Patriks bussutbildning i Örebro...

Startat av Patrik, 11 augusti 2009, 13:05:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

#15
Citat från: 737 skrivet 12 augusti 2009, 22:00:04 PM
Var tänker du ta YKB?



Det gör man på skolan.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

737

Ok, för enligt Yrekstrafiken.se finns inte skolan med som listad över godkända utbildare inom YKB. Men den listan kankse inte är uppdaterad.

Patrik

Vill varna lite, imorgon kommer jag köra från Örebro till Odensbacken ca mellan kl 8-10  8)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Patrik

Om cirka en månad kommer vi åka på studieresa till Säffle Bussar, i Säffle om det var någon som inte förstod det.
Intresseklubben antecknar hoppas jag.. ::)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 26 augusti 2009, 21:31:45 PM

Intresseklubben antecknar hoppas jag.. ::)

Jepp, är i behov av ett nytt anteckningsblock nu ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe

Citat från: Patrik skrivet 26 augusti 2009, 21:31:45 PM
Om cirka en månad kommer vi åka på studieresa till Säffle Bussar, i Säffle om det var någon som inte förstod det.
Intresseklubben antecknar hoppas jag.. ::)

Men vafasen, jag vill också!!  :D

groenis

Stort Lycka till Patrik:
Liten kort anekdot
detta hände när jag själv bara hade kört linjetrafik på RÅGA (Råsta Garaget) fem månader
så fick jag en ny kollega som skulle lära sig linjen allt gick ganska bra men jag påminna
om att det var buss och inte lastbil han körde han berätta att byta till buss från lastbil inte var
lätt för han var van att sitta över hjulen inte framför dem och att utnyttja överhänget fram.

/Lennart

RoTe

Citat från: groenis skrivet 27 augusti 2009, 00:17:12 AM
Stort Lycka till Patrik:
Liten kort anekdot
detta hände när jag själv bara hade kört linjetrafik på RÅGA (Råsta Garaget) fem månader
så fick jag en ny kollega som skulle lära sig linjen allt gick ganska bra men jag påminna
om att det var buss och inte lastbil han körde han berätta att byta till buss från lastbil inte var
lätt för han var van att sitta över hjulen inte framför dem och att utnyttja överhänget fram.

/Lennart

Det stämmer. När jag sätter mig i en lastbil tar jag ut svängarna något sjukt innan jag släpper busskörningen.  ;D
Ser rätt sjukt ut när man ser en bussförare köra lastbil, så jag får en del pikar av polarna...  :)

groenis

Hej RoTe
Nu är det preskiberat men på mina fridagar så var det en kompis som lurade mig att
knäcka extra på det åkeri han körde på.
Kom på Råsundavägen satt väl och drömde lite där ska man korsa Dalvägen för att fortsätta Råsundavägen ut mot gamla Hagakorset och fick väl för mig att jag körde 515:s linjesträckning
vaknade som tur var till innan jag städade bort allt vad stolpar och trafikljus hette på refugen,
Då satt jag ovanför framhjulen och inte framför dem tänkte på överhänget och att ta ut kurvan
den gången gick det bra efter det kollade jag alltid instrumentbrädan två gånger innan sväng

/Lennart

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 27 augusti 2009, 17:59:09 PM
Det stämmer. När jag sätter mig i en lastbil tar jag ut svängarna något sjukt innan jag släpper busskörningen.  ;D
Ser rätt sjukt ut när man ser en bussförare köra lastbil, så jag får en del pikar av polarna...  :)

Samma bekymmer hade jag då jag började övningsköra lastbil efter flera år bakom bussratten. :)

nalle

Jag bytte mitt buss- och färdtjänstyrke mot lastbil för runt 2 år sedan.. Lastbil är så bekvämt och enkelt.. det är ju bara att sikta lite grovt mellan stolparna så vet man att bakänden hänger med.. Dock saknar jag att köra buss :) Ett litet råd till Patrik är att hålla uppsikt på vägarna nu, för jag ska börja övningssköra lastbil med släp i Örebrotrakten ;)

Christer K

Kanske detta är en av Patrik:s bussar för utbildning. SLP 790





/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Patrik

Jaha, den är lagad nu.
Då kommer jag nog få köra den i veckan.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 31 augusti 2009, 18:21:22 PM
Jaha, den är lagad nu.
Då kommer jag nog få köra den i veckan.

Trevligt, lycka till
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa