Huvudmeny

Europaväg i Sverige?

Startat av Ove Bojarp, 05 augusti 2009, 21:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 augusti 2009, 10:36:04 AM
.. men det är Norges enda landväg till kontinenten..  8)
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..

/B
Gibraltar - Gardemoen = motorväg
Göteborg - Stockholm = ej motorväg...hmm ::)

/Stellan

IngemarJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:18:37 PM

Mig veterligen har aldrig Riksväg 2 sedemera E6 aldrig passerat förbi Brunnsparken.

Sträckningen var Mölndalsvägen - Korsvägen - Skånegatan - Folkungatan - Odinsplatsen - Drottningtorget - Göta Älvbron - och sedan ut på "Norgevägen" som var en av våra första riktiga motorvägar från dagens "Brantingsmot" och upp mot Kungälv.  Vägen heter fortfarande "Norgevägen".

Detta var E6 genom Göteborg till Tingstadtunneln öppnade 1968.  Just det!  Tung långtradartrafik förbi Centralstationen på Drottningtorget.  8)

/B

Hej!

När tillkom beteckningen "Riks 2"?

Undrar

Ingemar

Fredrik W

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 augusti 2009, 10:36:04 AM
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..

/B

Vad menar du med att Tingstadstunneln "felar"? Det är väl motorväg även om den kanske inte är anpassad efter dagens trafik!?

Hälsningar Fredrik

Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 24 augusti 2009, 10:26:28 AM
Vad menar du med att Tingstadstunneln "felar"? Det är väl motorväg även om den kanske inte är anpassad efter dagens trafik!?

Hälsningar Fredrik

Både Stockholm och Göteborg delas i två av vatten, Mälaren-Saltsjön respektive Göta älv. Det kan då vara intressant att jämföra antalet körfält över dessa vatten.

För Stockholm får jag antalet körfält till 6 (Skeppsbron), 4 (Munkbron), 4 (Västerbron) och 8 (Gröndalsbron), inalles 22 körfält för vägtrafiken.

För Göteborg får jag det till 3 (Angeredsbron), 6 (Tingstadstunneln), 6 (Götaälvbron) och 6 (Älvsborgsbron), inalles 21 körfält för vägtrafiken. Längre norrut finns bron vid Bohus (Jordfallsbron?) med ytterligare 4 körfält.

Som en jämförelse finns i Stockholm åtta spårtrafikspår över vattnet (tunnelbanan 4, sammanbindningsbanan 2, tvärbanan 2) men i Göteborg bara tre (Marieholmsbron 1, Götaälvbron 2). Lokalt i Göteborg står just nu 6-8 nya motorvägskörfält i en andra Tingstadstunnel högst på önskelistan, men är det inte i första hand fler spår som behövs när man ser ovanstående jämförelse?

Anders

Pete

Citat
För Stockholm får jag antalet körfält till 6 (Skeppsbron), 4 (Munkbron), 4 (Västerbron) och 8 (Gröndalsbron), inalles 22 körfält för vägtrafiken.

Räknar du allmänna körfält och kollektivfält lika? Skeppsbron i Stockholm har numera 2 allmänna körfält + 2 kollektivfält, Munkbron likaså, om man tittar på smalaste ställena (vid Slottsbackens busshållplats respektive vid Gamla Stans T-banestation. Å andra sidan tillkommer Centralbron, sex körfält (för närvarande bara två eller tre, pga arbeten).

/Pete

Anders Noren

Citat från: Pete skrivet 25 augusti 2009, 01:10:20 AM
Räknar du allmänna körfält och kollektivfält lika? Skeppsbron i Stockholm har numera 2 allmänna körfält + 2 kollektivfält, Munkbron likaså, om man tittar på smalaste ställena (vid Slottsbackens busshållplats respektive vid Gamla Stans T-banestation. Å andra sidan tillkommer Centralbron, sex körfält (för närvarande bara två eller tre, pga arbeten).

/Pete

Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 10:50:47 AM
Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.

Anders

Jo, spårväg över Älvsborgsbron och en dubbelspårig Marieholmsbro.. ;D  Fast över den sistnämnda finns en specifik GCM-väg..  8)
.. och ett tredje rör under Älven!

/B

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 10:50:47 AM
Med reservation för slarvfel. Men min huvudsakliga poäng går väl fram i alla fall: det är fler spår Göteborg behöver, inte fler körfält.

Anders

Jag tycker det behövs både nya vägar och spår! Men nu börjar vi glida ifrån trådens ämne tror jag.

Autotransit

De har gjort underverk med E6:an tycker jag. När jag började köra lastbil i mitten av -70 talet så var det inte speciellt mycket motorväg alls.

Från Helsingborg till Oslo var det motorväg från Helsingborg till Ängelhom, sedan var det motortrafikled till alldeles ovanför Halmstad. Därefter vanlig landsväg till Kungsbacka...motorväg från Kungsbacka till Mölndal...genom Mölndal och alla trafikljus där. Sedan var det motorväg från Liseberg till Stora Höga, norr om Kungälv. Det var allt...runt tio eller tolv mil kanske, på en sträcka som på den tiden var drygt sextio mil, den har ju kortats en hel del på trettio år.

Bohuslän är inte världens lättaste område att bygga väg på, och det kostar lite extra att bygga där. Men jag håller med lite i kritiken om Tingstadstunneln, problemet är att både lokaltrafik och långväga trafik måste samsas på en så begränsad yta, och felaktiga filkonstruktioner. Betänker man att tunneln ursprungligen var byggd för vänstertrafik och för en mindre trafikmängd så är det inte så underligt att det blir problem där.

/Stellan


Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 25 augusti 2009, 22:17:09 PM
De har gjort underverk med E6:an tycker jag. När jag började köra lastbil i mitten av -70 talet så var det inte speciellt mycket motorväg alls.

Från Helsingborg till Oslo var det motorväg från Helsingborg till Ängelhom, sedan var det motortrafikled till alldeles ovanför Halmstad. Därefter vanlig landsväg till Kungsbacka...motorväg från Kungsbacka till Mölndal...genom Mölndal och alla trafikljus där. Sedan var det motorväg från Liseberg till Stora Höga, norr om Kungälv. Det var allt...runt tio eller tolv mil kanske, på en sträcka som på den tiden var drygt sextio mil, den har ju kortats en hel del på trettio år.

Bohuslän är inte världens lättaste område att bygga väg på, och det kostar lite extra att bygga där. Men jag håller med lite i kritiken om Tingstadstunneln, problemet är att både lokaltrafik och långväga trafik måste samsas på en så begränsad yta, och felaktiga filkonstruktioner. Betänker man att tunneln ursprungligen var byggd för vänstertrafik och för en mindre trafikmängd så är det inte så underligt att det blir problem där
/Stellan

Njae.. Det var motortrafikled från "Pråmhuset" strax öster om Båstad upp till Kvibille för över Hallandsåsen var den gamla vägen från Ängelholm som gällde..  8)
Sedan vanlig landsväg upp till Fjärås Station där motorvägen upp till Stora Höga började.
8)

/B

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 augusti 2009, 08:12:22 AM
Njae.. Det var motortrafikled från "Pråmhuset" strax öster om Båstad upp till Kvibille för över Hallandsåsen var den gamla vägen från Ängelholm som gällde..  8)
Sedan vanlig landsväg upp till Fjärås Station där motorvägen upp till Stora Höga började.
8)

/B

Precis...jag gick händelserna lite i förväg, gamla vägen över Åsen får man ju inte glömma :-[
Men det första jag åkte på Skåne så var motorvägen förbi Mölndal inte färdig, den slutade vid Åbromotet och började igen vid Liseberg.

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 26 augusti 2009, 10:51:09 AM
Precis...jag gick händelserna lite i förväg, gamla vägen över Åsen får man ju inte glömma :-[
Men det första jag åkte på Skåne så var motorvägen förbi Mölndal inte färdig, den slutade vid Åbromotet och började igen vid Liseberg.

/Stellan

Jupp!  En rondell (cirkulationsplats.  ;D ) som var nästan exakt lik den som E4 hade när denna väg slutade vid Uppsala..
Men om jag inte missminner mig så hade den beläggning av betong!  8)

/B