Upphandling Tyresö?

Startat av Abbielita, 15 augusti 2009, 16:05:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Abbielita

Relativt nybliven (3 månader på tisdag) bussförare inom SL-trafiken efter 9,5 år i Örebro, boende i Tyresö och hoppas så förbli. Men det är "fel" entreprenör i Tyresö  :P
Enligt SL verkar det inte vara nån upphandling på gång här, enligt en av mina kollegor är det dock en planerad om drygt 2 år. Nån som vet nått?

Wetjo

Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:05:12 PM
Relativt nybliven (3 månader på tisdag) bussförare inom SL-trafiken efter 9,5 år i Örebro, boende i Tyresö och hoppas så förbli. Men det är "fel" entreprenör i Tyresö  :P
Enligt SL verkar det inte vara nån upphandling på gång här, enligt en av mina kollegor är det dock en planerad om drygt 2 år. Nån som vet nått?

Om du bor i Tyresö och jobbar i Tyresö (Swebus) men tycker att det är fel entreprenör, kanske du bör fundera på att byta arbetsgivare.
Jobbar du inte på Swebus men är "timmis" på något annat bussföretag, kan du söka jobb på Swebus och köra där parallellt med ditt andra timjobb.
Tänk på arbetstidsreglerna bara...
SL har en hemsida där aktuella upphandlingar flaggas upp.
Duktiga bussförare behövs hos alla bussföretag. Dom ska vara positiva, kunniga, driftiga och serviceminded.

Abbielita

Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:18:24 PM
Om du bor i Tyresö och jobbar i Tyresö (Swebus) men tycker att det är fel entreprenör, kanske du bör fundera på att byta arbetsgivare.
Jobbar du inte på Swebus men är "timmis" på något annat bussföretag, kan du söka jobb på Swebus och köra där parallellt med ditt andra timjobb.
Tänk på arbetstidsreglerna bara...
SL har en hemsida där aktuella upphandlingar flaggas upp.
Duktiga bussförare behövs hos alla bussföretag. Dom ska vara positiva, kunniga, driftiga och serviceminded.

Jobbar heltid på Busslink sen snart 10 år, tror inte dom skulle gilla att jag jobbade extra på konkurrerande företag  ;)
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.

Wetjo

Citat från: Abbielita skrivet 15 augusti 2009, 16:25:46 PM
Jobbar heltid på Busslink sen snart 10 år, tror inte dom skulle gilla att jag jobbade extra på konkurrerande företag  ;)
Swebus var anledningen till att jag flydde Örebro, det ska mycket till innan jag söker jobb där efter deras behandling av Örebroarna.

I så fall håller jag nog med dig.  :D
Hur Swebus behandlade eller inte behandlade personal kan man alltid diskutera, men tillvägagångssättet kommer nog att fortsätta hos alla entreprenörer i framtiden. Bara att gilla läget...  :'(

Abbielita

Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:31:12 PM
I så fall håller jag nog med dig.  :D
Hur Swebus behandlade eller inte behandlade personal kan man alltid diskutera, men tillvägagångssättet kommer nog att fortsätta hos alla entreprenörer i framtiden. Bara att gilla läget...  :'(

Jag gillade inte läget och flyttade från stan. Vilket jag är väldigt glad över. Jag står för att jag tycker dom beter sig väldigt illa där, men det var inte syftet med denna tråd. Vill mest veta om det är upphandling på Tyresö inom någorlunda snar framtid. Förhoppningen är ju förstås att Busslink då skulle vinna och jag slipper långa pendlingar till jobbet (har gångavstånd till Tyresögaraget) men jag fattar inte riktigt SL's sida. Eller ja, så som jag fattar det är det ingen planerad upphandling här, men när kollegan min sade att det var på gång så blev jag nyfiken.

Omnilasse

#5
Då är det nog bättre att du flyttar, elller börja pendla. Busslink har ju Handen, dit går det bra bussförbindelser från Tyresö :)

Både Handen och Tyresö är s.k. tillsvidareavtal. Detta innebär att det inte finns något datum sagt ännu för när de skall upphandlas. Det finns inte med i årets plan som gäller fram till 2013, så om det inte "händer något" lär det alltså tidigast bli 2014 som en nytt bolag kan börja köra, det innebär förstås att själva upphandlingsprocessen kan påbörjas några år innan - så i det kan ju din kollega få rätt! Troligtvis vill man upphandla Handen och Tyresö samtidigt, eftersom de har en hel del linjer som trafikerar gemensamma sträckningar...

Abbielita

Citat från: Omnilasse skrivet 15 augusti 2009, 19:13:14 PM
Då är det nog bättre att du flyttar, elller börja pendla. Busslink har ju Handen, dit går det bra bussförbindelser från Tyresö :)

Både Handen och Tyresö är s.k. tillsvidareavtal. Detta innebär att det inte finns något datum sagt ännu för när de skall upphandlas. Det finns inte med i årets plan som gäller fram till 2013, så om det inte "händer något" lär det alltså tidigast bli 2014. Troligtvis vill man upphandla Handen och Tyresö samtidigt, eftersom de har en hel del linjer som trafikerar gemensamma sträckningar...

Nu är det ju Stockholm vi pratar om, inte så lätt som nyinflyttad att välja var man vill bo. Men jag trivs i Tyresö och hoppas få bli kvar här. Så länge kommer jag (som det känns nu) fortsätta på Lidingö, Handen är i dagsläget inget alternativ pga flertalet orsaker (mer problem på bussarna, gammal flotta osv) utan då står jag ut med pendlingen. "Tyvärr" blir man lite bortskämd på ön, så vi får väl se om man kommer därifrån alls  ;D

Som sagt, jag blev nyfiken eftersom han sade att det var upphandling på gång, men då var det felaktigt.

