Upphandling Tyresö?

Startat av Abbielita, 15 augusti 2009, 16:05:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2009, 12:23:15 PM
Dock verkar ju även sorteringen ha misslyckats även i de län där man inte har personalövertagande som krav. Det visar väl om inte annat fallet med alla skriverier i Umeå.

Det fanns inga regelrätta krav fanns på personalövertagande mellan Polarbuss och Connex, och där försökte man sig på en viss "rensning" (kanske ett lite för starkt ord). Men i en mindre stad som Umeå, där andra städer i princip saknas på en 10-milsradie, är antalet arbetstagare ibland rätt begränsat inom vissa områden på arbetsmarknaden, vilket ledde till att det efter ett tag saknades förare. Man kan ju inte låta bli att anställa 10 förare från det förra bolaget om man samtidigt har en förarbrist bestående av 10 förare varje vardag.

Jag tror inte att Swebus heller var tvungna till att överta all personal, men de erbjöd ändå alla tätortsförare på Veolia fortsatt jobb på tätortstrafiken vill jag minnas. Att överta en stor del gamla arbetsvilliga förare och undvika linjeändringar direkt efteråt är ju ett bra sätt att slippa övergångsproblem. Och nog vill jag påstå att trafiken i Umeå rullade på väldigt stabilt efter de båda övergångarna 2006 och 2008, trots att all form av teknik som C90, biljettmaskin och kommunikationsradio stundtals var helt utslagna.

Jo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 augusti 2009, 16:31:51 PM

Det är väl knappast något bra alternativ att flytta på sig stup i kvarten av en sådan anledning - då kanske man börjar fundera runt omkring dig om det är Swebus det är fel på egentligen eller om det är annat som ligger bakom.....


Det finns ju folk som gillar att flytta runt och har man en arbetsgivare som finns på flera ställen och dessutom försvinner så kanske man ser det som en möjlighet i stället för en uppoffring. Dock kan jag hålla med dig om att kritiken mot Swebus är väl stark. Om personen i fråga nu skulle ångra sig och istället vilja jobba på Swebus så kan ju inlägget ha raserat den möjligheten då inlägget (om infomationen är sann) innehåller så mycket om personen själv ifråga att det lätt går att lista ut vem som skrivit det för någon som rekryterar. Dessutom kanske det inte är populärt hos nuvarande arbetsgivare att man går ut och kritiserar konkurrenterna på detta sätt.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2009, 20:27:27 PM
Det finns ju folk som gillar att flytta runt och har man en arbetsgivare som finns på flera ställen och dessutom försvinner så kanske man ser det som en möjlighet i stället för en uppoffring. Dock kan jag hålla med dig om att kritiken mot Swebus är väl stark. Om personen i fråga nu skulle ångra sig och istället vilja jobba på Swebus så kan ju inlägget ha raserat den möjligheten då inlägget (om infomationen är sann) innehåller så mycket om personen själv ifråga att det lätt går att lista ut vem som skrivit det för någon som rekryterar. Dessutom kanske det inte är populärt hos nuvarande arbetsgivare att man går ut och kritiserar konkurrenterna på detta sätt.

Så mycket företagskritik har det väl ändå inte förekommit i denna tråd? Att en enstaka förare föredrar en arbetsgivare framför en annan är ju inget ovanligt. Men vad meningen "behandling av Örebroarna" menar förstår jag inte riktigt. Den nye trafikutövaren har ju inte ens kört igång sitt nya avtal i Örebro. Hur kan man redan ha behandlat någon illa?

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2009, 21:00:16 PM
Så mycket företagskritik har det väl ändå inte förekommit i denna tråd? Att en enstaka förare föredrar en arbetsgivare framför en annan är ju inget ovanligt. Men vad meningen "behandling av Örebroarna" menar förstår jag inte riktigt. Den nye trafikutövaren har ju inte ens kört igång sitt nya avtal i Örebro. Hur kan man redan ha behandlat någon illa?

Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:25:46 PM
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.

Jag kan inte tolka det som något annat än en totalsågning.

Abbielita

#19
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 augusti 2009, 16:31:51 PM
Men i grunden handlar tråden ju om att du absolut inte vill jobba för Swebus...
Varför detta hat mot det företaget just?

Vad är det som säger att "bara för" att Busslink är bra i Örebro, är dom bra på något annat ställe, eller åt andra hållet - Swebus är dåligt i Örebro - kan dom ju vara bra i Stockholm.

Jag menar - det beror väl lite mer på vilket garage det handlar om....avtalen är ju detsamma numera - och som någon sa i början av tråden - bara att gilla läget.

Det är väl knappast något bra alternativ att flytta på sig stup i kvarten av en sådan anledning - då kanske man börjar fundera runt omkring dig om det är Swebus det är fel på egentligen eller om det är annat som ligger bakom.....

Utan att anklaga dig för något vill jag förtydliga....

Jag hatar inte Swebus, jag har ingen erfarenhet av dom, förutom det sättet dom nu rensar ut folk i Örebro. Att dom rensar förstår jag, att man ska behöva skriva upp teoriprovet för D-kort när man haft det i över 10 år, samt köra upp under 45 min trots att jag kört 10 år utan större skador ser jag som kränkande. Många av dom som fått nej har även fått det utan förklaring. Endel har mycket sjukdagar, där har jag full förståelse. Endel har varken skador eller sjukdagar, och får ändå nej. Att man av Swebus blir hotad att få betala 2500:- för läkarundersökningen när dom ringer och kräver in en dan efter och man inte kan då är löjligt. Att dom inte besökte Busslink alls och pratade med oss förare när allt var klart utan lät oss gå på informationsmöten på Arbetsförmedlingen (dvs visade noll intresse av oss som förare just då). Hittills har dom sagt nej till närmare 60 st i Örebro, av 250 anställda. Så j*kla många idioter är det inte som kör där.
Självklart blir det personligt, jag är med stor sannolikhet inte intressant för jobb på Swebus (dom ratade folk med bättre situation än mig) och då ser jag ingen anledning till att söka dit heller. Jag förlorar också mina tjänsteår om jag byter företag självmant, 10 år har jag ingen lust att jobba om. Swebus har enligt uppgift fortfarande val efter tjänsteår och som nyanställd hamnar jag återigen längst ner. Dvs får ta skittjänsterna. Det har jag gått igenom en gång och jag har ingen lust att återigen göra det.
Jag gillar Busslink, jag trivs där. Varför offra nått man trivs med för att få börja om på noll? Och kasta 10 års busskörning i papperskorgen?

Edit: Enligt "hörsägen" försökte Swebus även sänka lönerna på alla anställda med åtminstone 2000 vid ett övertagande inom SL för många år sen. Helt emot avtal och annat.

Abbielita

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 22:29:53 PM
Jag kan tolka det hela så att det hela har en grund i den genomförda rekryteringsprocessen i Örebro, vad jag förstått så följer väl en del tjm på mellannivå och uppåt över till Swebus där så det kan ju inte vara orsaken utan det bör vara det prövningsförfarande som skett före anställning, något som i princip förekommer överallt utom möjligen i SL området.

Ja, det är enbart rekryteringsprocessen jag går på.

mabo

Vad hände egentligen i Örebro? Hört skvallervägen att Swebus bara anställde folk med lön i de lägre lönegraderna . Stämmer det?

Ulf Rådeström

äh...sånt är ju bara rent skitsnack - då skulle det innebära att man bara anställde nybörjarförare - och så många finns inte ens o täcka trafiken.

Bara elakt snack är jag övertygad om