Skoltrafik Gävleborg

Startat av AO, 09 augusti 2009, 19:20:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Som man tidigare kunnat läsa här på bussnack så har KR vunnit skolbusstrafiken i Gävleborg. Men är det någon som vet något mer om vad man kan komma att införskaffa för fordon och var man ska ha sina depåer? För Hälsingland känns det ju självklart att man kombinerar med de depåer och bussar man redan har där, men i Gästrikland har man ju ingen trafik.

Var kommer KR-trafik att ha depåer i Gästrikland och vad kommer man att använda sig av för fordon?

Bussmicke

Vilken skoltrafik talar vi om?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 09 augusti 2009, 20:33:48 PM
Vilken skoltrafik talar vi om?
Gävle, Ockelbo, Söderhamn, Bollnäs, Ovanåker, Hudiksvall och Nordanstig, finns att läsa under "Asvslutade upphandlingar".
Vad det gäller kraven på bussarna så gäller, vad jag förstått och fått höra, alkolås och säkerhetsbälten. Vet inte om krav på AC finns men det kanske man kan gissa är ett krav. Tror inte att det är ngt krav på lågentré.

RoTe

Usch för krav på bälten på skolkörning. Föraren är personligt ansvarig och de rackarns ungarna kan ALDRIG sitta still!

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 09 augusti 2009, 21:42:58 PM
Usch för krav på bälten på skolkörning. Föraren är personligt ansvarig och de rackarns ungarna kan ALDRIG sitta still!

Ja du är ansvarig att dom har bälten på sig när du kör iväg men om dom tar av sig bältena när du är under körning så är du inte ansvarig.

Detta fick jag lära mig då jag gick utbildning på swebus iaf.

RoTe

Citat från: Björn Ax skrivet 09 augusti 2009, 22:40:44 PM
Ja du är ansvarig att dom har bälten på sig när du kör iväg men om dom tar av sig bältena när du är under körning så är du inte ansvarig.

Detta fick jag lära mig då jag gick utbildning på swebus iaf.

Så länge jag inte kan se om dom har bälte på eller ej är jag inte ansvarig. Men när dom ständigt ska byta plats, vägra sitta ner, vara vända bak och fram i sätena så ser jag vilket betyder att jag ständigt måste gapa i mikrofonen eller stanna för att säga åt dom.

Gurra

Ställer samma fråga, vilken skoltrafik ?
Så vitt jag vet så har min arbetsgivare några år kvar på avtalet med Gävle Kommun.

Fredde

#7
Saxat från http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12877.0

Gävleborg
20 bussar Söderhamn (Veolia:s avtal)  juni 2009 2 år  Ny entreprenör KR-Trafik
30 bussar Hudiksvall-Nordanstig (Swebus avtal) juni 2009 2 år Ny entreprenör KR-Trafik
Skoltrafik Gävle, Ockelbo, Söderhamn, Bollnäs, Ovanåker, Hudiksvall och Nordanstig. Ny entreprenör KR-Trafik total summa 81,2 Mkr


Sedan kan KR-trafik använda sig av under entreprenörer tex i Gävle samt Ockelbo där dom inte har någon annan trafik än...

Gurra

Att KR skulle fått all skoltrafik är felaktigt. Det står inget om det på X-trafik:s hemsida.
VS & Perssons bussar har nästan all skoltrafik i Gävle, och har även Wallners buss
som underentrepenör.
I Ockelbo kommun kör Ockelbo Taxi, på eget avtal.

Bussmicke

Citat från: Gurra skrivet 18 augusti 2009, 08:44:14 AM
VS & Perssons bussar har nästan all skoltrafik i Gävle, och har även Wallners buss
som underentrepenör.

Var i Gävle hittar man alla dessa bussar?
Vilka Skolor s a s.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Noren

Citat från: Bussmicke skrivet 25 augusti 2009, 21:41:34 PM
Var i Gävle hittar man alla dessa bussar?
Vilka Skolor s a s.

Dels vid låg- och mellanstadieskolor i ytterområdena och dels vid de högstadieskolor där elever från ytterområdena går. De sistnämnda är förmodligen Bergby centralskola, Milboskolan, Stigslunds skola, Solängsskolan (där Cat Stevens gick), Sofiedalskolan och Lillhagens skola.

Vill du veta exakt borde det gå att kontakta Gävle kommun, kanske Barn- och ungdomsförvaltningen.

Anders

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 09 augusti 2009, 21:42:58 PM
Usch för krav på bälten på skolkörning. Föraren är personligt ansvarig och de rackarns ungarna kan ALDRIG sitta still!

Självklart måste det bli krav på bälten i alla rena skolbussar (utanför linjetrafik) på sikt. En rejäl smäll med en bälteslös buss innebär en stor tragedi, men om det finns fungerande bälten har samhället och bussföretaget fullföljt sin del av ansvaret. Den andra hälften av ansvaret måste busspassageraren själv kunna ta.

AO

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 21:57:34 PM
Dels vid låg- och mellanstadieskolor i ytterområdena och dels vid de högstadieskolor där elever från ytterområdena går. De sistnämnda är förmodligen Bergby centralskola, Milboskolan, Stigslunds skola, Solängsskolan (där Cat Stevens gick), Sofiedalskolan och Lillhagens skola.

Vill du veta exakt borde det gå att kontakta Gävle kommun, kanske Barn- och ungdomsförvaltningen.

Anders

Även vid Sörbyskolan kan man se skolbussar som går till Hemlingby, Järsvsta, Kubbo och Mortsbo. Denna trafik ansvarar Swebus för. Många skolor i Gävle har använt sig av den ordinarie trafiken istället för specifik skoltrafik för att spara på kostnader. Men på grund av indragningar i den ordinarie trafiken så har skoltrafiken ökat i Gävle på senare år. Exemplevis har trafiken till Eskön/Iggön, Hemlingby, Järvsta, Kubbo och Mortsbo dragits in.