Patriks bussutbildning i Örebro...

Startat av Patrik, 11 augusti 2009, 13:05:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Är de här bussarna utrustade med nödbroms som läraren kan dra i om det skulle behövas?
OBS!! Detta är riktat som en fråga inte som något påhopp.


På de bussar som jag körde genom komvux i Halmstad i våras så vart bussarna utrustade med en nödbroms därför frågar jag.
medan den bussen jag körde förra året på trafikskolan vilade hela bromsen på eleven.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Patrik

Citat från: Johan Hansson skrivet 17 september 2009, 16:09:07 PM
Är de här bussarna utrustade med nödbroms som läraren kan dra i om det skulle behövas?
OBS!! Detta är riktat som en fråga inte som något påhopp.


På de bussar som jag körde genom komvux i Halmstad i våras så vart bussarna utrustade med en nödbroms därför frågar jag.
medan den bussen jag körde förra året på trafikskolan vilade hela bromsen på eleven.

SLZ790 har en nödbroms, Fiftyn har inte det.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

RoTe

Citat från: Johan Hansson skrivet 17 september 2009, 16:09:07 PM
Är de här bussarna utrustade med nödbroms som läraren kan dra i om det skulle behövas?
OBS!! Detta är riktat som en fråga inte som något påhopp.


På de bussar som jag körde genom komvux i Halmstad i våras så vart bussarna utrustade med en nödbroms därför frågar jag.
medan den bussen jag körde förra året på trafikskolan vilade hela bromsen på eleven.

Av de skolekipage jag kört har ingen av bilarna haft något dubbelkommando på något sätt.

Patrik

Som sagt, jag fick köra till Arlanda imorse.
20 personer exkl. förare nr 2 (vid ratten på bild) och läraren skulle skjutsas dit.
Vi fick ta Fiftyn eftersom SLZ790 är på verkstan igen.

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Patrik

Vi har fått tillskott i familjen...
SLZ790 har förpassats till Göteborg på obestämd tid där mekanikerna ska jobba på den, så länge har vi fått den här istället. Tyvärr automat den också, men vi behöver två bussar så alla ska hinna köra.

Jag har två frågor till er som kan:
1. Var sitter spärrventilen på den här? (Om det nu finns någon)
2. Är det något speciellt man ska göra för att få igång skyltningen? Ingen av knapparna uppe på dosan reagerade vid tryck.
3. Ska man göra något för att få igång mikrofonen? Vi provade några knappar och att slå lite på den för att se om det lät något, men icke.





Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 29 september 2009, 15:46:53 PM
... men vi behöver två bussar så alla ska hinna köra.
Hur många är ni i klassen?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

bjalle

Väldigt synd att dessa utbildningar försvinner...

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2009, 16:18:32 PM
1) Sitter inte den ovanför ljusvredet? en stor knapp (rund)


Den där gigantiska saken? Jag tror det var ett luftinsläpp.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Broder Trucker

jo, visst är det ett luftinsläpp...

Försökte titta på bilderna på interiören om jag hittade den, men misslyckades

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 september 2009, 16:39:26 PM
Vi är 12 i vår klass och åker ut 3 elever i taget.

Vi är två grupper, en förmiddag och en eftermiddag.
7-8 elever per grupp och 2-4 i varje buss. Ibland är man ledig.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Marc

#57
1. Brukar variera, men kring ditt vänsterben var inte ovanligt på DAB. Själva huvudet på ventilen brukar kunna falla av, så leta efter något som ser ut som en stor cykelventil!
2. Har man kört bussen med automatisk skyltning via en "Buss PC" tidigare? Då är nog det klassiska Mobitec eller Lawo bortplockat!
3. Golvplatta som kontakt?

Patrik

Citat från: Marc skrivet 29 september 2009, 16:44:21 PM
1. Brukar variera, men kring din vänsterfot var inte ovanligt på DAB. Själva huvudet på ventilen brukar kunna falla av, så leta efter något som ser ut som en stor cykelventil!
2. Har man kört bussen med automatisk skyltning via en "Buss PC" tidigare? Då är nog det klassiska Mobitec eller Lawo bortplockat!
3. Golvplatta som kontakt?

1. Sitter den på golvet eller hur menar du? Det sitter en "knopp" i storlek av en femma nere till vänster, det kan ju vara den.
2. Det vet jag inte, skärmen är svart och inget händer när man trycker på knapparna där, någon annan kanske vet?
3. Se 1 ang. knoppen som sitter på golvet. Det finns även en "knapp" på mikrofonen men den hjälper inget.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 29 september 2009, 16:42:31 PM
Vi är två grupper, en förmiddag och en eftermiddag.
7-8 elever per grupp och 2-4 i varje buss. Ibland är man ledig.
Luckor i körningen har vi också och då det inte står teori eller körning är det självstudier som gäller, mao behöver man då inte ens infinna sig i lektionssalen utan kan ligga hemma. Utöver normala kördagar är vi ute från 07 och kvällspass förekommer också vilka är förlagda mellan 19-22.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin