Huvudmeny

Vägarkeologi

Startat av BMJ, 29 augusti 2009, 09:46:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 22:37:00 PM
Jo, det har du rätt i. Vägen kvarligger bredvid vägminnet i det skick den hade som E6 innan den blev motorväg.
Men det jag ändå inte riktigt fick ihop var att den här dåliga stumpen en gång ingått i riksväg 2 eftersom jag bara kan minnas vägen förbi Ucklum som en relativt bred och rak landsväg. Men om vägen lades om redan 1953 så blev den antagligen breddad senare.

Har för mig att jag läst någonstans (i GP ?) att vägen förbi Grinneröd lades om 1957/58 då dagens "vägminnesstump" ersattes av en sträckning något öster om den.  Man anade väl redan då att 30-talssträckningen lika lite som Norre Katts port i Halmstad skulle vara EUROPAVÄGmässig i standard...
Denna "nya" sträckning var sedan Riksväg 2 / E6 fram till dess att dagens motorväg byggdes.

ja, jag har "provkört" vägminnet och även därstädes provat på vänstertrafik..  :o :o :o :o

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 september 2009, 15:38:16 PM
Har för mig att jag läst någonstans (i GP ?) att vägen förbi Grinneröd lades om 1957/58 då dagens "vägminnesstump" ersattes av en sträckning något öster om den.  Man anade väl redan då att 30-talssträckningen lika lite som Norre Katts port i Halmstad skulle vara EUROPAVÄGmässig i standard...
Denna "nya" sträckning var sedan Riksväg 2 / E6 fram till dess att dagens motorväg byggdes.

ja, jag har "provkört" vägminnet och även därstädes provat på vänstertrafik..  :o :o :o :o

/B

Det vore faktiskt en rätt intressant idé att även officiellt tillåta vänstertrafik på den här lilla vägstumpen. Någon större fara med det borde det ju inte vara. Bara alla gör likadant. Tydlig skyltning borde räcka. Vägminnet ligger så till att ingen svänger in på det av misstag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BMJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2009, 15:47:57 PM
Det vore faktiskt en rätt intressant idé att även officiellt tillåta vänstertrafik på den här lilla vägstumpen. Någon större fara med det borde det ju inte vara. Bara alla gör likadant. Tydlig skyltning borde räcka. Vägminnet ligger så till att ingen svänger in på det av misstag.


Visst vore det kul med vänstertrafik just där,man borde också sätta upp lite tidstypiska skyltar,framför allt borde få upp den gula skylten med "2" på.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 06 september 2009, 17:13:13 PM
Visst vore det kul med vänstertrafik just där,man borde också sätta upp lite tidstypiska skyltar,framför allt borde få upp den gula skylten med "2" på.

Om inte annat så har man ju en perfekt miljö för filminspelningar.  "Trollywood" ligger ju heller inte så långt därifrån..
Och Bohusbanan med sidospåret till Lysekil sin "ålderdomliga" infrastruktur kompletterar bilden av ett Sverige för 50 - 60 år sedan.

/B

Jonas Gustafsson

Citat från: BMJ skrivet 06 september 2009, 12:58:31 PM
Intressant med 161:an från Stora Höga till Hälleviksstrand via Svanesund!

Så sent som c:a 1990 åkte jag till Ellös med en förare som tyckte att snabbaste vägen från Varekil till Ellös var via Vräland, Hårleby och Hogen, d.v.s. längs gamla 161, och därför körde så. Man skyltade säkert till Ellös via Stala redan när jag var med om denna resa, men denna väg breddades och lades delvis om först några år in på 90-talet. Därefter blev den skyltade vägen otvivelaktigt den snabbaste till Ellös.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

