Huvudmeny

E2

Startat av BMJ, 21 augusti 2009, 00:08:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

I det nya europavägssystemet saknas bla E2. Någon som vet om någon sträckning är/har varit tilltänkt att ha detta nummer?

Spekulationer och gissningar är också välkomna. Själv lutar jag åt att man reserverat numret för någon vägsträcka på Island.

Nico


Det lägsta numret är väl E10? Att man i Skandinavien fick behålla E4 och E6 var undantag som egentligen inte skulle ha getts, men som ändå erhölls då man bl.a. hänvisade till kostnaden för nummerbyte. Annars så gällde väl generellt att det skulle vara två siffror och jämna nummer på vägar som huvudsakligen gick i öst-västlig riktning och ojämna på vägar med huvudsakligen nord-sydlig sträckning?

Vad gäller motsvarande vägar på Island så är väl det ett stort frågetecken i sig då de väl knappt har några större vägar (och inte heller järnvägar) alls förutom i närheten av Reykavik. I övrigt gäller nog mycket 4x4 osv. Sedan så ska även E-vägar vara en del av det totala europeiska vägnätet och frågan är som sagt hur en såpass avlägsen ö som Island klarar det.

Som en jämförelse (då jag inte har den blekaste aning) så kan man ju kanske även undra hur det ligger till på Cypern respektive Malta?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BMJ

E1,E3,E5,E7,E8 & E9 finns i det nya europavägssystemet, förutom "våra" E6 & E4

Kolla Wikipedia "lista europavägar"

E2 saknas dock.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 21 augusti 2009, 10:35:08 AM
Det lägsta numret är väl E10? Att man i Skandinavien fick behålla E4 och E6 var undantag som egentligen inte skulle ha getts, men som ändå erhölls då man bl.a. hänvisade till kostnaden för nummerbyte. Annars så gällde väl generellt att det skulle vara två siffror och jämna nummer på vägar som huvudsakligen gick i öst-västlig riktning och ojämna på vägar med huvudsakligen nord-sydlig sträckning?

Vad gäller motsvarande vägar på Island så är väl det ett stort frågetecken i sig då de väl knappt har några större vägar (och inte heller järnvägar) alls förutom i närheten av Reykavik. I övrigt gäller nog mycket 4x4 osv. Sedan så ska även E-vägar vara en del av det totala europeiska vägnätet och frågan är som sagt hur en såpass avlägsen ö som Island klarar det.

Som en jämförelse (då jag inte har den blekaste aning) så kan man ju kanske även undra hur det ligger till på Cypern respektive Malta?

Lägsta numret är E1. Den går ibland annat Spanien och Portugal. I Frankrike går nuvarande E3 som alltså inte ska förväxlas med den gamla E3 som förr fanns i Sverige. Så visst finns det låga och ensiffriga Europavägar i länder som inte är skandinaviska/nordiska

Gamla Europavägsnumren hade om jag förstått saken rätt ingen riktig logik. Det var väl egentligen vissa paradvägar som fick låga nummer på den tiden. Det var långa sträckor med ett och samma nummer då som hade låga nummer. Och jag har för mig att ursprungliga E1 kan ha gått genom bland annat London, Paris och Rom vilket kan ha varit en anledning till att den fick detta värdiga nummer, dvs genom Europas viktigaste städer

Det var från och med mitten och slutet på 1980-talet som de började göra om och sätta ihop det nuvarande nummersystemet. Men det tog visst några år innan det var helt genomfört i alla berörda länder. En sak som visst också påverkade omnumreringsprocessen var när Järnridån försvann och Östeuropa öppnades.

