Huvudmeny

Riksväg 3

Startat av Bengt Jönsson, 11 augusti 2007, 16:04:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

.. måste ha varit en mycket "udda" skapelse där den gick den korta lilla "tvärbiten" eller "stumpen åt sydväst mellan Varalöv på "Rikstvåan" och Djur(a)hagshus på "Riksettan".

Vad blev det av denna väg som inte finns med på en vägkarta från 1962 då E-nummerreformen inrädde?

Blev den "överasfalterad" av den nya motorvägen på E6?

/Bengt

Stefan Lindberg

Jag kollade i KAK's bilatlas från tidigt 50 tal och jämförde med kartan på hitta.se
och det finns en väg som går genom centrala Hasslarp, precis som gamla Rikstrean gjorde.
Detta bör vara gamla Rikstrean.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 11 augusti 2007, 16:36:57 PM
Jag kollade i KAK's bilatlas från tidigt 50 tal och jämförde med kartan på hitta.se
och det finns en väg som går genom centrala Hasslarp, precis som gamla Rikstrean gjorde.
Detta bör vara gamla Rikstrean.

Jag vill nog hävda att Rikstvåan gick genom Hasslarp liksom genom Fleninge. Men kan rikstvåan ha varit den smala väg, som man alltjämt kan köra och som kommer ut vid Bauhaus och MAX i Hyllinge? Men det finns många tvärvägar mellan E4 och E6 i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2007, 18:36:36 PM
Jag vill nog hävda att Rikstvåan gick genom Hasslarp liksom genom Fleninge. Men kan rikstvåan ha varit den smala väg, som man alltjämt kan köra och som kommer ut vid Bauhaus och MAX i Hyllinge? Men det finns många tvärvägar mellan E4 och E6 i dag.


Har kollat upp och dagens motorväg E6 / E20 verkar gå något öster om gamla Riksväg 3.

Det går att köra gamla "Rikstvåan" / E6 genom utan att behöva köra på Skånemotorvägen.
Visserligen så var motorvägen förbi Ängelholm (Tp 33 - Tp 35) en av de tidigaste motorvägarna i landet och länge - långt in på mitten av 70-talet var det betonskarvar som i gamla DDR..  ;D

Vid Tp 33 (Varalöv) viker man idag av på Lv 107 (gamla R2 / E6).  Denna väg följer man söderut till Mörarp där man håller till höger så att man har Hässlunda till vänster   Innan dess strax innan man passerat avfarten till vänster mot Bjuv vid brogårda och efter det att man kört under dagens motorväg E4 har man från vänster tagit emot en annan väg vid Ekebro, gamla Riksettan som här korsade Rikstvåan och fortsatte mot Hyllinge.

Fortsatte man alltså gamla Rikstvåan / E6 på dagens nummerlösa väg stöter man efter ett tag vid Tjutebro återigen på Lv 110 som gjort en sväng runt Billesholm och Skromberga.

Vi fortsätter på 110.an genom Tågarp och Norra Möinge till Saxtorp där en av landets allra första cirkulationsplatser var belägen.  Mot Löddeköpinge och över Lödde Å.  Passerar motorvägen vid Tp 22 och åker mott Bjärred och Lomma.  Kan vara svårt eftersom Rikstvåan har reducerats till lokalgata och bussgata här men med lite vilja så går det att hitta fram.

Förbi och väster om Arlöv kan det återigen bli svårt att hitta den gamla vägen eftersom den blivit ersatt av motorväg men till slut så kommer vi till Pp "Spillepengen" där "Autostradan" mot Lund där Riksväg 4, Riksväg 15, E66 och slutligen E22  stöter till.

/Bengt

AJ Anders Johansson


Stefan Lindberg


Bengt Jönsson

Citat från: AJ Anders Johansson skrivet 11 augusti 2007, 20:00:52 PM



Sidan 16 i M:s Vägvisare Sverige..  ;D
Min upplaga är ifrån 1957 och det slår mig att det just vid slutet av 50-talet byggdes många nya sträckningar och bättre förbifarter än de som fanns intill dess.  Jämför detta kartverk med Caltex bilkarta 8:e upplagan från 1963

En föraning om att de befintliga inte skulle kunna klara av att uppgraderas till Europavägar, en reform som ju kom 1962

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Klart intressant. Det visar alltså att Fleninge Motell inte låg vid riksväg 2 utan vid den lilla stumpen riksväg 3. Då kan man ju undra sig varför man byggde ett av Sveriges första (eventuellt allra första) motell just där och inte någonstans utmed närbelägna och sannolikt mer trafikerade riksväg 1 eller 2.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 augusti 2007, 22:08:10 PM
Klart intressant. Det visar alltså att Fleninge Motell inte låg vid riksväg 2 utan vid den lilla stumpen riksväg 3. Då kan man ju undra sig varför man byggde ett av Sveriges första (eventuellt allra första) motell just där och inte någonstans utmed närbelägna och sannolikt mer trafikerade riksväg 1 eller 2.




Kan det handla om att de kanske ville bygga där de trodde att en framtida motorväg skulle gå?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 augusti 2007, 22:23:44 PM

Kan det handla om att de kanske ville bygga där de trodde att en framtida motorväg skulle gå?

I närheten av denna i så fall. Eftersom Fleninge motell ligger mitt i Fleninge samhälle så var det ju inte så troligt att de räknade med en motorväg precis där. Men en etablering vid gamla riksväg 2 hade ju gett precis samma fördelar.
År 1956 (som jag vill minnas är året för motellets grundande) var det väl knappast några planer på motorvägar eller ens förbifartsleder. Snarare tvärtom ville man väl ha trafiken genom samhällena så att förbipasserande upptäckte dem och eventuellt också stannade och handlade där.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 17:33:21 PM
I närheten av denna i så fall. Eftersom Fleninge motell ligger mitt i Fleninge samhälle så var det ju inte så troligt att de räknade med en motorväg precis där. Men en etablering vid gamla riksväg 2 hade ju gett precis samma fördelar.
År 1956 (som jag vill minnas är året för motellets grundande) var det väl knappast några planer på motorvägar eller ens förbifartsleder. Snarare tvärtom ville man väl ha trafiken genom samhällena så att förbipasserande upptäckte dem och eventuellt också stannade och handlade där.


Men byggdes senare inte E6 motorväg väldigt nära Fleninge.. ?  "Fleningekarusellen"  ::)
I Caltex:s vägkarta från 1963 finns det markerat en väg under byggnad, dvs motorväg E6 från Varalöv till  korsningen mellan gamla R3 och R1 vid Djurahagshus.

Nu kliar det verkligen efter att starta Folkvagnen med 6V elsystem , packa kaffekorgen och sätta på sig den skotskrutiga bilhjälmen samt styra fronten söderut.  Givetvis med att köra av motorvägen vid IKEA-avfarten i Kållered och sedan fortsätta hela vägen längs med gamla E6 ner genom Halland, över Hallandsåsen till Skåne.  ;D

/Bengt 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 18:22:36 PM

Men byggdes senare inte E6 motorväg väldigt nära Fleninge.. ?  "Fleningekarusellen"  ::)
I Caltex:s vägkarta från 1963 finns det markerat en väg under byggnad, dvs motorväg E6 från Varalöv till  korsningen mellan gamla R3 och R1 vid Djurahagshus.

Nu kliar det verkligen efter att starta Folkvagnen med 6V elsystem , packa kaffekorgen och sätta på sig den skotskrutiga bilhjälmen samt styra fronten söderut.  Givetvis med att köra av motorvägen vid IKEA-avfarten i Kållered och sedan fortsätta hela vägen längs med gamla E6 ner genom Halland, över Hallandsåsen till Skåne.  ;D

/Bengt 

Ja, det skall väl i princip gå att köra gamla riksväg 2 fortfarande. Blir väl lite problem när man skall genom Halmstad eftersom gamla Österbro är riven och så, men som sagt: i stort sett går det bra.
Avståndet från nuvarande E6 till Fleninge motell är knappt två kilometer. Från E4 ytterligare tre-fyra kilometer men det är väldigt svårt att hitta den vägen. Jag har gett en vägbeskrivning förut: "Åk av vid Bauhaus i Hyllinge och håll mot Helsingborg (dock ej motorvägen för då kommer du upp på E4 igen). Sedan... Äsch! Fortsätt E4 till Kropp och välj E6-an där och följ skylt Fleninge. Det blir en halvmil längre men det eliminerar risken för felkörningar och genomsnittligt blir det nog en besparing på en halvmil i stället. Åtminstone för oss som litar på vårt lokalsinne och tycker att kartor är till för mesar. Eller att läsas hemma i favoritfåtöljen.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 19:59:34 PM
Ja, det skall väl i princip gå att köra gamla riksväg 2 fortfarande. Blir väl lite problem när man skall genom Halmstad eftersom gamla Österbro är riven och så, men som sagt: i stort sett går det bra.
Avståndet från nuvarande E6 till Fleninge motell är knappt två kilometer. Från E4 ytterligare tre-fyra kilometer men det är väldigt svårt att hitta den vägen. Jag har gett en vägbeskrivning förut: "Åk av vid Bauhaus i Hyllinge och håll mot Helsingborg (dock ej motorvägen för då kommer du upp på E4 igen). Sedan... Äsch! Fortsätt E4 till Kropp och välj E6-an där och följ skylt Fleninge. Det blir en halvmil längre men det eliminerar risken för felkörningar och genomsnittligt blir det nog en besparing på en halvmil i stället. Åtminstone för oss som litar på vårt lokalsinne och tycker att kartor är till för mesar. Eller att läsas hemma i favoritfåtöljen.


Givetvis utan att glömma att växla ner till treans växel i backen på Hallandsåsens nordsluttning.  ;D
Förra sommaren åkte jag gamla E6 från det ställe där motortrafikleden slutade norr om Halmstad in till och genom Halmstad så nog går det.  Dock inte genom Norre Port eftersom den numera inte är tillåten för trafik.  Fordonet var dock inte något så stilenligt som en VW typ 1 med 6 volts elsystem utan en hyr-Clio med AC..  8)

I Holm några km norr om Halmstad passerar man dessutom en gammal Mobil-mack typ "sittande hund" samt även korsningen med den ursprungliga Nissastigen.

/Bengt