Huvudmeny

Vägarkeologi

Startat av BMJ, 29 augusti 2009, 09:46:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.



Här passerade ett tag riksväg 2, och senare länsväg 167 Ströms sluss väster om Lilla Edet. Bron hade endast ett körfält som båda riktningarnas trafik fick samsas om. Bron hade en klaff, som sedan länge är borttagen.


Sett från andra hållet.Vägen fortsatte mot Lilla Edet över bron över Göta älvs strömfåra i bakgrunden, vliken även utgör gräns mellan Västergötland och Bohuslän. Fram till kommunsammanslagningen gick även länsgränsen här (Bohus/Älvsborg). I och med att den nya bron över Göta älv togs i bruk drogs 167:ans sträckning om till dagens läge där den rundar centrala Edet och ansluter till E45 vid samhällets norra infart.


Nuvarande bro på väg 167 över Göta älv i Lilla Edet. Vill minnas att den togs i bruk 1983 eller -84.


En knapp kilometer längre västerut.Denna vägrest lades i vila när den nya bron togs i bruk.  Vägen gick i ett nordligare läge än idag. Strax nordväst om Ströms säteri anslöt den nya vägen till den gamla.


Sett åt öster, från Hjärtumsvägen (bakom betongsuggorna) och ner till gamla bron går Ljungskilevägen, fast nu som lokalgata.

Autotransit

Det är fantastiskt vad små de gamla vägarna ser ut när det kommer en ny bredvid, och ändå tyckte man att den gamla var helt ok till man fick den nya att jämföra med. Så fram för mer vägarkeologi tycker jag... ;)

/Stellan

Fredrik W


Stefan Lindberg

Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.


En knapp kilometer längre västerut.Denna vägrest lades i vila när den nya bron togs i bruk.  Vägen gick i ett nordligare läge än idag. Strax nordväst om Ströms säteri anslöt den nya vägen till den gamla.

Kul med bildreportage från hemtrakterna.
Hur är det egentligen med denna vägen i riktning mot Ljungskile, tar den slut borta vid skogen ?
Vägen bör väl ha gått över åkern längre bort innan den ansluter till nuvarande väg

Ersa

Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.

Ja, det finns ett stort intresse för sådant. Tack så mycket för ditt bidrag. :)

BMJ

[quote author=Stefan Lindberg
Kul med bildreportage från hemtrakterna.
Hur är det egentligen med denna vägen i riktning mot Ljungskile, tar den slut borta vid skogen ?
Vägen bör väl ha gått över åkern längre bort innan den ansluter till nuvarande väg
[/quote]
Precis, Stefan. Vägen slutar och en åker tar vid. Ibland kan man se spår av vägen fast den har slutat existera, men här syntes inga spår av vägen.

Jonas Gustafsson

Citat från: BMJ skrivet 29 augusti 2009, 09:46:40 AM
Det verkar som att det finns ett visst intresse för gamla vägar, bidrar därför med lite Bohuslänska sådana.



Här passerade ett tag riksväg 2, och senare länsväg 167 Ströms sluss väster om Lilla Edet. Bron hade endast ett körfält som båda riktningarnas trafik fick samsas om. Bron hade en klaff, som sedan länge är borttagen.



Intressant reportage. Men har rikstvåan verkligen gått förbi Lilla Edet??? På min bilatlas från 1953 går rikstvåan mellan Kungälv och Uddevalla över Kareby-Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Ljungskile, så det måste i så fall ha varit ännu tidigare. Den här aktuella vägen heter 167 i 1953 års atlas precis som nu, ett vägnummer som alltså ej förändrats på minst 56 år.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

BMJ

Nedan följer ett citat saxat från Wikipedia, där jag sökte på "Rikstvåan" och fick då fram bla detta:

"Fram till tidigt 1950-tal gick rikstvåan från Göteborg och norrut i samma sträckning som dagens E45. Vid Lilla Edet avvek rikstvåan västerut över bron över Göta älv och vidare längs dagens länsväg 167 till Grinneröd strax söder om Ljungskile. 167:an är ungefär likadan som då. På 1950-talet byggdes också motorvägen Göteborg-Kungälv. Den korta sträckan mellan dagens E6 och Jordfallsbron är en del av den gamla motorvägen och ser också ut precis som sådan, med bara dike och inget räcke i mitten."

Ska se om jag även kan scanna in ena hörnet på en Danmarkskarta från tidigt 50-tal där man ser Rikstvåan i Göta älvs dalgång, och väg 160 från Göteborg via Kungälv och norrut.

Några andra belägg har jag inte för att rikstvåan gått via Edet, men det verkar ändå förhållandevis troligt att så faktist var fallet.

Håller ni ut ett par dagar kommer en fortsättning med mer vägarkeologi utmed rikstvåan/E6.

BMJ

Här kommer kartutsnittet jag pratade om igår.


Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 01 september 2009, 22:12:13 PM
Nedan följer ett citat saxat från Wikipedia, där jag sökte på "Rikstvåan" och fick då fram bla detta:

"Fram till tidigt 1950-tal gick rikstvåan från Göteborg och norrut i samma sträckning som dagens E45. Vid Lilla Edet avvek rikstvåan västerut över bron över Göta älv och vidare längs dagens länsväg 167 till Grinneröd strax söder om Ljungskile. 167:an är ungefär likadan som då. På 1950-talet byggdes också motorvägen Göteborg-Kungälv. Den korta sträckan mellan dagens E6 och Jordfallsbron är en del av den gamla motorvägen och ser också ut precis som sådan, med bara dike och inget räcke i mitten."

Denna dragning förklarar också belägenheten av vägmuseet vid Grinneröd strax söder om Ljungskile. Jag tyckte att det var lite väl långt från nuvarande E6.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2009, 20:39:08 PM
Denna dragning förklarar också belägenheten av vägmuseet vid Grinneröd strax söder om Ljungskile. Jag tyckte att det var lite väl långt från nuvarande E6.



Där ser man, rikstvåan gick alltså via Lilla Edet i alla fall. Tydligen drogs den om precis innan min atlas från -53 gavs ut.

Men Staffan, även efter omdragningen gick ju rikstvåan förbi Grinneröd. Den- och därefter E6- gick ju Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Grinneröd-Ljungskile ända till motorvägen byggdes på slutet av 80-talet! (om än inte precis där ditt foto är taget de sista decennierna)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

BMJ

Jag är beredd att hålla med Jonas i föregående inlägg.

Nu har jag hamnat 27km NNV om förra bildserien, i kôrpehôla! (Uddevalla, för utsocknes)


Det som syns är föredetta R2/E6 aldeles öster om det som var huvudporten till Uddevallavarvet.
Detta var en del av västsveriges pulsåder fram till 1976, då motorvägen utmed bangården och genom de båda tunlarna stod färdig. Vägen fortsatte bakom trailersläpen och vek av mot öster vid fd KF:s lager och anslöt till nuv Strömstadsvägen där det ligger en rondell idag.
Till vänster om fotgrafen (undertecknad) anslöt Nordanvindsvägen från stadsdelen Skogslyckan via en plankorsning på Bohusbanan.


Nu har vi flyttat oss till Uddevallas västra delar. Även här gick E6 innan motorvägen stod klar, man kan skymta nuvarande väg 44 där den gamla vägen anslöt till den nya.



Samma träddunge från andra hållet.  44:an syns till vänster, strax innan den nya rondellen som ersatt två ljuskryss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2009, 20:59:23 PM
Där ser man, rikstvåan gick alltså via Lilla Edet i alla fall. Tydligen drogs den om precis innan min atlas från -53 gavs ut.

Men Staffan, även efter omdragningen gick ju rikstvåan förbi Grinneröd. Den- och därefter E6- gick ju Jörlanda-Spekeröd-Ucklum-Grinneröd-Ljungskile ända till motorvägen byggdes på slutet av 80-talet! (om än inte precis där ditt foto är taget de sista decennierna)

//Jonas G

Jo, det har du rätt i. Vägen kvarligger bredvid vägminnet i det skick den hade som E6 innan den blev motorväg.
Men det jag ändå inte riktigt fick ihop var att den här dåliga stumpen en gång ingått i riksväg 2 eftersom jag bara kan minnas vägen förbi Ucklum som en relativt bred och rak landsväg. Men om vägen lades om redan 1953 så blev den antagligen breddad senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Här kommer en bild från KAK's bilatlas från 1951 och där ser man att nuvarande E45 via Lilla Edet och över älven mot Grinneröd heter Nr 2
medans nuvarande E6 eller rättare sagt gamla E6 via Kungälv, Spekeröd, Grinneröd heter Nr 160


BMJ

Intressant med 161:an från Stora Höga till Hälleviksstrand via Svanesund!