Y-buss tar över Stockholm-Gävle

Startat av Magnus, 21 augusti 2009, 14:19:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ante

Roligt!

Citat från: Ybuss.seStockholm-Gävle
Res varje dag, flera gånger om dagen. Nu sätter vi in en tur som går från Stockholm till Arlanda, Uppsala och Gävle busstation. Den stannar på Resecentrum i Uppsala, hållplats D2 och på Hamntorget i Gävle, hållplats Y.

Marcus Li

Tror tyvärr inte att den kommer att gå bättre i ny regi. SGS-bussen är nog ett populärare alternativ av de som väljer att åka buss på sträckan Gävle-Stockholm.

Ante

Citat från: Marcus Li skrivet 21 augusti 2009, 15:13:20 PM
Tror tyvärr inte att den kommer att gå bättre i ny regi. SGS-bussen är nog ett populärare alternativ av de som väljer att åka buss på sträckan Gävle-Stockholm.

Möjligt, men Ybuss trafikerar ju mellan Umeå - Stockholm vilket gör att man lika bra kan passera Gävle för att ta på folk.

Jan

Swebus express har inte tagit linjen på helt seriöst sätt heller. Bussen som blir över kunde kört på olika linjer som inte finns idag. Det känns som att man satsar bara på det linjenät som finns idag.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 21 augusti 2009, 17:31:54 PM
Swebus express har inte tagit linjen på helt seriöst sätt heller. Bussen som blir över kunde kört på olika linjer som inte finns idag. Det känns som att man satsar bara på det linjenät som finns idag.

SwEx har bara haft en enda buss i Gävle, och redan i den glesa tidtabellen ser man att det inte går att få ihop ett par rejäla heltidstjänster med de avgångarna, utan tjänsterna lär få kompletteras med vanlig "Swebuskörning" för X-trafik i Gävle. Tyvärr finns heller inga utbyten/förarbyten mellan Gävledepån och Uppsaladepån, utan Gävleförarna har kört sin 897:a helt skilda från Uppsalas alla 899:or. Man skulle nog kunna utveckla trafiken norr om Stockholm om man rörde om lite i grytan och t.ex införde fler 897:or samt förarbyten i Uppsala och annat kul. Förutsatt att man hittar fler resenärer än vad man har idag då, såklart.

Citat från: Marcus Li skrivet 21 augusti 2009, 15:13:20 PM
Tror tyvärr inte att den kommer att gå bättre i ny regi. SGS-bussen är nog ett populärare alternativ av de som väljer att åka buss på sträckan Gävle-Stockholm.

Vad det är som gör SGS-bussen till ett så populärt alternativ har jag inte riktigt fått grepp om, men vissa påstår att Gävleborna är upprörda över att det kostar så mycket att köpa biljett ombord på 897:an. Att planera i förväg och köpa biljetten innan man kliver på (som fungerar på alla andra ställen inkl Uppsala) är tydligen inget bra alternativ i Gävle, utan då byter man hellre bussbolag. ::) Hur Y-buss klarar det hela återstår att se.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 03:27:23 AM
SwEx har bara haft en enda buss i Gävle, och redan i den glesa tidtabellen ser man att det inte går att få ihop ett par rejäla heltidstjänster med de avgångarna, utan tjänsterna lär få kompletteras med vanlig "Swebuskörning" för X-trafik i Gävle. Tyvärr finns heller inga utbyten/förarbyten mellan Gävledepån och Uppsaladepån, utan Gävleförarna har kört sin 897:a helt skilda från Uppsalas alla 899:or. Man skulle nog kunna utveckla trafiken norr om Stockholm om man rörde om lite i grytan och t.ex införde fler 897:or samt förarbyten i Uppsala och annat kul. Förutsatt att man hittar fler resenärer än vad man har idag då, såklart.

Vad det är som gör SGS-bussen till ett så populärt alternativ har jag inte riktigt fått grepp om, men vissa påstår att Gävleborna är upprörda över att det kostar så mycket att köpa biljett ombord på 897:an. Att planera i förväg och köpa biljetten innan man kliver på (som fungerar på alla andra ställen inkl Uppsala) är tydligen inget bra alternativ i Gävle, utan då byter man hellre bussbolag. ::) Hur Y-buss klarar det hela återstår att se.

