Scania CF ? Nu med bilder !

Startat av Mahan27, 10 augusti 2009, 07:50:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mahan27

När byggdes de första CF karosserna ? årsm. ?

Vem byggde dom ?? Var det scania själv ??

Var kan man hitta info om CF karosserna ? Info om gammla chassie nr. ?

Tack på förhand !


Björn Forslund

Den första CF kom 1959, en CF75 som gick hos SOAB, Södertälje Omnibuss AB. Kom senare till SL och slutade sina dagar i mitten av 70-talet. Tillverkningen av CF upphörde 1966, efter att ca 900 byggts.
Alla CF var byggda av Scania i Södertälje, de hade ju kaross och ram integrerade och var alltså helbyggda.
SvOf har en skrift "Scania helbyggda bussar" där chassinummer finns. Likaså finns ett nummer av Färdskrivaren som behandlar just Scania CF.

/Björn

Ingwar Åfeldt

Denna CF torde också höra till de äldsta, BSS 146 på Ringvägen i Stockholm.


Jag vill bestämt minnas att 146 levererades hösten 1959 som första CF till BSS.


M v h
Ingwar

Björn Forslund

Trevlig bild på en smal CF!
Men BSS 176 o 177 (CF6561) tror jag kom innan, de har chassinummer 550057-58. 140-vagnarna har nummer 550089-91, leverade 1960. (CF6557).
Uppgifter från SvOf-skriften enl. inlägg ovan.

Mr H



Undrar om inte det här är de ynkliga resterna av den första CF:en? F.d SL H65E 7924 ståendes på en skrot i Trollbäcken i november 1983.

Mr H

Björn Forslund

Fruktansvärt!
Men nej, det där är en sen CF76 från -66. SOAB-vagnarna 24 o 25 var avsedda för BSBV och skulle ha nummer 75 o 74.

Mr H



Usch bilden på 7924 var deprimerande!
Bäst att vi väger av det med en fungerande CF i drift.
Här står en f.d SOAB-vagn vid pumpen vid gamla garaget på Järnagatan sommaren 1972.
OBS att det fortfarande står "Södertälje Omnibus AB" under taknocken t.v.
Kanske det stog kvar ända till garaget lades ner?

Härlig front med dest.rulle och allt. Jag har lite svårt för att bestämma mig vilken CF-front som är snyggast.
Både den här med  "vindrutepinnen" och den senare svängda mittdelen tycker jag är snygga men jag undrar om inte "pinnen" i alla fall får ett +!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2009, 09:41:14 AM
Trevlig bild på en smal CF!
Men BSS 176 o 177 (CF6561) tror jag kom innan, de har chassinummer 550057-58. 140-vagnarna har nummer 550089-91, leverade 1960. (CF6557).
Uppgifter från SvOf-skriften enl. inlägg ovan.

Där ser man, lita inte på minnet. Tack för korrigeringen! Jag var fundersam eftersom jag tyckte att det inte såg speciellt höstlikt ut på bilden. Så de större (=längre) 176 och 177 kom först.

M v h
Ingwar

Mahan27

Oj !! Impad av erat kunnande !! Ska lägga upp några bilder ikväll så kanske ni kan avgöra vad det är för årsm. på den ena. Har hittat 2 st CF:are som vi funderar på att köpa. Den ena är en höger styrd -61 det vet vi med säkerhet. Men den andra säger han är en -55 men det kan det inte vara, tror vi. Vi har en -64 med och den är rätt lik den förutom taket.'


Mahan27

För övrigt så sitter det åxå en dekal med Södertälje Omnibuss AB längst fram i den. den är ombygd till vä. styrd med. alltså den som påstås vara en -55, men kan omöjligt vara det.

Björn Forslund

Den högerstyrda är nog en gammal SJ-vagn. Om den andra är en fd SOAB-vagn blir det intressant.. Antar att det rör sig om husbussar?

Mahan27

Den ena är reggad som buss än, dock sitter det sängar osv i den. Den tidigare som är vä. styrd är avreggad verkar det som vi ska försöka få tag i chassie nr., vi glömde ta det när vi kollade på dom  >:( ??? >:(. Men den är helt tömd invändigt tyvärr. inga säten kvar alltså. några säten satt det dock i den . iövrigt orginal invändigt.

Anders Forsberg

CF är alltid trivsamt. D 286 som finns på bilden har jag följande att tillägga om. Tillverkad 1959 och då ursprungligen ägd av AB Omnibus i Örebro, med andra ord Knut Oskar Gustavson. Inregistrerad 65-05-14 som D 286 hos AB Eskilstuna Omnisbustrafik. Överförd 1968 till Södertälje Omnibustrafik AB. Chassinr 550038.

Detta var vad jag fann i Bilregistret och som finns med i min bok om Eskilstuna Omnibustrafik. Då uppstår två funderingar. Stod bussen i något av Knut Oskars garage från 1959 till 1965 ? Ja mycket möjligt Knut Oskar slösade inte i onödan, men ... har inte funnit denna som T registrerad. Så den kan han ha klöpt och låtit den stå tills någon äldre buss behövde bytas.

Den andra frågan uppstod nu när jag såg bilden för den är avregistrerad 68 02 13 och borde väl ha fått bokstaven B i regnummret ?

Nåja alltid trevilgT med en CF så jag får väl bidra med EOT nr 141 GNM 427 fd D 157 och även T 468. Inregsistrerad hos AB Eskilstuna OMnibustrafik 63 01 22. Bussen fsnnd kvar länge i Eskilstuna och blev även överförd 1978 till SLT. Bilden är från Fristadstorget EOT:s sista år 1977.

Anders F



Anders Forsberg

Den här gillar jag själv så jag kan väl ta den här eftersom den väl platsar.
AB Omnibus Scania CF vid busstationen i Arboga i mitten av 1970-talet.

Anders F



AGR

En färbild med en CF i Eskilstuna. Reprisbild men CF kan man titta på flera gånger.

Och en SOAB CF D regad.


Mvh AGR