Huvudmeny

Europaväg i Sverige?

Startat av Ove Bojarp, 05 augusti 2009, 21:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Citat från: groenis skrivet 06 augusti 2009, 12:14:55 PM
Jag saknar en gångbro som är ganska udd i sin utformning eller är det ännu mer till vänster i bild?

/Lennart
Gångbron kan jag inte riktigt placera, det är inte det nya promenadstråket som de byggt på klippväggen nedanför vägen?

/Stellan

Peter C

Citat från: Autotransit skrivet 06 augusti 2009, 15:30:09 PM
Gångbron kan jag inte riktigt placera, det är inte det nya promenadstråket som de byggt på klippväggen nedanför vägen?

/Stellan

Ett fint promenadstråk fanns nedanför vägen, när jag körde 05/06. Utnyttjades flitigt av mej, eftersom de va tuffa med lossningstider inne på Mobil. Hade man otur fick man vänta från 14 till 07 dagen efter...

Autotransit

Det är ju helt perfekt, då gör man ju två flugor på smällen...man får både motion och vilotid. Kan det bli bättre? ;D

Veckan före midsommar -91 så stod jag i en liten by utanför Ludwigshafen i fyra dagar och väntade på "svensk" ::) färskpotatis till midsommar. Visserligen var jag inte ensam, men på fyra dagar så hinner man gå runt den lilla byn några gånger. Men de hade några fina gasthaus, så man fick både mat och dryck och dryck...och dryck :D

/Stellan

Peter C

Citat från: Autotransit skrivet 06 augusti 2009, 16:58:31 PM
Det är ju helt perfekt, då gör man ju två flugor på smällen...man får både motion och vilotid. Kan det bli bättre? ;D

Veckan före midsommar -91 så stod jag i en liten by utanför Ludwigshafen i fyra dagar och väntade på "svensk" ::) färskpotatis till midsommar. Visserligen var jag inte ensam, men på fyra dagar så hinner man gå runt den lilla byn några gånger. Men de hade några fina gasthaus, så man fick både mat och dryck och dryck...och dryck :D

/Stellan

Jovisst, inte använde jag bara promenadstråket.... Va ju tvungen att gå ner till stan å få lite näring ;)

Autotransit

Näring, det har man ju i bilen...jag hade alltid en back veteöl med mig  ;D

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(

De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta  :D



/Stellan


Tja, till för inte så länge sedan utan mindre än ett år sedan så gick fortfarande E6 i besvärlig och smal backe vid Dyne mot Hogdal medan det nu är en hög motorvägsbro över platsen..

/B

Bengt Jönsson

Citat från: IngemarJ skrivet 05 augusti 2009, 22:06:00 PM
Tro det eller ej, bland ställen som varit Europaväg måste ett av de mest svårförståeliga idag vara förbi Lejonen vid Brunnsparken i Göteborg. Fontänbron var under 60-tal Europaväg och detta som del av Östra Hamngatan. Det var E 6 som passerade här.

Hälsar

Ingemar


Mig veterligen har aldrig Riksväg 2 sedemera E6 aldrig passerat förbi Brunnsparken.

Sträckningen var Mölndalsvägen - Korsvägen - Skånegatan - Folkungatan - Odinsplatsen - Drottningtorget - Göta Älvbron - och sedan ut på "Norgevägen" som var en av våra första riktiga motorvägar från dagens "Brantingsmot" och upp mot Kungälv.  Vägen heter fortfarande "Norgevägen".

Detta var E6 genom Göteborg till Tingstadtunneln öppnade 1968.  Just det!  Tung långtradartrafik förbi Centralstationen på Drottningtorget.  8)

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 10:08:18 AM
Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm.  ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")


En ny motortrafikled bygdes 1985 öster om Uddevalla och söder om Gustafsberg och ledde E6 ut på 44:an så ända till dess gick den tunga "interkontinentala" trafiken genom "Hästepallarna" som platsen på vykortet kallas.

De två tunnlarna genom berget strax norr om stan hade dock byggts färdigt på 70-talet och gjorde så att E6 inte längre gick längs med hamnen och varvet.

Idag har båda dessa investeringar blivit obsoleta genom Uddevallabron och man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar.  Åkte sträckan i helgen och kan rekommendera rastplatsen "Saltkällan" vid Munkedal.