Många föredrar nog att åka med ett lokalt förankrat bussbolag. Därtill kommer naturligtvis servicen. Jag har en bekant som veckopendlade Stockholm-Gävle i många år och trots att han är tågentusiast så åkte han alltid med SGS-bussen. Anledningen var att det alltid var trevliga förare, som körde lugnt, och eftersom det var lite folk med den tur han åkte med så brukade han bli avsläppt utanför sin egen port.
Det finns säkert lika bra förare hos  Swebus Express, men det är mer ett lotteri vilken förare man får.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Undrar om detta på sikt kommer innebära att Y-buss kanske även tar över Stockholm-Uppsala? Swebus och Y-buss har ju redan gått ihop när det gäller biljettsamarbete. Man kanske då på sikt kommer låta Swebus Express hålla sig söderut och trafik på E4 från Stockholm och norrut tas över av Y-buss? Då försvinner den parallella körningen av Swebus Express och Y-buss helt på E4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2009, 14:57:46 PM
Undrar om detta på sikt kommer innebära att Y-buss kanske även tar över Stockholm-Uppsala? Swebus och Y-buss har ju redan gått ihop när det gäller biljettsamarbete. Man kanske då på sikt kommer låta Swebus Express hålla sig söderut och trafik på E4 från Stockholm och norrut tas över av Y-buss? Då försvinner den parallella körningen av Swebus Express och Y-buss helt på E4

Eftersom Swebus Express har förlängt många av sina linjer söderifrån till Uppsala tror jag inte på en sådan utveckling. Det finns heller inte mycket i samordningsvinster för Y-Buss att tjäna på Stockholm-Uppsala. Man lär ändå få klara en stor del av den trafiken med extrabussar som bara går den sträckan. Det blir ungefär som när man samordnade expressbusstrafiken Göteborg-Borås (nuvarande Västtrafik linje 100) med den till Jönköping och till och med Stockholm (nuvarande Swebus Express linje 830). Det visade sig gå åt fler bussar eftersom det inte gick att effektivt dela upp resenärerna i Göteborg till Borås och till bortom Borås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 16:16:06 PM
nästa linje att ligga i farozonen är nog en helt annan beroende på hur konkurrensen ter sig framöver.

Det talas om att en helt annan linje kan drabbas av nedskärningar, men i så fall blir det tidigast vid tidtabellsskiftet den 11 jan 2010.

1896

Är det inte troligt att man på sikt införlivar hela y-buss med Swebus Express ?

Ante

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2009, 17:40:32 PM
Knappast!

Det är konkurrenterna Westins och Bybergs levebröd, det är nog snarare så att vi kommer att få se fler liknande "utförsäljningar" framöver, man måste koncentrera sig där man kan vara bäst och inte försöka köra överallt, det har ingen nånsin lyckats med.

Håller med fullständigt... Dessutom skiljer sig Ybuss och Swebus Express sig åt mycket vad gäller hur bolaget är uppbyggt. SweEx har egna bussar, egen personal osv. medan Ybuss inte har något av det. På gott och ont.

Samarbetet Ybuss SweEx är nog bland det bästa som kunde ha hänt de två bolagen, tror jag.

1896

Norrland har alltid varit en "vit fläck" på Swebus Express karta, om man inleder ett samarbete med y-buss lär man väl ha någon baktanke med det....

Ante

Citat från: 1896 skrivet 22 augusti 2009, 18:18:26 PM
Norrland har alltid varit en "vit fläck" på Swebus Express karta, om man inleder ett samarbete med y-buss lär man väl ha någon baktanke med det....

Så Ybuss skulle lägga sig platt om SweEx skulle vilja ha Ybuss? Tror inte det.
Precis som Lars skrev är det väldigt svårt att köra överallt. Då är ett samarbete med en kompletterande aktör att föredra, i detta fallet Ybuss som borde vara den perfekta samarbetspartnern.

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 03:27:23 AM
Vad det är som gör SGS-bussen till ett så populärt alternativ har jag inte riktigt fått grepp om, men vissa påstår att Gävleborna är upprörda över att det kostar så mycket att köpa biljett ombord på 897:an. Att planera i förväg och köpa biljetten innan man kliver på (som fungerar på alla andra ställen inkl Uppsala) är tydligen inget bra alternativ i Gävle, utan då byter man hellre bussbolag. ::) Hur Y-buss klarar det hela återstår att se.

Swebus har alltid kört endast från Hamntorget i Gävle medan SGS-bussen dessutom kör från Hofors, Storvik, Kungsgården, Sandviken, Valbo och Tierp. För många resenärer har det alltså varit oerhört mycket mer praktiskt att åka med SGS oavsett eventuella lokalpatriotiska preferenser.

För övrigt är det en gammal klasskompis till mig som har ritat SGS-loggan, som hon medger egentligen är rätt ful men som fyller sitt syfte...

Anders