Många nya trafikregler i Tyskland (BRD)

Startat av Stefan K, 01 september 2009, 19:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Idag har många nya trafikregler införts i Tyskland. Dessa berör bla cyklar och lastbilar!
Har inte hunnit kolla länkar än, men kan vara intressant att följa!

Från "Die welt";
"Verkehrsregeln - Was sich ab September auf der Straße alles ändert"

Ulf Rådeström

#1
hmm...kolla gärna nån länk o lägg ut - annars blir ju ett sånt här inlägg ganska ointressant och matfattigt...

Här är länken till Die Welts artikel för den som vil läsa:
http://www.welt.de/motor/article4433868/Was-sich-ab-September-auf-der-Strasse-alles-aendert.html

Ganska intressant är att cyklister får en hastighetsbegränsning på cykelbanor på 30 km/h...borde kanske införas här där många tror det är en racerbana för tävlingscyklister...

En annan viktig sak är att alla fordon med släp får inte vistas i vänsterfilen på en trefilig Autobahn - inte bara de över 3,5 tom som gällt hittills.

Och sen en liten påminnelse...BRD upphörde i början av 90-talet när Öst- och Västtyskland återförenades till Förbundsrepubliken Tyskland (D)

:)

BMJ

Landet heter väl fortfarande Bundes Republik Deutschland? Utan att göra anspråk på att vara någon Tysklandskännare av rang vill jag ändå minnas att det som hände när DDR:s existens upphörde (3/10-90) var att landet uppgick i förbundsrepubliken.

Fordon från Västtyskland hade "D" som nationalitetsbeteckning, medan de få Östtyska fordonen, företrädelsevis Trabanter, hade "DDR" bak på kofångaren.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2009, 12:59:28 PM
En annan viktig sak är att alla fordon med släp får inte vistas i vänsterfilen på en trefilig Autobahn - inte bara de över 3,5 tom som gällt hittills.

Intressant. Några sådana regler skulle även vi behöva här i landet. En regel jag vill ha är nåt i stil med: "Förbud att köra sakta i mittfilen på trefilig motorväg om högerfilen är fri, då det är omkörningsförbud på höger sida". Visserligen skyltar ju Vägverket ofta "Använd även högerfilen", och körskolorna tjatar om "grundplacering höger" till eleverna... men en sådan enkel regel fungerar ju inte alltid:


Här gick det i 60-65 km/h på 90-väg om jag inte minns fel. Fotografen åker FAC-buss från Arlanda till Stockholm.

Danne B.

Citat från: Verspieder skrivet 08 september 2009, 23:34:27 PMEn regel jag vill ha är nåt i stil med: "Förbud att köra sakta i mittfilen på trefilig motorväg om högerfilen är fri, då det är omkörningsförbud på höger sida". Visserligen skyltar ju Vägverket ofta "Använd även högerfilen", och körskolorna tjatar om "grundplacering höger" till eleverna... men en sådan enkel regel fungerar ju inte alltid:

Här gick det i 60-65 km/h på 90-väg om jag inte minns fel. Fotografen åker FAC-buss från Arlanda till Stockholm.

Det är i allra högsta grad olagligt och jag vet flera fall där folk blivit stannade av Polis och fått böter för att dom "ej använt höger körfält"!

//Danne

groenis

Angående trefiliga motorvägar

En natt fick jag in två unga damer i droskan som ville till Upplands Väsby
efter järva Krog så lägger jag mig till höger
varvid den ena unga damen frågar varvör jag gör det
jag svarade att vi har högertrafik och jag har ingen jag ska köra om kl. 2 på natten
då berättade hon att hon höll på att ta körkort och hennes bilskolärare hade lärt henne att man ska köra i mitten då höger filen endast var för de som skulle köra av eller på motorvägen och man därefter skulle ligga i mittfilen
jag bad henne att hon skulle tala om för sin bilskolärare att ringa mig men det vågade han troligen inte för jag hörde aldrig av honom så att jag kunde ta ur honom den illäran

/Lennart

Nico


Det stora problemet i Sverige är väl inkonsekvensen. Hur ofta försvinner inte det högra körfältet på en trefilig väg relativt plötsligt ned till att bli en avfart... liksom att högerkörfältet på en hel del tvåfiliga vägar helt apropå ska in i vänsterkörfältet då det blir huvudkörfält? Vad gäller det första räcker det med att titta på en del vägar runt Storstockholm och det senare syns även det som när man kommer från terminal 5 på Arlanda riktning ut mot E4 eller avfarten mot Norra Stationsgatan när man kommer Essingeleden norrut.

