SDS: Här betalar man för bensinen i köket

Startat av Alexei, 02 augusti 2009, 09:17:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hittade detta reportage i Sydsvenskas, rekomenderas för "gamla mack diggare".

Har kört förbi där många gånger men alldrigt tankat där.  Är själv ingen mack nostalgiker, men skulle gärna stödtanka nästa gång jag har vägarna förbi.  Trodde faktiskt att verksamheten var nedlag när BP skylten försvann.


Här betalar man för bensinen i kökethttp://sydsvenskan.se/ekonomi/article535014/Har-betalar-man-for-bensinen-i-koket.html

Simon Bertilsson

Den har jag kört förbi måååånga gånger när jag kör till Pärup, men man reflekterar sällan över den. Roligt att den kom med i tidningen. :=

groenis

Det är synd att så många gamla mackar bara försvinner.
Bodde själv ett år ganska nära BP macken Axhult i närheten av Strömsnäsbruk,
Detta var i början på 60 talet Farsan fick ett erbjudande av inköparen på BP när farsan sålde kopieringsmaskiner
han tackade ja och fick prya på en annan gammal klassiker BP ringvägen i STHLM i två veckor
denna mack var nog Norra Europas största 15 pumpar 10 med diesel och 5 övriga varav två sålde tvåtaktsolja
Morsan tog hand om de Dansktalande Farmor skötte kallskänken och de Tysktalande förarna Farfar skötte köket
eftersom han var utbildad köksmästare min farbror som gått iland efter ett antal år som motorman skötte verkstaden.
Detta var mellan 1961-1963

Det roliga var att de som tog över macken var en familj från Köpenhamn där han inte fick något jobb
så de lastade Mor å Far samt tre barn på motorcykeln och åkte tills bensinen tog slut vilket skedde femhundra meter ifrån macken
självklart frågade de farsan om jobb vilket fanns hur mycket som helst av på en dygnet runt öppen mack
de senare över stationen efter ha blivit godkända av BP
/Lennart