/B

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:12:45 PM

Tja, till för inte så länge sedan utan mindre än ett år sedan så gick fortfarande E6 i besvärlig och smal backe vid Dyne mot Hogdal medan det nu är en hög motorvägsbro över platsen..

/B

Det enda som var lite besvärligt där var att man var tvungen att släppa lite i svängen nere vid Dynekilen, men Hogdalbackarna var inga problem...bara släpp av utför och och gasa redigt uppför ;D

/Stellan

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:26:00 PM

En ny motortrafikled bygdes 1985 öster om Uddevalla och söder om Gustafsberg och ledde E6 ut på 44:an så ända till dess gick den tunga "interkontinentala" trafiken genom "Hästepallarna" som platsen på vykortet kallas.

De två tunnlarna genom berget strax norr om stan hade dock byggts färdigt på 70-talet och gjorde så att E6 inte längre gick längs med hamnen och varvet.

Idag har båda dessa investeringar blivit obsoleta genom Uddevallabron och man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar.  Åkte sträckan i helgen och kan rekommendera rastplatsen "Saltkällan" vid Munkedal.

/B


Motorvägen genom centrala Uddevalla var på den tiden sveriges dyraste parkeringplats veckan innan midsommar varje år, mycket beroende på trafikproblemen som korsningen i Gläborg ställde till med.

Rastplatsen  i Saltkällan har varit ledig ända sedan muren förr...det stod alltid någon öststsbil på där och rastade väldigt länge varje gång. Förmodligen för att de var nyfikna på kronans anläggning lite längre ut.

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 18 augusti 2009, 16:52:58 PM

Rastplatsen  i Saltkällan har varit ledig ända sedan muren förr...det stod alltid någon öststsbil på där och rastade väldigt länge varje gång. Förmodligen för att de var nyfikna på kronans anläggning lite längre ut.

/Stellan


Njae.. Nu tänkte jag på den nya rastplatsen vid Saltkällan som byggdes i.o.m att motorvägen förbi Munkedal blev färdig.
:-D

/B


Autotransit

Ahh...det är färdigt där nu, då är det kanske läge att åka norrut en sväng och inspektera :D

/Stellan

BMJ

Bratterödsleden, som motortrafikleden runt Uddevalla kom att kallas var både ett lyft och ett misslyckande. Lyft så tillvida att den tunga trafiken leddes ut från stadens absoluta centrum, vilket var en absolut nödvändighet.
Misslyckande därför att man var snål och bara byggde motortrafikled, och inte motorväg. ca 10 personer har fått sätta livet till i och omkring Rålserödsmotet (där 44:an tidigare vek va från dåvarande E6) under ledens tid som europaväg (1984-2000),pga av att norrgående trafik körde i en vänsterkurva och av ouppmärksamhet hamnade i södregående körfält på den anslutande stadsmotorvägen.
Möjligen kan valet av vägtyp förklaras med att Bratterödsleden var ett "provisorium" då man redan sedan länge haft planer på en dragning av E6 väster om staden. Ur ett estetiskt perspektiv får man vara tacksam att Sunningeleden projeterades i slutet på 90-talet, och inte 20-25 år tidigare.

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 augusti 2009, 15:26:00 PMoch man håller dessutom på att förse "smalmotorvägen" norr om Håby med efterlängtade vägrenar.

Jasså, är det _det_ man gör. Det är ju inte Sveriges mest trafikerade väg (9 000-10 000 fordon ÅDT varav 2000 tunga) och långt ifrån den smalaste men regionerna prioriterar väl som de vill. Jag antar att det är den förhållandevis stora mängden tung trafik som fällt avgörandet.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 19 augusti 2009, 10:31:45 AM
Jasså, är det _det_ man gör. Det är ju inte Sveriges mest trafikerade väg (9 000-10 000 fordon ÅDT varav 2000 tunga) och långt ifrån den smalaste men regionerna prioriterar väl som de vill. Jag antar att det är den förhållandevis stora mängden tung trafik som fällt avgörandet.
Anders

.. men det är Norges enda landväg till kontinenten..  8)
Snart är det ju en genomgående motorväg mellan Gibraltar - Gardermoen och de delar som "felar" är "kostigen" i Bohuslän och nålsögat Tingstadtunneln..

/B