BMJ

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 september 2009, 17:18:57 PM
Så sent som c:a 1990 åkte jag till Ellös med en förare som tyckte att snabbaste vägen från Varekil till Ellös var via Vräland, Hårleby och Hogen, d.v.s. längs gamla 161, och därför körde så. Man skyltade säkert till Ellös via Stala redan när jag var med om denna resa, men denna väg breddades och lades delvis om först några år in på 90-talet. Därefter blev den skyltade vägen otvivelaktigt den snabbaste till Ellös.
Ja,den "nya" vägen Ellös-Varekil (178:an), har varit ett stort lyft för västra Orust. Om de gamla planerna på att bygga en fast förbindelse mellan Svanesund-Kolhättan någon gång blir verklighet får man hoppas att man samtidigt bättrar på vägarna mellan VArekil och Svanesund, samt Kolhättan-Ödsmål.

Autotransit

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 04 september 2009, 19:03:06 PM
Här kommer en bild från KAK's bilatlas från 1951 och där ser man att nuvarande E45 via Lilla Edet och över älven mot Grinneröd heter Nr 2
medans nuvarande E6 eller rättare sagt gamla E6 via Kungälv, Spekeröd, Grinneröd heter Nr 160



Här är samma kartbild från M:s vägvisare, fast tio år senare när E6 har tillkommit.


/Stellan

BMJ

Citat från: Autotransit skrivet 20 september 2009, 21:55:43 PM
Här är samma kartbild från M:s vägvisare, fast tio år senare när E6 har tillkommit.


/Stellan

Dessa gamla kartor är helt fantastiska!

Autotransit

Det är bara lite synd om dem som bor precis i skarven, det är svårt att hitta till dem :D
Visserligen så är de moderna elektroniska kartorna både snabbare att få fram och lättare att hitta i...men de har ju inte bråkdelen av den charm som de gamla papperskartorna har.

/Stellan

BMJ

I en annan tråd var Hästepallarna strax söder om Uddevalla uppe för diskussion, jag tyckte därför att lite bilder därifrån kunde vara på sin plats.

Först ut är en bild från Bodele badplats mellan Hästepallarna och Gustafsberg. Vägen via Hästepallarna som syns här var en del av Bohusläns pulsåder 1908-1984. Både rikstvåan och E6 gick i denna sträckning.


På nästa bild närmar vi oss vägen. Här syns den nya strandprommenaden bättre.


Uppe på vägen. Bilen är på väg söderut mot Göteborg/Ljungskile.


Utsikten från Hästepallarna är magnifik!


Minnesmärke över vägbygget.


På krönet intill fd Skeppsvikens camping finns denna hårnålskurva,på andra sidan breder staden ut sig. Hamnen skymtar till i bakgrunden.


Åt andrahållet från samma plats. När E6:an fortfarande gick här var det kul att stå på just denna bergknalle och se långtradarna sakta kämpa sig upp för den slingriga vägen.


Det finns som synes inte stor plats för cyklister och fotgängare på de smalaste ställena. Passar ju för övrigt bra med en buss på bilden (om än bakifrån) i detta forumet :)


Bilderna tagna 091003
//BMJ

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 02 september 2009, 19:37:30 PM
Här kommer kartutsnittet jag pratade om igår.



På denna bild verkar det som om dåtidens riksväg 5, idag riksväg 40, hade en "blindtarm" från Helenedal via Rådavägen ner över Stensjön och "Mölndals Kråka" ner till "Rikstvåan" i Mölndal.

/B

Autotransit

Verkligen kul att se moderna bilder och jämföra dem med vykorten jag lagt ut, och få det beskrivet hur fin gångvägen och vyn över den nya bron är.

Tackar för de fina bilderna :)

/Stellan

Jonas Gustafsson

Citat från: BMJ skrivet 03 oktober 2009, 01:23:50 AM







Snygga bilder!!!

Vad har konstruktionen med balkar och vajrar som syns på dessa bilder för funktion? Håller de upp en del av strandpromenaden?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

BMJ

Ja, de håller uppe bron på strandprommenaden, ska se om jag kan lägga ut en bild på själva bron så småningom.