Huvudmeny

Färjetrafik

Startat av David M, 11 augusti 2009, 14:01:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

En ganska undanskymd del av den svenska infrastrukturen, men i Sverige finns det gott om öar som är försörjda med bilfärjor (Gotland, Öckerö, Visingsö m.fl.). Till detta kommer alla färjeterminaler för alla som åker båt till Danmark, Polen, Tyskland och Finland.


Ett ämne som utretts i oändligt många SOU:ar är var gotlandsbåtarna skall lägga till. Sedan tjugo år tillbaka är det Nynäshamn och Oskarshamn som gäller. Något som har föreslagits men aldrig genomförts är att flytta alla gotlandsbåtar till Oxelösund. Där finns en bra underutnyttjad hamn, infrastruktur med motorväg och järnväg till färjeläget och en hygglig placering i Mälardalen. Jämförelsevis så ligger Nynäshamn längst ute på en halvö (Södertörn) och är egentligen till mest nytta för stockholmare eller för de som kommer norr om Stockholm. Det är ganska bökigt att ta sig mellan t.ex. Norrköping och Nynäshamn, på grund av att Södertörn tvingar trafiken till en rejäl omväg eller dålig väg från Södertälje till Nynäs. Oskarshamn är en stad som ligger rätt bra till för vägtrafiken i södra Sverige. I mina ögon borde man satsa på att behålla Oskarshamn, men flytta färjetrafiken från Nynäshamn till Oxelösund. Det skulle gynna de gotlänningar som vill flyga från Skavsta och man skulle kunna nå hela Mälardalen mycket effektivare.


I Skåne vill Ystads kommun satsa på en rejäl utbyggnad av hamnen. På sikt tror jag ändå att Trelleborg vore mycket bättre att göra en rejäl satsning på, flytta all Polentrafik dit och låta Ystads hamn ta hand om Bornholmstrafiken med nuvarande hamn. Helt enkelt för att det är bättre förbindelser från Trelleborg (godstrafik som skall norrut) jämfört med Ystad. E65 till Malmö är en ok väg men den kortaste vägen norrut går antingen över Hörby eller över Kristianstad, och det är inte några vidare bra vägar för så mycket godstrafik som man vill ha i Ystad. Till detta kommer att den enda järnvägen går över Malmö, vilket är en omväg för godstrafiken. Att man öht ska bygga ut hamnen i Ystad känns lite som om man är fast i "fångarnas dilemma": "Satsar vi inte nu kommer vi förlora allting till Trelleborg" - Vilket man nog kommer göra ändå förr eller senare. Tyvärr tror jag att satsningen på Ystads hamn kommer bli ett enormt fiasko.


Finns det några andra hamnar som man borde/inte borde satsa på?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 augusti 2009, 14:30:21 PM
Jag har ju varit inblandad i utkanten på en dylik utredning, Oxelösund har ju bara varit aktuellt vid ett enhamnsalternativ men både som ensam och som norrhamn är det ännu så länge ett dåligt alternativ, en stor del av underlaget finns i Sthlm och norr om, Norrköping och övr Östergötland har lika enkelt att åka via Oskarshamn som Nynäshamn.

Nackdelen med Oxelösund är att restiden på havet inte förkortas medans restiden på land förlängs med minst 1 timme p.ga den dåliga infrastruktur som finns jmf med Nynäshamn, det blir alltså en stor samhällsekonomisk förlust att byta Nynäshamn mot Oxelösund.

Det finns idag ingen Järnväg till Oxelösund som kan utnyttjas för persontåg utan det blir buss till Nyköping och byte till tåg (på stambanan) där eller direktbuss (troligast) till Stockholm, med en restid på runt 1h 40 min.

Det finns elektrifierad järnväg hela vägen till Oxelösund och denna kan lätt nås från Stockholm om man vill. Den kan mycket väl användas även av resandetåg fast det behövs väl någon form av stationsanläggning med plattform i Oxelösund. Sannolikt krävs också en upprustning av banan. Jag vill minnas att hastigheten för godståg i dag ligger på 60 km/tim, vilket borde innebära att man kan köra 80-90 med motorvagnståg utan upprustning.
Problemet ligger väl mest i kapacitetsproblemen i andra änden - den dåliga kapaciteten söderut från Stockholm C. Men detta är ju på väg att åtgärdas och en tågpendel Stockholm-Södertälje-Nyköping-Oxelösund är väl inte precis det mest vansinniga förslag på området jag hört talas om.
Därmed inte sagt att Oxelösund skulle vara den ultimata hamnlösningen för Gotlandstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Har ännu inte hunnit läsa allt vad visa vänner här har skrivit redan men min högst personliga uppfattning är med risk för kvastning att det var huvudlöst att korta spåren i Nynäs, självklart skulle pendlarna runt om Gotlandstrafikens avgångs och ankomsttider ha gått till ett spår direkt utanför terminalen så att bytet hade skett på samma sätt som vid bussterminaler: Bara rätt genom huset.

Hälsar

Ingemar