Vad gäller FAC kommer jag ihåg en linjeutbildare som halvt på skämt och halvt på allvar sade till oss att hålla högerfilen så långt det gick för där var det alltid tomt vilket betydde att man kunde hålla tidtabellen...  :o  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Uffe D

På infarten till Göteborg om man kommer E20 så ligger jag alltid i mittfilen med lastbilen. Ligger man i högerfilen så får man konstant bromsa för bilar som kommer på påfarterna och som ska av på avfarterna. Dessutom slipper man ett filbyte vid Gamlestan där höger körfält helt plötsligt försvinner. Likadant är det på E20 i motsatt riktning, det är mittfilen som gäller där med.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 14 september 2009, 09:50:18 AM
Det stora problemet i Sverige är väl inkonsekvensen. Hur ofta försvinner inte det högra körfältet på en trefilig väg relativt plötsligt ned till att bli en avfart... liksom att högerkörfältet på en hel del tvåfiliga vägar helt apropå ska in i vänsterkörfältet då det blir huvudkörfält? Vad gäller det första räcker det med att titta på en del vägar runt Storstockholm och det senare syns även det som när man kommer från terminal 5 på Arlanda riktning ut mot E4 eller avfarten mot Norra Stationsgatan när man kommer Essingeleden norrut.

Vad gäller FAC kommer jag ihåg en linjeutbildare som halvt på skämt och halvt på allvar sade till oss att hålla högerfilen så långt det gick för där var det alltid tomt vilket betydde att man kunde hålla tidtabellen...  :o  ;)

Värmdöleden och Södra länken känns egentligen som om det är samma motorväg. Södra länken känns som en förlängning av Värmdöleden som binder ihop med Essingeleden. Men övergången mellan Värmdöleden och Södra länken tycker jag man har löst dåligt. Om man åker från Södra länken till Värmdöleden tycker jag det känns helt ok. Här känns det som om Värmdöleden blir Södra länkens fortsättning. Men åker man tvärtom, dvs från Värmdöleden till Södra länken tycker jag det är rena rama katastrofen. Då måste man allra längst ut till vänster på en enda fil för att kunna fortsätta på Södra länken. Annars åker man av från motorvägen. Kommer man med ett större och långsammare fordon känns det ibland inte alls bra att tvinga ut sig längst till vänster här. Här borde de ha löst detta på något bättre sätt. Jag tror inte att detta hade varit accepterat på tyska motorvägar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bengt l

Citat från: Danne B. skrivet 14 september 2009, 01:26:53 AM
Det är i allra högsta grad olagligt och jag vet flera fall där folk blivit stannade av Polis och fått böter för att dom "ej använt höger körfält"!

//Danne

I Tyskland är folk disciplinerade, men inte lika mycket så i England. Där har man många 3+3-filiga motorvägar, och fenomenet kallas "Middle lane hog". Hog betyder egentligen gris eller svin. Googla på Middle lane hog så hittar ni mycket svordomar och irritation skrivet.

Nico


Tyvärr har även de forna västtyska motorvägarna upplevt en sjunkande trafikmoral. Mycket har troligen att göra med att det helt plötsligt (för 20 år sedan) började dyka upp en massa fordon från östra Europa som saknade samma vana vid detta. Förr var t.ex. kollen i backspeglar mm. mycket bättre, men idag så är det lite som här och det är inte alltför ovanligt att även tyska bilister (trots böteshot etc.) bränner förbi på högersidan eller t.o.m. på vägrenen i något enstaka fall.

Tyvärr har väl både vi, såväl som britter och tyskar, fått in något slags amerikansk körstil och lagändringar gör i många fall att detta luckras upp ännu mera. Sveriges ändring som möjliggör att man får ligga i vänsterfil samt även passera på höger sida på flerfilig väg om hastigheten är 70 km/h eller lägre är ett exempel på detta då många bilister tror att detta även gäller på motorvägar... alltså lägger man sig i vänsterfil redan vid Järva Krog för man ska ju vid delningen sedan svänga av till vänster vid avfarten ned mot Södra länken...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Visst har denna tråd spårat ur en aning i jämförelse med rubriken, men kanske att det som är kvar håller sig någorlunda inom ramarna.

Inläggen om vilka bilar politrukerna i f.d. DDR föredrog mm. har däremot flyttats över till en egen tråd på 'Ordet är fritt' och återfinns på länken nedan.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28050.0

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman