Huvudmeny

Uppsala 1959

Startat av Ersa, 25 augusti 2009, 21:47:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

God Jul

Det som förvånar mig med Uppsala är att när motorvägen från Stockholm/Arlanda nådde stan i början av 1970 talet (1972 ?) att man inte, när "när man ändå var igång" lätt bygga en fortsättning i form av en Förbifart Uppsala - dock kanske bara som motortrafikled.

Tydligen måste det ha stått klart relativt tidigt på 60 talet att en förmifart skulle dröja, annars hadde man inte byggt Tycko Hedins väg (med facit i hand vet vi att det skulle dröja 35år).
Hadde komunen inte byggst Tycko Hedins väg, kanske E4an hadde dragits utanför Uppsala långt tidigare?

Man kan ju jämföra med Lund där motorvägen inte slutade vid Lund Syd - utan fortsatte, ett år sennare förbi staden.


Nu till en fråga - Jag kan inte Uppsala så tittade på denna karta.
http://kartor.eniro.se/m/MZQQd
Det ser ut att gå ett reservat utmed Fyisludsgatan, kan det ha varit en planering inför en kommande motorvägsförlängning, som aldrig blev av, må tro?  Den leder ju från "Stockholmsmotorvägens" ursprungliga slut och sen ut ur stan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 26 december 2009, 12:38:24 PM
God Jul

Det som förvånar mig med Uppsala är att när motorvägen från Stockholm/Arlanda nådde stan i början av 1970 talet (1972 ?) att man inte, när "när man ändå var igång" lätt bygga en fortsättning i form av en Förbifart Uppsala - dock kanske bara som motortrafikled.

Tydligen måste det ha stått klart relativt tidigt på 60 talet att en förmifart skulle dröja, annars hadde man inte byggt Tycko Hedins väg (med facit i hand vet vi att det skulle dröja 35år).
Hadde komunen inte byggst Tycko Hedins väg, kanske E4an hadde dragits utanför Uppsala långt tidigare?

Man kan ju jämföra med Lund där motorvägen inte slutade vid Lund Syd - utan fortsatte, ett år sennare förbi staden.


Nu till en fråga - Jag kan inte Uppsala så tittade på denna karta.
http://kartor.eniro.se/m/MZQQd
Det ser ut att gå ett reservat utmed Fyisludsgatan, kan det ha varit en planering inför en kommande motorvägsförlängning, som aldrig blev av, må tro?  Den leder ju från "Stockholmsmotorvägens" ursprungliga slut och sen ut ur stan.

Vägen heter Tycho Hedéns väg och är alltså gamla E4 :)

Det fanns redan när Tycho Hedéns väg byggdes planer på en motorväg strax öster om bebyggelsen som inte var helt olika den som blev verklighet många år senare men med skillnaden att den hade gått närmare bebyggelsen mot vad den gjorde i verkligheten. Motorvägen stod klar 1972 precis som du själv säger. På den tiden hade det inte behövt bli någon långbänk runt fortsättningen på denna förbi Uppsala mot Gävle. Man hade tänkt sig den dragning som var planerad. Den utstakades föresten redan 1965 och 1972 fanns faktiskt ett beslut exakt hur den skulle gå. Långbänken kom först ett antal år senare. Vid villorna i Årsta nära den smalspåriga museijärnvägen byggdes dessutom redan omkring 1970 en bullervall som var tänkt som bullerskudd mot en vad man då trodde framtida motorväg som man trodde skulle ligga alldeles utanför villorna. Den bullervallen blev alltså onödig i väldigt många år och såg bara onödig ut

Varför passade man då inte på att bygga även den här biten när man ändå höll på med resten av motorvägen på den tiden? Ja det är ingen lätt fråga. Ser man det från hur det var beslutat i Uppsala kommun och Uppsala län var det grönt ljus att bara bygga vidare och hade man mer lokalt inom Uppsala fått bestämma detta hade man nog troligen även byggt vidare åtminstone så att den går en bit norr om stan i alla fall. Däremot hade säkert den gamla landsvägen förbi bland annat Månkarbo fått leva kvar i alla fall några år till. Felet på den tiden var nog snarare staten som troligen inte ville lägga ut mer pengar i Uppsala på den tiden. Man får tänka på att 1972 års färdigställande av motorväg med Tycho Hedéns väg som dess fortsättning och slut var en i dåtidens förhållande ovanligt hög vägstandard för att vara just i Sverige 1972. Det fanns på flera andra ställen i det dåtida svenska vägnätet andra ställen där behovet av motorvägsutbyggnader var betydligt större då. Man får tänka på att åkte man från Uppsala och söderut så var det motorväg till Stockholm där det fattades en liten snutt innan man kunde fortsätta på Essingeleden och sedan var det i princip motorväg en bit söder om Södertälje till det blev flera avbrott och bitvis var E4:an riktigt dålig på flera avsnitt om man skulle ner mot Skåne. Totalt från Uppsala till Skåne var det till största del fortfarande landsväg på E4:an på den tiden och bitvis dålig sådan. Troligen prioriterades andra dåliga delar före och efter svenskt genomsnitt hade faktiskt Uppsala en mycket hög standard 1972

Det var efter att åren gick och andra delar av E4 byggdes ut som Uppsala ansågs sämre och sämre och behovet av utbyggnad blev större och större

Långbänken om hur E4 förbi Uppsala skulle dras kom dessutom först ett antal år senare då E4 söderut blev bättre och bättre. Det var då som de politiska partierna delades upp i två läger varav det ena lägret ville ha en dragning som i stort stämde med den dragning som var tänkt omkring 1970 och det andra lägret ville ha en dragning riktigt långt ut från Uppsala

Resultatet blev till slut en dragning som liknar den som var tänkt omkring 1970, fast modifierad. Skillnaden ligger i att motorvägen inte går lika nära villorna som det var tänkt innan. De gamla bullervallarna från omkring 1970 ligger kvar men helt nya vid själva motorvägen har också tillkommit så det gamla från början av 1970-talet kan fortfarande betraktas som onödiga. Men fördelen kan vara att de gamla och de nya bullervallarna tillsammans kan sägas utgöra dubbelt bullerskydd mot villorna

Det som du tror är ett vägreservat längs med Fyrislundsgatan har aldrig varit tänkt för någon väg. Det är en gammal kraftledningsgata för kraftledningar som bland annat går från Untraverket vid Dalälven till Stockholm. Kraftledningarna fanns lång före motorvägsplanerna och var betydligt äldre än bebyggelsen i omgivningarna där. Denna tomma korridor är på väg bort nu och där ska det byggas hus. Kraftledningarna är nyligen borttagna och ersatta genom Uppsala med nedgrävda kablar i marken. Istället ska det byggas hus där. Men tills nyligen gick annars kraftledningen från IKEA (som ligger vid gamla E4) och norrut och därför kan det lätt på en karta misstolkas som ett reservat för en motorväg om man nu inte har sett Uppsala på riktigt. Ser man platsen på riktigt är det svårt att tänka sig en motorväg just där, men det är en annan sak :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Alexei

Till Niklas Bygdestam

Tack för den låånga redogörelsen, och rättelsen  :-[
E4ans dragning genom Uppsala har onekligen en intressant historia.

Alexander

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2009, 12:43:55 PM
Jag har försökt att få det exakta datumet och årtalet men det är faktiskt lite knepigt. Men jag har hört att detta skulle skett just 1960. Det var i samband med att detta ändrades som Kungsgatan då fick vara riksväg 13/E4 fram till 1967 då Tycho Hedéns väg blev E4 istället

Idag går det inte ens att föreställa sig att dagens gågata Kungsängsgatan/Svartbäcksgatan någonsin har varit RV13 med all genomfartstrafik mellan Stockholm och Norrland. Innan jag såg kartan trodde jag att Kungsgatan alltid varit RV13, åtminstone sedan 30-40-talet. Är det någon som kan länka till bilder från Stora torget tagna före 1960?

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 11:25:21 AM
Idag går det inte ens att föreställa sig att dagens gågata Kungsängsgatan/Svartbäcksgatan någonsin har varit RV13 med all genomfartstrafik mellan Stockholm och Norrland. Innan jag såg kartan trodde jag att Kungsgatan alltid varit RV13, åtminstone sedan 30-40-talet. Är det någon som kan länka till bilder från Stora torget tagna före 1960?

Trafiken från Stockholm till Norrland gick inte på Kungsängsgatan utan gick istället över Drottninggatan över Carolinabacken, över Nybron över Fyrisån och sedan till Stora torget. På torget fick de sedan svänga ut på Svartbäcksgatan och fortsätta norrut. Denna trafik känns som du säger svår att föreställa sig idag då Svartbäcksgatan från Stora torget och ner till stadsbiblioteket är en gågata och avsnittet mellan stadsbiblioteket via Linnéträdgården till Skolgatan visserligen är en normal gata men den känns ändå osannolik idag för att uppfylla E4:ans funktion idag :)

Här kommer lite länkar med Stora torget i Uppsala från den tid då torget var den plats där riksväg (föregångare till E4) gick genom torget. Tänkte också beskriva lite så ni som inte vet så mycket om Uppsala kanske kan orientera sig lite :)

http://www.upplandsmuseet.se/Global/Samlingar/Bild/Bildspel/Sandberg2/Sparvagn.jpg

Länken ovan visar torget uppifrån. Troligen under 1930-talet och spårvagnarna finns kvar. Snett neråt från vänster går gatan söderut mot Stockholm. Snett uppåt åt vänster går gatan norrut mot Gävle

http://www.uppsala.se/Upload/Bilder/Amnesomraden/Bostad_byggande/StoraTorget_stor.jpg

Länken ovan visar en bild från Stora torget tagen under 1950-talet. Bussarna är av 50-talstyp med konduktörsplats. Bland annat ödlor. Det låga och platta huset revs bara några år efter att bilden togs och ersattes av dagens Åhlénshus (då kallat Tempo) i början av 1960-talet. Riksväg 13 mot Stockholm gick ut till höger på bilden och mot Gävle gick den bakom bilden bakom tankbilen

http://www.colind.se/us/storatorget1-webb.jpg

Länken ovan visar torget 1936. Det är i samband med invigningen av det dåvarande Tempohuset, numera är det Swedbank (Sparbanken) som håller till där. Till vänster om Tempo syns det hus som revs omkring 1960 och där sedan det Tempohus (Åhléns) skulle komma och ersätta det tidigare Tempo. Vägen till Stockholm går ut till höger på bilden och mot Gävle bakom bilden

http://www.colind.se/us/nybron-m-sparvagn-webb.jpg

Länken ovan visar Nybron med spårvagn. Backen uppåt är Carolinabacken och det är också vägen mot Stockholm. Bron ser likadan ut än idag och huset som syns till höger finns också kvar i samma utseende

http://www.colind.se/us/drottninggatan%20mot%20stora%20torget-webb.jpg

Länken ovan visar Nybron från andra hållet, dvs i riktning mot Stora torget. Vägen mot Stockholm kommer bakifrån nu och torget finns längre fram. Bilden kan vara från 1930-talet och är nyare än den andra bilden. Där spårvagnarna syns ligger Stora torget och trafik från Stockholm mot Gävle fick svänga vänster där

Hoppas de här länkarna dög. När man ser de här bilderna känns dagens motorvägar väldigt avlägsna :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.