Vägarkeologi på Öland

Startat av Fredrik W, 03 augusti 2009, 17:31:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

I samband med att Ölandsbron byggdes, anlades också Trafikplats Algutsrum, där väg 137 ansluter till väg 136.
När trafikplatsen byggdes och 136:an fick ny sträckning förbi Algutsrums samhälle, blev en bit av gamla vägen "över", på en sträcka av ett par hundra meter.

Den första bilden är tagen söderut. Nuv. 136:an skymtar i bakgrunden. Känns som om naturen håller på att återerövra marken.



Lite längre norrut, kameran fortfarande riktad söderut.



Bild mot norr. Mycket kan hända på 37 år.



Längst i norr. Södra infarten till Algutsrum kan anas i bakgrunden.


Peter C


Häftiga bilder!

Lade märke till liknande sträckor när jag nu för första gången åkte E4 mellan Gävle och Haparanda, eftersom jag åkte lastbil hade vi inte tid att stanna och fotografera. Men det fanns många sträckor vid sidan av "nya" vägen som torde varit gamla E4 en gång i tiden.

Autotransit

Verkligen trevligt att se lite "udda" bilder, lite annat än de stora och trafikerade vägarna. Järnvägsentusiasterna tycker jag är lite mer på hugget när det gäller infrastrukturarkeologi, kanske någon man skulle utveckla även här? Speciellt E6:an norrut i Bohuslän har ju genomgått väldigt drastiska ombyggnader de sista tjugo åren.

/Stellan

Fredrik W

Kul att ni gillar bilderna. Jag brukar lägga märke till såna här vägrester när jag är ute och åker (privat alltså, jag jobbar inte inom transport). Har tyvärr inte fotograferat så många men jag ska bli bättre på det!
Man kan dessutom ofta leta upp dem "hemifrån" med hjälp av t ex Eniros flygbilder.


Autotransit

Google earth är inte så dumt heller när man ska kolla på vägar och byggnader.

/Stellan

Jonas Gustafsson

Citat från: Autotransit skrivet 03 augusti 2009, 23:02:52 PM
Speciellt E6:an norrut i Bohuslän har ju genomgått väldigt drastiska ombyggnader de sista tjugo åren.

/Stellan

Jag tog faktiskt en vägarkeologisk barnvagnspromenad längs Rikstvåans (föregångare till E6) sträckning genom Hisings Backa förra veckan.
Kameran var med och bilder kommer så fort jag hinner redigera!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredrik W

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 augusti 2009, 00:04:04 AM
Jag tog faktiskt en vägarkeologisk barnvagnspromenad längs Rikstvåans (föregångare till E6) sträckning genom Hisings Backa förra veckan.
Kameran var med och bilder kommer så fort jag hinner redigera!

//Jonas G

Det låter trevligt! Ser vi fram emot.

Bengt Jönsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 augusti 2009, 00:04:04 AM
Jag tog faktiskt en vägarkeologisk barnvagnspromenad längs Rikstvåans (föregångare till E6) sträckning genom Hisings Backa förra veckan.
Kameran var med och bilder kommer så fort jag hinner redigera!

//Jonas G

Du menar vägen som var "rikstvåan" innan motorvägen mot Kungälv byggdes 1958?
;D
Uppe vid Kärra och bort förbi KVD syns den ju tydligt..

/B

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 augusti 2009, 19:47:32 PM
Du menar vägen som var "rikstvåan" innan motorvägen mot Kungälv byggdes 1958?
;D
Uppe vid Kärra och bort förbi KVD syns den ju tydligt..

/B

Hur gick rikstvåan från Gbg och norrut egentligen? Jag vill minnas att någon här på forumet berättat att den en tid hade gemensam sträckning med rikssjuan upp till Edet, och sedan vidare mot Ljungskile längs nuvarande lv 167?

Autotransit

Wikipedia är en relativt ny bekantskap för mig, men en otroligt trevlig sådan. Där framgår det att rikstvåan har haft två olika sträckningar, varav den sista stämmer rätt så bra med gamla E6:an.

Jag har varit inne och tittat på den stumpen vid Backamo som är byggnadsminnesförklarad. Det är egentligen inte mycket att se i och med att den är så kort, men otroligt intressant att se hur de konstruerade vägar på den tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/E6_(Sverige)

/Stellan

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 26 augusti 2009, 22:26:03 PM
Hur gick rikstvåan från Gbg och norrut egentligen? Jag vill minnas att någon här på forumet berättat att den en tid hade gemensam sträckning med rikssjuan upp till Edet, och sedan vidare mot Ljungskile längs nuvarande lv 167?

I KAK:s bilatlas från mitten av 50-talet har Rikstvåan sträckningen över Kungälv - Stora Höga - Ljungskile medan det i Svensk Uppslagsbok från slutet av 40-talet redovisas en sträckning via dagens E45 ("Förtifemman" som vi fortfarande säger) till Lilla Edet och sedan dagens LV167 över Backamo till strax söder om Ljungskile.

/B