Det nya system som uppkom då var att jämna nummer gick öst-västligt och ojämna nord-sydligt. Här stämmer alltså inte E4 in alls idag. Sedan skulle jämna låga nummer finnas i norr och jämna höga i söder. Men med ojämna verkar det inte lika logiskt. Därför blev det en väg E8 i norra Finland, E10 genom Sverige och Norge i norr, E12 kommer sedan, E14 osv. Tittar man på numren E8-E22 så ser man att det stämmer rätt bra i alla fall. E6 lär visst uppe i norr stämma rätt bra också. Och om jag förstått saken rätt skulle vägen visst haft detta nummer uppe i norr hur som helst. Däremot är det längre ner i Norge och sedan genom Västkusten i Sverige som numret är fel enligt systemet. E4 är däremot åt helskotta enligt systemet

Om det berodde på kostnader att byta skyltar som skulle vara anledningen till att E4 sparades i Sverige vet jag inte om jag ska tro på. Man bytte nummer på alla andra Europavägar så att även genomföra det på E4 samtidigt borde inte ha varit så stort problem. snarare tror jag att man hade svårt att släppa Sveriges paradväg vilket E4 ofta är. Fast man kanske skyllde på kostnader för att få behålla numret

Idag stämmer ändå inte systemet med nummer som skapades under slutet på 1980-talet och början på 1990-talet. Vägar har fått sträckor med sina nummer förlängda. E45 är en sådan väg men det finns fler likadana fall som E45 där ett nummer förlängts en längre sträcka och ofta innebär detta att dessa förlängningar bryter mot nummerseriens funktion. Fast frågan är hur många som letar efter Europavägsnummer verkligen tänker på att numret på den Europaväg de kör på har ett Europavägsnummer som bryter mot systemet?

Island har inga Europavägar. Vad jag har hört finns det visst ett enda ställe på ön dit det går bilfärjor från Europas kontinentala fastland och det lär vara en färjeled till och från någonstans i Norge. Hamnen på Island ligger visst heller inte i Reykjavik utan på annan plats. Sträckan från hamnen till Reykavik kunde faktiskt få ett Europavägsnummer om man nu absolut vill ha sånt på Island. Då bör naturligtvis detta nummer också fortsätta en bit i Norge i alla fall från hamnen och till andra Europavägar

Cypern och Malta har heller inga Europavägar. Cypern har ett bra vägnät med en hel del motorvägar men inte en enda Europaväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2009, 17:52:05 PM

Island har inga Europavägar. Vad jag har hört finns det visst ett enda ställe på ön dit det går bilfärjor från Europas kontinentala fastland och det lär vara en färjeled till och från någonstans i Norge. Hamnen på Island ligger visst heller inte i Reykjavik utan på annan plats. Sträckan från hamnen till Reykavik kunde faktiskt få ett Europavägsnummer om man nu absolut vill ha sånt på Island. Då bör naturligtvis detta nummer också fortsätta en bit i Norge i alla fall från hamnen och till andra Europavägar.

Det är Smyril Line med som trafikerar Island med färjan Norröna. http://www.smyril-line.se/index.htm. De kör numera inte från Norge utan från Danmark: Hanstholm på sommaren och Esbjerg på vintern. Tididgare angjordes också Bergen i Norge, men detta är borta från och med denna sommar. Hamnen ligger i
Seyðisfjörður på östra Island och Reykjavik ligger som bekant på västra Island så det är ett rejält avstånd mellan dessa orter. Flygplats finns cirka 30 km från Seyðisfjörður, varifrån man kan flyga inrikes till Reykjavik. Att ta sig fram med bil tror jag inte är möjligt, inte ens med fyrhjulsdriven sådan. Varför man valt denna hamn vet jag inte. Hamnen i Reykjavik torde rymma fartyg av Norrönas storlek utan problem.
Från Seyðisfjörður går en smal, brant och slingrande serpentinväg eftersom byn är omgiven av höga berg på 1 000 till 1 200 meters höjd. Jag tror inte den kvalificerar sig för att kallas Europaväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2009, 18:09:03 PM
Det är Smyril Line med som trafikerar Island med färjan Norröna. http://www.smyril-line.se/index.htm. De kör numera inte från Norge utan från Danmark: Hanstholm på sommaren och Esbjerg på vintern. Tididgare angjordes också Bergen i Norge, men detta är borta från och med denna sommar. Hamnen ligger i
Seyðisfjörður på östra Island och Reykjavik ligger som bekant på västra Island så det är ett rejält avstånd mellan dessa orter. Flygplats finns cirka 30 km från Seyðisfjörður, varifrån man kan flyga inrikes till Reykjavik. Att ta sig fram med bil tror jag inte är möjligt, inte ens med fyrhjulsdriven sådan. Varför man valt denna hamn vet jag inte. Hamnen i Reykjavik torde rymma fartyg av Norrönas storlek utan problem.
Från Seyðisfjörður går en smal, brant och slingrande serpentinväg eftersom byn är omgiven av höga berg på 1 000 till 1 200 meters höjd. Jag tror inte den kvalificerar sig för att kallas Europaväg.


