Huvudmeny

Byt till E47 och E55!

Startat av Stefan K, 22 augusti 2009, 16:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Tycker att Sverige (och därmed också Norge) skall byta ut europavägnumren E4 och E6 till E47 och E55.
Har länge retat mig på att vi har kvar de gamla numrena.
Misstänker att det uteblivna bytet har handlat om prestige och inte om kostnad för utbyte.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 22 augusti 2009, 16:04:35 PM
Tycker att Sverige (och därmed också Norge) skall byta ut europavägnumren E4 och E6 till E47 och E55.
Har länge retat mig på att vi har kvar de gamla numrena.
Misstänker att det uteblivna bytet har handlat om prestige och inte om kostnad för utbyte.

Vi har redan detta uppe i tråden om E2. Men jag kan hålla med på sätt och vis. Men jag tror också att det har handlat om prestige och inte kostnader att byta skyltar. E4 är Sveriges paradväg och den hade man väl svårt att byta nummer på. Inkört "varumärke" kanske

Fast idag är det frågan om det är nödvändigt att de just skulle bli E47 och E55. Det system som just dessa nummer bygger på är ändå till viss del brutet då andra Europavägar i ett antal länder förlängts och dessa förlängningar bryter mot själva systemet. Så E4 och E6 är kanske inte värre än dessa fall. Men jag håller däremot med om att det var fånigt när det var aktuellt i början på 1990-talet att man inte bytte nummer på E4 och E6 när frågan var aktuell
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kristian

Citat från: Stefan K skrivet 22 augusti 2009, 16:04:35 PM
Tycker att Sverige (och därmed också Norge) skall byta ut europavägnumren E4 och E6 till E47 och E55.
Har länge retat mig på att vi har kvar de gamla numrena.
Varför?

Stefan K

Därför att jag retar mig på att det hos Vägverket (f.d. Trafiksäkerhetsverket; nuv. Transportstyrelsen) finns surmuppar som obstruerar mot alla sorters förändringar!
De gillar inte nya vägnummer; de gillar inte nya vägmärken; de gillar inget nytt!

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 22 augusti 2009, 18:41:17 PM
Därför att jag retar mig på att det hos Vägverket (f.d. Trafiksäkerhetsverket; nuv. Transportstyrelsen) finns surmuppar som obstruerar mot alla sorters förändringar!
De gillar inte nya vägnummer; de gillar inte nya vägmärken; de gillar inget nytt!


Det här måste jag ifrågasätta. Jag kan hålla med om att det där med att inte numrera E4 och E6 verkar vara någon liten idé som i längden kan vara en aning fånig, dvs gå emot strömmen med Europavägsnumrering mot övriga Europa vilket det åtminstone under aktuell period kunde ses som

Men dina övriga argument håller jag inte alls med dig om.

När det gäller vägnummer så verkar de ibland ändra nummer på minst en riksväg varje år. De här eviga omnumreringarna tycker jag inte ens tillför något utan blir mest till besvär. Kartor blir snabbt ogiltiga i onödan och det kan skapa förvirring. Så nog numreras det om vägar, och i mitt tycke alldeles för ofta.

Vilka nya vägmärken i andra länder är det du saknar i Sverige? Det finns ibland vägmärken i andra länder som inte finns i Sverige men det finns också vägmärken i Sverige som kan finnas i t ex Tyskland men inte i t ex Frankrike. De senaste åren har ett antal nya märken införts. Är det något du saknar?

Däremot kan det finnas saker som kan behöva förnyas och förändras. Inget är fullkomligt. Själv förespråkar jag att vissa trafikregler skulle kunna modifieras en aning, men det är en annan sak
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Egentligen är ju det hela en rätt löjlig diskussion. Vägnumret har ju inget med sträckningen att göra.
Även om E4 skulle byta namn till lv 1197 så går den fortfarande likväl mellan Helsingborg och Torneå...

BMJ

Citat från: Stefan K skrivet 22 augusti 2009, 18:41:17 PM
Därför att jag retar mig på att det hos Vägverket (f.d. Trafiksäkerhetsverket; nuv. Transportstyrelsen) finns surmuppar som obstruerar mot alla sorters förändringar!
De gillar inte nya vägnummer; de gillar inte nya vägmärken; de gillar inget nytt!


Hade sverige haft ett system med nationella vägnummer parallellt med europavägnummren hade troligen "gamla E4 & E6" inte funnits kvar, utan ersatts av E47 resp E55. Nu är så inte fallet, och E4 & E6 ansågs nog vara för inarbetade för att bytas ut när nummerbytet gjordes på övriga svenska E-vägar.

Lite i skymundan har rv 40 kommit, jag har för mig att sträckan Gbg - Jkpng skulle klassas som europaväg (3-siffrig), men även detta undantogs av Sverige. Minns dock inte vilket nummer rv 40 skulle haft.

Marcus L

Citat från: BMJ skrivet 23 augusti 2009, 15:33:03 PM
Hade sverige haft ett system med nationella vägnummer parallellt med europavägnummren hade troligen "gamla E4 & E6" inte funnits kvar, utan ersatts av E47 resp E55. Nu är så inte fallet, och E4 & E6 ansågs nog vara för inarbetade för att bytas ut när nummerbytet gjordes på övriga svenska E-vägar.