Abbielita

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2009, 20:43:19 PM
Det är ju egalt för din del vilken operatör som tar hem en upphandling i Tyresö eftersom personalen också tas över ograverat (om du inte är tjänsteman vill säga)

Mao så kan du inte vid en ev framgång för Busslink som busslinkare peta bort någon Swebusförare....

Jag kan be om förflyttning och därmed få nästa lediga tjänst som kommer. Det var så jag kom till Stockholm. Att man byter mellan garagen är vanligt här i stan, antingen blir man utlånad vid behov eller får en permanent förflyttning så fort det blir en tjänst ledig.

homer

jag tror nog Swebus är väldigt måna om att få behålla Tyresö, dels har man funnits där väldigt länge sen är de ett väldigt välskött område där swebus i allmänhet ses som en positiv arbetsgivare, dessutom har man på nämnda garage betydligt bättre underhåll på fordonen än på många andra Sl områden...

AO

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 augusti 2009, 20:43:19 PM
Det är ju egalt för din del vilken operatör som tar hem en upphandling i Tyresö eftersom personalen också tas över ograverat (om du inte är tjänsteman vill säga)

Mao så kan du inte vid en ev framgång för Busslink som busslinkare peta bort någon Swebusförare....

Har SL det som krav vid upphandlingar eller är det alltid så? Har för mig att det varit en stor debatt i Gävle kring att kommunen inte ställt som krav att en eventuellt ny operatör ska ta över all personal från Swebus.

homer


Omnilasse

Citat från: AO skrivet 16 augusti 2009, 22:09:02 PM
Har SL det som krav vid upphandlingar eller är det alltid så? Har för mig att det varit en stor debatt i Gävle kring att kommunen inte ställt som krav att en eventuellt ny operatör ska ta över all personal från Swebus.
Lagstiftningen är dock något oklarare. I en AD- dom 1995, nr 163, räknades det inte som verksamhetsövergång, då bara arbetsuppgifterna övertogs (det vill säga att köra busstrafik inom området). Senare EG-domar har också gått i den riktningen. Om bolaget även tar över depå och vagnpark kan det dock vara mer tveksamt - exakt var gränsen går måste ju prövas i domstol. I Dalatrafiks upphandling 2005, kom man ju fram till via MBL-förhandlingar att det skulle anses som en övergång - men då upphörde ju i princip också Dalabuss med sin verksamhet. Delvis kan det alltså också bero på vilket behov den som tar över verksamheten har av den tidigare kontraktinnehavarens personal, vagnpark eller ex.vis depå. Ser väl därför egentligen att det är ett bra krav att ställa i förfrågningsunderlaget - då blir det tydligt för alla som lägger anbud vad som gäller, samtidigt som det förstås kan göra anbuden dyrare.   

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 00:56:10 AM


Att sedan till sist rakt av behöva ta över anställda låter kanske bra men frågan om det är utvecklande?

De klart ett nytt företag vill kunna "rensa" ut sjukskrivna och annat löst folk, men på en verksamhet som inte upphandlas, hur utvecklas man där?

Jo

Citat från: homer skrivet 17 augusti 2009, 11:09:07 AM
De klart ett nytt företag vill kunna "rensa" ut sjukskrivna och annat löst folk, men på en verksamhet som inte upphandlas, hur utvecklas man där?

Om det är ett privat företag slutar det väl med konkurs eller att avdelningen avvecklas när för stor del av består av stolpskott. Inom den offentliga sektorn fördelas ju pengar från staten och välskötta kommuner till de misskötta. Det finns dock de som anser att detta är mindre bra vilket framgår i en artikel i dagens SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3364051.svd 

Dock verkar ju även sorteringen ha misslyckats även i de län där man inte har personalövertagande som krav. Det visar väl om inte annat fallet med alla skriverier i Umeå.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 00:56:10 AM
Huvuddelen av beställarna är ju ointresserade av detta, att behöva ta över fordon och kanske fastigheter är inget vettigt krav, fordon kan vara aktuellt om det rör sig om speciella drivmedel och fordon som ägs av beställaren, annars är det bara dumheter och omöjligt att lägga bud med en sån osäker förutsättning, det kan ju vara rena vrak man får.

Fastigheter som ska användas i verksamheten ägs eller hyrs ofta ut av beställaren.

Att sedan till sist rakt av behöva ta över anställda låter kanske bra men frågan om det är utvecklande?
Tror nog att du missuppfattade mig något (felet var mitt - jag gjorde ett syftningsfel), menade förstås inte att man ska ta över vagnparken, eller fastigheter, möjligtvis depån - men där tycker jag nog i sådana fall att det är bättre att beställaren äger depån och hyr ut den till utföraren - att jag tog med detta var just i bemärkelsen att då kan det betraktas som verksamhetsövergång och man blir skylidg att ta över rubbet (tjänstemän etcetera). Det är ju dock en vettig lösning i storstäder som Stockholm att beställaren äger depåerna,  där det är svårt att hitta bra platser på rimligt avstånd. Särskilt SL har ju en extrem topp vad gäller vagnar i högtrafik gentemot dag- och kvällstid, vilket ju innebär många körningar till/från depå. Men här har man ju som sagt valt att ha kvar dem hos SL.

Personalen kan förstås diskuteras. Det kan ju också ge en falsk trygghet - det kan ju ändå bli skäl till uppsägningar för att man uttnyttjar personalrersurserna bättre etc. Kan väl bero på situationen. Att inte överta personal på mindre orter kan förstås vara känsligare än i storstäder, då det finns få andra alternativ, samtidigt är ju ofta risken minst att så sker på mindre orter.