Men hur har då bilar med isländska regskyltar tagit sig till Europas fastland? Visserligen är de mycket ovanliga, men trots allt har jag ändå sett några enstaka. Finns det någon inrikes bilfärja som sedan leder till Smyril Lines färjor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter C

Intressant fråga om varför inte Norröna går till Reykavik, skickade den frågan vidare till Landgången.

Här är lite läsning om Islands huvudväg Rv1 http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringv%C3%A4gen,_Island

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2009, 18:26:12 PM
Men hur har då bilar med isländska regskyltar tagit sig till Europas fastland? Visserligen är de mycket ovanliga, men trots allt har jag ändå sett några enstaka. Finns det någon inrikes bilfärja som sedan leder till Smyril Lines färjor?

Kollade vidare och det går att köra bil eller buss mellan Seyðisfjörður och Reykjavik. Det tar 8-9 timmar. Så det kanske trots allt finns läge för en europaväg på Island.
Man ser ju ibland också färöiska fordon i Sverige och de har också tagit sig hit med Norröna. För inte så länge sedan visades en färöisk buss i Göteborg här i Bussnack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 21 augusti 2009, 18:28:19 PM
Intressant fråga om varför inte Norröna går till Reykavik, skickade den frågan vidare till Landgången.

Här är lite läsning om Islands huvudväg Rv1 http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringv%C3%A4gen,_Island

Ja, vi får väl se vad de kommer fram till i Landgången. Jag misstänker att det är de höga hamnavgifterna i Reykjavik som avskräcker. Men det kan också vara Norrönas storlek som lägger hinder i vägen. Fast då kan man ju fråga varför inte rederiet köper en bättre anpassad färja.
Det där med riksväg 1 var intressant. Jag åkte själv en bit på den vägen förra sommaren men har inte reflekterat över att den faktiskt går runt hela Island. Däremot fick jag en uppgift om att det inte går ta sig över Island med bil men det måste alltså ha avsetts tvärs över landet på mitten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2009, 18:41:23 PM
Ja, vi får väl se vad de kommer fram till i Landgången. Jag misstänker att det är de höga hamnavgifterna i Reykjavik som avskräcker. Men det kan också vara Norrönas storlek som lägger hinder i vägen. Fast då kan man ju fråga varför inte rederiet köper en bättre anpassad färja.
Det där med riksväg 1 var intressant. Jag åkte själv en bit på den vägen förra sommaren men har inte reflekterat över att den faktiskt går runt hela Island. Däremot fick jag en uppgift om att det inte går ta sig över Island med bil men det måste alltså ha avsetts tvärs över landet på mitten.

Ja enligt Wikipedia skall ju 75% vara asfalterad av vägen. En sådan väg torde ju vara viktig för de själva då det är den enda vägen som går runt hela ön.

Angående Norröna så vart den ju specialbyggd för hårt väder på Atlanten utan bogvisir (Byggd 2003). Men trots att jag inte besökt Island och Reykavik borde hamnen vara av såpass anpassad att den kan ta emot färjor av storleken Norröna (164m. 6,1m djupgående.)

