Huvudmeny

Sjöborakan

Startat av Alexei, 02 augusti 2009, 09:20:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hej.
Jag flög för några veckor sedan över Skåne då vi kom över Sjöbotrakten.
Flygrakan söder om Sjöbo, verkar ha försvunnit, vägen var rak men såg inte längre bred ut.

Finns flygrakan kvar?, hur ser det ut på marken?  Jag bor numera utomlands så har sällan tillfället att köra där.

Alexander

Simon Bertilsson

Citat från: Alexei skrivet 02 augusti 2009, 09:20:37 AM
Hej.
Jag flög för några veckor sedan över Skåne då vi kom över Sjöbotrakten.
Flygrakan söder om Sjöbo, verkar ha försvunnit, vägen var rak men såg inte längre bred ut.

Finns flygrakan kvar?, hur ser det ut på marken?  Jag bor numera utomlands så har sällan tillfället att köra där.

Alexander

Sist jag körde där (max ett år sen), hade man målat om den till 4+4-filig, men utan mitträcke. Hela vägen finns alltså kvar, men man har utnyttjat bredden på ett bättre sätt.
Här är en direktlänk till eniro kartor.

Anders Noren

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 augusti 2009, 10:59:10 AM
Sist jag körde där (max ett år sen), hade man målat om den till 4+4-filig, men utan mitträcke.

En av Sveriges mindre kända åttafiliga vägar?  ;D

Simon Bertilsson

Citat från: Anders Noren skrivet 02 augusti 2009, 12:57:59 PM
En av Sveriges mindre kända åttafiliga vägar?  ;D

Ah... 2+2 menade jag givetvis!  :-X

Walter

Vägen finns kvar i ursprunlig bredd!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Alexei

Kul att den fortfarande är bred :D

Hur bred är den egentligen?  Hadde någon sagt att den var bred nog till 4+4 hadde jag varit förvånad men inte ifrågasatt dett.

Annars konstigt att man inte kom på iden att bygga om med vajerräcke innan.
Jag vill minnas att det fanns skytevärn (?) vid rakan som försvann tidigt 90tal, och i skogen söderdärom förråd som också försvann. Altså ansågs Sjöborakan inte längre behövdas av Försvaret. 
Det måste ha varit ungefär som "trenden" med vajerräcken kom.  ???

Alexander
PS. Tack för era kommentarer

Walter

Citat från: Alexei skrivet 02 augusti 2009, 19:34:43 PM
Kul att den fortfarande är bred :D

Hur bred är den egentligen?  Hadde någon sagt att den var bred nog till 4+4 hadde jag varit förvånad men inte ifrågasatt dett.

Annars konstigt att man inte kom på iden att bygga om med vajerräcke innan.
Jag vill minnas att det fanns skytevärn (?) vid rakan som försvann tidigt 90tal, och i skogen söderdärom förråd som också försvann. Altså ansågs Sjöborakan inte längre behövdas av Försvaret.  
Det måste ha varit ungefär som "trenden" med vajerräcken kom.  ???

Alexander
PS. Tack för era kommentarer


Förråden vet jag ej men vändplatserna för planen finns kvar i respektive ända.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

David M

2+2 av gamla flygrakor har byggts de senaste åren. Dels rv23 vid Eneryda (söder om Bilisten i Lövhult) och på E22 vid Ålem norr om Kalmar vad jag känner till. Om man ändå ska sätta upp vajer så är det lika bra att göra en sådan bred väg till ett kort stycke "motorväg".

Simon Bertilsson

Nu är det inte några mitträcken på Sjöborakan. 2+2 är det, men enbart utritat med linjer!

Marcus L

Citat från: David M skrivet 03 augusti 2009, 17:39:34 PM
2+2 av gamla flygrakor har byggts de senaste åren. Dels rv23 vid Eneryda (söder om Bilisten i Lövhult) och på E22 vid Ålem norr om Kalmar vad jag känner till. Om man ändå ska sätta upp vajer så är det lika bra att göra en sådan bred väg till ett kort stycke "motorväg".

Sen finns det en flygraka på E18 mellan Västerås och Sagån, där är det också 2+2 med vajer.

Dson

Citat från: Marcus L skrivet 03 augusti 2009, 19:24:03 PM
Sen finns det en flygraka på E18 mellan Västerås och Sagån, där är det också 2+2 med vajer.
Flygrakan vid Ope på E14 utanför Östersund har 2+2 med vajerräcke... :)

Alexei

David M:
CitatOm man ändå ska sätta upp vajer så är det lika bra att göra en sådan bred väg till ett kort stycke "motorväg".

Jag funderade också på det men frågan är om det är lönt med en isolerad motorvägssträcka endast på 2km?  :-\


Markus L:
CitatSen finns det en flygraka på E18 mellan Västerås och Sagån, där är det också 2+2 med vajer
När upphörde man med att bygga vägflygbaser?, enl Wikipedia invigdes denna vägsträcka 1982. Spontant verkar detta sent.
(som vanligt reservation för Wikipedias riktighet)

Marcus L

Citat från: Alexei skrivet 03 augusti 2009, 22:41:27 PM
David M:
Jag funderade också på det men frågan är om det är lönt med en isolerad motorvägssträcka endast på 2km?  :-\


Markus L: När upphörde man med att bygga vägflygbaser?, enl Wikipedia invigdes denna vägsträcka 1982. Spontant verkar detta sent.
(som vanligt reservation för Wikipedias riktighet)


Årtalet 1982 verkar ganska rimligt,
ur VV:s förstudie om utbyggnad av aktuell sträcka till motorväg:
"Vägsträckan är 10 km lång, och byggdes i början på 1980-talet."

Det kan nog tänkas ha varit en av de sista vägflygbaserna.

Bengt Jönsson

Mellan Grästorp - Lidköping på R44 finns det minst 5 st. "flygrakor" och de är byggda på 90-talet.  Som gammaldags motortrafikleder och utan något vajerräcke i mitten.
Men så ligger ju Såtenäs i vägens relativa närhet.   ;D

På denna  väg kan man även om man har "tur" få se lite "udda" SAAB-modeller som ibland kör väldigt fort...  8) :o

/B

bjalle

Körde på Sjöborakan idag, visst är den 2+2 utan mitträcke och i sin ursprungliga bredd