Huvudmeny

Europaväg i Sverige?

Startat av Ove Bojarp, 05 augusti 2009, 21:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

När fick vi den första riktiga Europavägen?
Jag har svårt att tro att E75 skulle vara benämning för 66 år sedan,
Det sägs  av en som säger att Strandvägen i Järpen skulle vara
en Europaväg för 66 år sedan? Jag vet bara om att före dagens E14 som
tidigare hette E75 hade vi Riks14.

Autotransit

Internet är fantastiskt, trots att det bara är en fluga och att det bara finns behov av tre datorer i världen  ;D

Jag hittade faktiskt svaret på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europav%C3%A4g 

/Stellan

IngemarJ

Tro det eller ej, bland ställen som varit Europaväg måste ett av de mest svårförståeliga idag vara förbi Lejonen vid Brunnsparken i Göteborg. Fontänbron var under 60-tal Europaväg och detta som del av Östra Hamngatan. Det var E 6 som passerade här.

Hälsar

Ingemar

Autotransit

Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(

De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta  :D



/Stellan

Ersa

Citat från: Ove Bojarp skrivet 05 augusti 2009, 21:25:10 PM
När fick vi den första riktiga Europavägen?
Jag har svårt att tro att E75 skulle vara benämning för 66 år sedan,
Det sägs  av en som säger att Strandvägen i Järpen skulle vara
en Europaväg för 66 år sedan? Jag vet bara om att före dagens E14 som
tidigare hette E75 hade vi Riks14.

66 år sedan var årtalet 1942. Enligt Motormännens vägvisare (kartbok) från 1959 hette vägen mellan Sundsvall och Storlien (dagens E14, tidigare E75) inget annat än just riksväg 14, precis som du själv skriver. :)

Enligt Wikipedialänken ovan antogs den första resolutionen om europavägar 1950, och först 1962 infördes dessa vägar i Sverige.

IngemarJ

Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(

De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta  :D



/Stellan

Något får mig att komma att tänka på toalettstolar!

Hälsar

Ingemar


Autotransit

Citat från: jonas a skrivet 05 augusti 2009, 23:39:46 PM

Uddevalla.

Kom jag fram till genom att Hitta.se.
Ahh, jag glömde ju att säga att man inte fick titta i facit 8)

Förutom den här kurviga backen, så var det ofta problem inne i själva Uddevalla med de årligen återkommande översvämningarna i centrum.

/Stellan

jonas a

Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 23:43:07 PM
Ahh, jag glömde ju att säga att man inte fick titta i facit 8)

Förutom den här kurviga backen, så var det ofta problem inne i själva Uddevalla med de årligen återkommande översvämningarna i centrum.

/Stellan


Ajdå. Jag får dock erkänna att jag aldrig varit på platsen.

Autotransit

Jag får väl se till att hitta en svårare gåta nästa gång, eller ändra filnamnet på bilden  ;D

Åker man personbil så är det en helt ok väg att köra, och då får man en väldigt fin vy av den nya Sunningebron (Uddevallabron) som är den nyaste E6:an i Uddevalla.

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 05 augusti 2009, 23:14:21 PM
Något får mig att komma att tänka på toalettstolar!

Hälsar

Ingemar

Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm.  ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2009, 10:08:18 AM
Fast då tänker du lite fel. Toalettstolar tillverkas av Gustavsberg utanför Stockholm. Den här platsen utanför Uddevalla heter Gustafsberg.
Vägen finns för övrigt kvar intakt än i dag även om E6-an förstås tar annan väg. Några långtradare väljer väl knappast den här vägen, men de av Västtrafiks Express-bussar som berör Kampenhof går denna väg söderut. Så det är alltså möjlighet att åka 15 meters boggibuss här i dag. Rätt spännande det också...
Första gången jag åkte här borde ha varit under mitten av 1950-talet. Då var det fortfarande riksväg 2 och jag minns ännu de för den tiden ovanliga mycket stora och övertydliga varningsskyltarna om farlig väg. Men trots att det var trångt här hade man byggt en rastplats - eller kanske snarare parkeringsficka - mitt i. Det kanske var nödvändigt annars hade väl semesterbilister stannat mitt på vägen trots kurvorna för att ta fram lådkameran och ta en svartvit bild i 6 x 9 cm.  ("Och där var det livsfarligt att köra men vi klarade det men det var nära att en långtradare körde på oss när vi stannat i kurvan för att ta bilden.")





Hej Staffan!

Jag är väl medveten om att det är två olika ställen, ville med mitt konstaterande jobba enligt principen för tävlingar på Postvogna där man grötlunkar sig till svaret, såg mig egentligen som litet för nära boende för att snabbt kasta iväg svaret.

Hälsar

Ingemar

Som också vet att man inte skall åka till en viss tunnelbanestation i Stockholm med Hissbana för att leta stearinljus längre utan fastmer till en småländsk gotlandshamn.

Peter C

Citat från: Autotransit skrivet 05 augusti 2009, 22:32:59 PM
Ett vykort som visar en annan del av E6 som inte var så rolig heller. 18-metersekipagen gick fint runt i svängarna, men med 24-meter så var det ofta man fick stanna i uppförsbacke när personbilar genade i svängarna. Det är rätt så bra stigning för 24 meter och 52 ton, så man blev ju inte glad när man var tvungen att stoppa och starta om igen >:(

De flesta ser nog vilken väg det är, och de som inte vet har fått en liten gåta  :D



/Stellan

Det var en trevlig bild att se! Har kört där några gånger för ett par år sedan. Körde tomma oljedunkar från Norge till Mobil Oil som borde ligga till vänster utanför bilden.

groenis

Jag saknar en gångbro som är ganska udd i sin utformning eller är det ännu mer till vänster i bild?

/Lennart

Autotransit

Citat från: Peter C skrivet 06 augusti 2009, 11:54:40 AM
Det var en trevlig bild att se! Har kört där några gånger för ett par år sedan. Körde tomma oljedunkar från Norge till Mobil Oil som borde ligga till vänster utanför bilden.
Här kommer man ut på den bredare vägen in mot staden efter de trånga kurvorna. Mobil ligger precis bortanför berget i centrum av bilden, till vänster om den långa byggnaden. Lite lustigt är det väl ändå att man köper vykort från sin egen hemstad :D



/Stellan