalare? Vilka år köptes dessa in? När togs de sista ur trafik? Blev någon ombyggd för högertrafik?

Fanns det Essingecapitoler bara hos SS? Eller har någon köpt in samma busstyp till någon annan stad någonstans? För kanske även en annan stad kanske haft behov av smalare bussar?

Enligt SS Trafikhandbok 1 från 1962 var H23 (Essingecapitolerna) 2,36 m breda och 10,49 m långa. SS hade 30 st. De levererades 1961 och var synbarligen smalare än de "vanliga" Capitolerna. Dina andra frågor har jag tyvärr inga svar till.

M v h
Ingwar

Peter Rost

Enligt mina noteringar togs H23:orna ur trafik 1976-77. Dock såldes 5418 till Civilförsvarsutbildningen i Rosersberg 21/9 1977, och 5428 finns som bekant bevarad på Spårvägsmuseet. 5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf


Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 03 september 2009, 00:05:54 AM
5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf


Det enda jag vet om 5428:s vistelse i Råsta är att jag tillsammans med trafikmästare Sune Nilsson använde vagnen ett par dagar för linjemätning. Tyvär kommer jag inte ihåg exakta datum för linjemätningarna, men en onsdag körde vi i Järfälla-Upplands Bro kommuner och en lördag var vi i Upplands Väsby - Märsta.
Normalt fick vi inte ta med personer i bussen som inte hade direkt anknytning till mätningsuppdraget, men jag minns att vi fick lov att göra ett undantag på lördagen när vi skulle mäta dåvarande linje 534.
När vi på eftermiddagen vid 14-tiden kom till stationen för att påbörja mätningen kom fackombudet (som jag tror hette Eskil) och vädjade trafikmästare Nilsson om att vi skulle ta med passagerarna som skulle med 534:an eftersom ordinarievagnen gått sönder och många trafikanter väntade.
Det var enda gången under mina 23 år som linjemätare vi hade "obehöriga" ombord under vår "yrkesutövning".
Max



Mr H

H23:or omstationerades efter dagen H från Nyboda till Lidingö i samband med nedläggningen av Norra Lidingöbanan år 1971. 5428 tillhörde dessa vagnar. Tidigare hade H30 omstationerats från Söderhallen till Råsta. H23 var besvärliga att använda vid vändningarna på många platser på Lidingö då den smala bredden även tyvärr gav en dålig svängradie. Detta i kombination med att H30 endast användes som insatsvagnar i Råsta medan H23 användes heldags på Lidingö gjorde att man beslöt sig för att byta ut H23:orna på Lidingö mot Råstas H30 och 5428 hamnade i och med detta i Råsta.

Några i Hornsberg avställda H23:or rustades för en sista insats som övningsvagnar inför en sommar i slutet av sin livstid men jag tror inte att 5428 ingick i det gänget.

En speciell lustighet med H23 var att SS (Scania-Vabis?) hade svårigheter att få de typbesiktigade i och med att de byggts bredare än tänkt! Scania-Vabis hade helt enkelt mätt karossens bredd utan kollisionsskyddet vilket gav en felaktig totalbredd förstås! Kanske var det byggkonstruktionen mätt i tum som spökade, ett mått som introducerades i samband med Metropolbygget på Scania-Vabis, och naturligtvis ärvdes från USA.

Denna typ av riktigt smal Capitol fanns bara i Stockholm. Samtliga H23 ombyggdes till högertrafik januari-oktober 1967 och blev därmed den enda SL-busstyp i innerstaden som man kunde åka både i höger- och vänstertrafikutförande omställningsnatten till högertrafik 2-3 september 1967. Kanske var det medvetet för att hela tiden hålla bussar med den här speciella bredden igång trots omläggningen.

Mr H 

Stefan Back

Eftersom det inte nämnts kan tilläggas att H23 andvändes framför allt på linje 43 efter Dagen H. Detta för att viadukterna över Kungsgatan skulle ha haft nedsatt axeltryck, sades det. Men var det sant eller var det snarare den kringliga linjesträckningen genom Norrmalm som var skälet?

Stefan B

Mr H

#6


Hm, ja trångboddheten för 43:an på Malmskillnadsgatan m.fl gator har jag hört talas om men det är möjligt att bärigheten i broarna också spelade in. Här skall H23 5427 på linje 43 precis till att "pröva lyckan" på Malmskillnadsgatans bro över Kungsgatan. Tidpunkten är maj 1972.

Som komplement till det som sagts tidigare kan konstateras av mina anteckningar att 5428 var en av 16 st H23 som stog avställda i Hornsberg den 1/11 1976. De H23 som fick en ny karriär i Råsta fr.o.m april 1977 som övningsvagnar var 5418,5420,5427,5435 och 5440. Alltså även 5427 på bilden ovan.

Mr H

Mr G



Nu är det Mr H, eller Mr H24 som är hans riktiga namn, som är experten på området. Jag är bara en lekman. Men när det gäller H23:ornas placering i högertrafik vill jag ha in en period i Hornsberg också. Bilden här är från januari 1973, och vid den tidpunkten gick det Essingecapitoler på, ja just det, Essingelinjen. Linjen hade då nummer 56 och gick endast mellan Fridhemsplan och Stora Essingen. 56X var förstärkningslinjen till Lilla Essingen. Just den här perioden gick det massor av H23 här, men jag minns inte hur länge det varade.
吉先生

Peter Öden

Hej !

Härlig nostalgisk bild. Notera Volvolastbilen med Bilspeditonsskylten !

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 05 september 2009, 08:42:49 AM
Hej !

Härlig nostalgisk bild. Notera Volvolastbilen med Bilspeditonsskylten !

Mvh Peter Ö

Hej!

Instämmer helt! Blandade Büssing av typerna H27 och H32 i raden bakom Essingecapitolen.
Notera även sopbilen i de gamla Sellbergs-färgerna som står utanför Kronobergskällaren på andra sidan gatan.

mvh K R

Mr H



Vi får väl ta en bild på den här omtalade H23:an 5428 också i sin krafts dagar! Här ska 5428 få "en omgång smörj" på Ö1 i Nyboda efter förrättat värv på linje 134E. Jag är lite osäker på när bilden är tagen men tror den är tagen i samband med ett studiebesök med SSS i Nyboda. Bör ha varit 1969. Bilden är tagen från ett tunneltåg som vi åkte runt med i alla fall.

Ett minne från 5428 som naglat sig fast hos mig är att vid ett tillfälle efter det att Gunnar F m.fl köpt den och den "la av" totalt, och vi tvingades ringa efter bärgare, sa bärgarkillen igenkännande "Åh, gamla 5428! Den har jag släpat runt med många mil på Lidingö! En av våra bättre kunder faktiskt!" (Vi hade aldrig sagt att den gått i trafik på Lidingö!) 5428 återfinns alltså idag på SL:s spårvägsmuseum.

Mr H

Gunnar D

H23 noteringar från Aug 74      
      
Vnr   Plac   
5413   Hb   
5414   Hb   
5415   Rås   
5416   Hb   
5417   Hb   
5418   Hb   
5419   Hb   
5420   Hb   avst
5421   Hb   
5422   i.u.   
5423   i.u.   
5424   Rås   
5425   Hb   
5426   Hb   
5427   Rås   
5428   Rås   
5429   Hb   
5430   Hb   avst
5431   Hb   
5432   Hb   
5433   Hb   
5434   Rås   
5435   Hb   
5436   i.u.   
5437   Rås   
5438   Rås   
5439   Hb   
5440   Hb   
5441   Rås   
5442   Hb

Någon som kan fylla i de saknade uppgifterna?

Mvh Gunnar

Jan-Peter

Citat från: Peter Rost skrivet 03 september 2009, 00:05:54 AM
Enligt mina noteringar togs H23:orna ur trafik 1976-77. Dock såldes 5418 till Civilförsvarsutbildningen i Rosersberg 21/9 1977, och 5428 finns som bekant bevarad på Spårvägsmuseet. 5428 var tillfälligt placerad i Råsta, maj-aug 1972. (Men gick den itrafik där?)

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/pdf/capitol_faktablad.pdf


Enl foto jag tog i våren 2008 på Spårvägsmuseet är Capitolen där en H24 invnr; 5599.
MVH Jan-Peter

Hasse L

Svar till Gunnar D.

5422 fanns i Hb, 5423 och 5436 var avreg. efter kollisioner, 5423 ev. redan slopad.

Mvh /H

Peter Rost

Citat från: Gunnar D skrivet 05 september 2009, 14:49:49 PM
H23 noteringar från Aug 74      
      
Vnr   Plac   
5413   Hb   
5414   Hb   
5415   Rås   
5416   Hb   
5417   Hb   
5418   Hb   
5419   Hb   
5420   Hb   avst
5421   Hb   
5422   i.u.   
5423   i.u.   
5424   Rås   
5425   Hb   
5426   Hb   
5427   Rås   
5428   Rås   
5429   Hb   
5430   Hb   avst
5431   Hb   
5432   Hb   
5433   Hb   
5434   Rås   
5435   Hb   
5436   i.u.   
5437   Rås   
5438   Rås   
5439   Hb   
5440   Hb   
5441   Rås   
5442   Hb

Någon som kan fylla i de saknade uppgifterna?

Mvh Gunnar


5423 skrotades 1973, efter kollision i september-72.
5436 skrotbeslut i mars 1974, pga rambrott.

/Peter