Lite i skymundan har rv 40 kommit, jag har för mig att sträckan Gbg - Jkpng skulle klassas som europaväg (3-siffrig), men även detta undantogs av Sverige. Minns dock inte vilket nummer rv 40 skulle haft.

Denna sträcka var tänkt att bli en del av E63, som skulle gått Göteborg-Jönköping-Stockholm-Åbo-(vidare i Finland).
Den svenska delen infördes bekant inte. Denna får nog anses som helt avförd, dock tycker jag att väg 40 Göteborg-Jönköping borde få ett 3-siffrigt E-nummer, då det är en del av huvudförbindelsen mellan Stockholm och Göteborg, samt en länk mellan E6/E20 och E4. Dessutom skulle det vara häftigt med en förbindelseväg i Sverige, går det i Norge så... visst mest ett nördargument, men ändå :)

Anders Noren

Skälet till varför E4 och E6 inte numrerades om i Sverige och Norge var för att det bedömdes bli för kostsamt. Här är europavägsnumreringen inordnad i de nationella vägnummersystemen vilket innebär att vägarna är skyltade E4 och E6 i väldigt stor utsträckning, till skillnad från länder där nationella nummer skyltas i första hand. Någonstans bedömde någon att kostnaden för ett nummerbyte översteg vinsten.

Håkan Matson i Expressen skrev så här den 4 augusti 1991:

"Blott Sverige svenska Europavägar har. Nåja, Norge behåller också E 6-an. Skälet är inte något illasinnat attentat mot den stora europeiska tanken, utan pengar. Vägverket har helt enkelt inte råd att anpassa våra vägnummer efter övriga Europa. Genom att behålla E 4, E 6 och E 18 kostar omskyltningen sex miljoner i stället för 17. Elva miljoner sparade, alltså. Jag tycker att vägverket kunde ha sparat på något annat. Om vi nu ska byta nummer på Europavägarna borde vi ha gjort det på samtliga direkt."

Den 21 maj 1992 skrev Ola Sigvardsson i DN följande:

"Totalt beräknas omskyltningen kosta det svenska samhället 15-20 miljoner kronor. Hur många skyltar som ska ändras är det ingen som vet."

Det verkar vara oklart hur mycket omskyltningen egentligen kostade, men med tanke på att E4 och E6 genom Sverige och Norge - inalles över 450 mil - är längre eller åtminstone ungefär lika långa som alla de omskyltade vägarna tillsammans så hade det blivit mycket dyrare att skylta om även E4 och E6. Sett ur perspektivet vad väghållningen i Sverige kostar per år är 10-20 miljoner kronor å andra sidan felräkningspengar.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 24 augusti 2009, 11:40:28 AM
Skälet till varför E4 och E6 inte numrerades om i Sverige och Norge var för att det bedömdes bli för kostsamt. Här är europavägsnumreringen inordnad i de nationella vägnummersystemen vilket innebär att vägarna är skyltade E4 och E6 i väldigt stor utsträckning, till skillnad från länder där nationella nummer skyltas i första hand. Någonstans bedömde någon att kostnaden för ett nummerbyte översteg vinsten.

Håkan Matson i Expressen skrev så här den 4 augusti 1991:

"Blott Sverige svenska Europavägar har. Nåja, Norge behåller också E 6-an. Skälet är inte något illasinnat attentat mot den stora europeiska tanken, utan pengar. Vägverket har helt enkelt inte råd att anpassa våra vägnummer efter övriga Europa. Genom att behålla E 4, E 6 och E 18 kostar omskyltningen sex miljoner i stället för 17. Elva miljoner sparade, alltså. Jag tycker att vägverket kunde ha sparat på något annat. Om vi nu ska byta nummer på Europavägarna borde vi ha gjort det på samtliga direkt."

Den 21 maj 1992 skrev Ola Sigvardsson i DN följande:

"Totalt beräknas omskyltningen kosta det svenska samhället 15-20 miljoner kronor. Hur många skyltar som ska ändras är det ingen som vet."

Det verkar vara oklart hur mycket omskyltningen egentligen kostade, men med tanke på att E4 och E6 genom Sverige och Norge - inalles över 450 mil - är längre eller åtminstone ungefär lika långa som alla de omskyltade vägarna tillsammans så hade det blivit mycket dyrare att skylta om även E4 och E6. Sett ur perspektivet vad väghållningen i Sverige kostar per år är 10-20 miljoner kronor å andra sidan felräkningspengar.

Anders

De måste ha haft ett helt annat sätt att resonera kring den saken då i jämförelse med hur de resonerar idag. Nu byter de nummer på riksvägar istället och dessa ändringar är knappast gratis
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

15-20miljoner i 1991års penningvärde kan väl enbart gälla skyltarna, inte arbetskostnaden, eller?

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2009, 17:04:38 PM
E4 är Sveriges paradväg

NEJ !!  Det är E6 som är det stora kontinentala transversalen!
Riktig äkta kontinental motorväg i Skåne och mycket ny väg i Bohuslän med landets mest spektakulära sträckning med bl.a flera stora broar och tunnlar.
Början/avslutning med Den stora Bron över Sundet där världen börjar...  8)

/B