Mer om Norröna här http://www.faktaomfartyg.se/norrona_2003.htm

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2009, 17:52:05 PM
Om det berodde på kostnader att byta skyltar som skulle vara anledningen till att E4 sparades i Sverige vet jag inte om jag ska tro på. Man bytte nummer på alla andra Europavägar så att även genomföra det på E4 samtidigt borde inte ha varit så stort problem. snarare tror jag att man hade svårt att släppa Sveriges paradväg vilket E4 ofta är. Fast man kanske skyllde på kostnader för att få behålla numret

Varför inte E4 i Sverige inte bytte nummer till E55 1992 beror enligt Wikipedia att numret var "ett så djupt inarbetat vägnummer i landet". Hur det egentligen ligger till har jag inte hittat några källor om ännu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 21 augusti 2009, 19:58:03 PM
Ja enligt Wikipedia skall ju 75% vara asfalterad av vägen. En sådan väg torde ju vara viktig för de själva då det är den enda vägen som går runt hela ön.

Angående Norröna så vart den ju specialbyggd för hårt väder på Atlanten utan bogvisir (Byggd 2003). Men trots att jag inte besökt Island och Reykavik borde hamnen vara av såpass anpassad att den kan ta emot färjor av storleken Norröna (164m. 6,1m djupgående.)

Mer om Norröna här http://www.faktaomfartyg.se/norrona_2003.htm

Jag tror Landgången har funnit svaret. Det skulle ta betydligt längre tid att segla till Reykjavik och eftersom man nu vänder på tre timmar i Seyðisfjörður skulle det också innebära att man förlorar minst en dag. Därtill kommer naturligtvis att man spar bränsle och som jag nämnde förut de höga hamnavgifterna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2009, 08:16:05 AM
Jag tror Landgången har funnit svaret. Det skulle ta betydligt längre tid att segla till Reykjavik och eftersom man nu vänder på tre timmar i Seyðisfjörður skulle det också innebära att man förlorar minst en dag. Därtill kommer naturligtvis att man spar bränsle och som jag nämnde förut de höga hamnavgifterna.

Ja precis! Har kollat upp detta lite närmare. Med Reykavik som hamn på Island hade det krävts två fartyg som går emot varandra, men med två fartyg hade det inte varit tillräcklig beläggning. Så därför är Seyðisfjörður hamnen de angör. Väldigt OT nu men Norröna är ett väldigt speciellt fartyg byggt just för Atlantens höga vågor.

Nico



Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 02:52:11 AMVarför inte E4 i Sverige inte bytte nummer till E55 1992 beror enligt Wikipedia att numret var "ett så djupt inarbetat vägnummer i landet". Hur det egentligen ligger till har jag inte hittat några källor om ännu.

Var mera detta jag syftade mot, men uttryckte mig nog lite galet. Blir ju så när man försöker sig på att skriva rätt ur minnet.  ;D



Citat från: BMJ skrivet 21 augusti 2009, 17:33:57 PM
E1,E3,E5,E7,E8 & E9 finns i det nya europavägssystemet, förutom "våra" E6 & E4

Kolla Wikipedia "lista europavägar"

E2 saknas dock.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2009, 17:52:05 PMLägsta numret är E1. Den går ibland annat Spanien och Portugal. I Frankrike går nuvarande E3 som alltså inte ska förväxlas med den gamla E3 som förr fanns i Sverige. Så visst finns det låga och ensiffriga Europavägar i länder som inte är skandinaviska/nordiska

Vissa luckor lär nog alltid finnas. Framförallt för att undvika onödiga ändringar. I övrigt så hänvisar jag till detta med att skriva ur minnet, men helt fel var jag inte ute när jag talade om att generellt så gällde att det skulle vara två siffror i vägnumret. Lägger in ett citat nedan.

"Korrekt benämning för ensiffriga europavägar ska egentligen ha en nolla framför numret (t ex E04) men denna saknas i en del länder."
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman