Rest av rikstretton i Uppland: Gurresta/Skålsta

Startat av Ersa, 02 augusti 2009, 01:34:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Den del av rikstretton som gick mellan Uppsala och Märsta heter idag länsväg 255 (+ del av 263), och är därför idag "den gamla vägen" med mjölkpallar och annat kul. Det finns dock gamla avsnitt även av 255:an då vissa delar av landsvägen som dragits om utanför byar som den en gång gick rakt genom. En sträcka av "den gamla gamla vägen" går genom byarna Gurresta och Skålsta strax söder om Vassunda, vilket får en att fundera på hur många gamla svenska regenter som kan ha ridit genom just precis här på sina resor mellan Stockholm och Uppsala.


Bilen pekar åt norrgående riktning på båda bilderna.




Huvudleden 255:an svänger av medan byvägen går rakt. Kan det bli tydligare? Ja, det skulle vara från andra hållet då.

farsta

Väldigt trevligt att se dessa bilder. Hur många gånger har man inte själv tänkt stanna och titta när man ser en stump ligga kvar? Någon enstaka gång kan man se rester av både en eller två föregångare ute naturen

Niklas Bygdestam

Gamla riksväg 13/E4 numera väg 255 mellan Uppsala och Märsta har en del sådana här avsnitt där man ser stumpar som visar ännu äldre dragningar. Bland annat mellan Uppsala och Knivsta syns tydligt ett sådant avsnitt där en gammal snutt går på en liten kulle bredvid själva vägen och som är den ännu äldre vägen. Det här är gamla omdragningar. I princip kan man säga att den här typen av omdragningar och ombyggnader slutade när den här vägen ersattes med motorvägen så det är länge sedan nu som det egentligen investerades på den här gamla vägen. Men har man tid på sig kan man mellan Uppsala och Märsta ägna sig åt en hel del vägarkeologi. Förutom snuttar som visar ännu äldre sträckningar från förr så finns det också en del rester av gamla mackar också att se. Åker man på vägen så syns det fortfarande att dt är en väg som haft en större betydelse förr och som tappat den betydelsen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

farsta

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 september 2009, 11:09:57 AM
Åker man på vägen så syns det fortfarande att dt är en väg som haft en större betydelse förr och som tappat den betydelsen

Gillar sådana vägar när man har tid. Åkte hela gamla sträckan Uppsala-Gävle i somras. Vilken lisa för själen. Bitvis var man helt ensam och överallt spår av en svunnen storhetstid

Niklas Bygdestam

Citat från: farsta skrivet 16 september 2009, 11:21:04 AM
Gillar sådana vägar när man har tid. Åkte hela gamla sträckan Uppsala-Gävle i somras. Vilken lisa för själen. Bitvis var man helt ensam och överallt spår av en svunnen storhetstid

Man ska ha tid, precis som du säger ;)

Men gamla vägen mellan Uppsala och Gävle har en helt annan känsla än den gamla mellan Uppsala och Märsta. Vägen mellan Uppsala och Gävle hann åtminstone genomgå vissa moderniseringar innan den ersattes av motorvägen. Den är t ex betydligt bredare och har vägren. Mellan Uppsala och Märsta är den smal och saknar vägren medundantag för ett ställe där det tydligen en gång i tiden borde ha varit omkörningsfiler

Förfallet om man säger så ligger i fullständigt olika faser. På vägen mellan Uppsala och Gävle, eller egentligen mellan Uppsala och Mehedeby för att vara mer noga så har förfallet bara hållit på ett par år. Så man ser fortfarande egentligen hur allt sett ut. Mackar har lagts ned och även matstället har slagit igen, men man ser fortfarande var allt funnits. Motorvägen som ersatt den här vägen är ju fortfarande rätt ny

På sträckan mellan Uppsala och Märsta är det en helt annan situation. Motorvägen mellan Uppsala och Märsta/Arlanda har funnits riktigt länge nu. Den motorvägen är långt ifrån ny. Så mackar längs med gamla vägen liksom matställen är så gott som utplånade. Fast det finns rester av detta om man tittar mer noga. Enstaka byggnader är fd mackar fast det var väldigt länge sedan. I Vassunda där korsningen där man svänger av mot Knivsta ligger finns faktiskt en gammal mack som är renoverad och återställd till gammalt skick, fast givetvis inte i bruk. Men den stora skillnaden är alltså att sträckan mellan Uppsala och Märsta varit ersatt med motorväg i så många år att förfallet har gått så långt att man sedan "städat" undan allting och den gamla miljön blir så gott som utplånad
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Muk

Kul att se bilderna från Gurresta. Jag har själv aldrig åkt den äldre sträckningen, trots att ett flertal bekanta har bott i krokarna. Själv har jag alltid faschinerats av trevägskorsningen i Edeby, som ligger någon kilometer norrut. Sedan är väl de stora parkeringsplatserna efter den gamla vägen mellan Uppsala och Märsta en indikation på att vägen har haft ett intensivare tidigare liv.  :)

farsta

Jag har faktiskt cyklat den vägen en gång för länge sedan. Men då hägrade något studentikost vid målet så jag var blind för allt sådant. Men nästa gång vi åker till Uppsala blir det absolut denna väg!

Vägen mellan Björklinge och Dragon Gate är som sagt ganska nyligen nedgraderad. Det mesta står kvar. Blev ändå lite överraskad. Dels att den var så smal och trång på vissa ställen. Dels att den var så förhållandevis bred på vissa ställen. Det är väl inte ens 2 år sedan nya motorvägen invigdes? Var det okt 2007? En anledning till sträckan kändes lite främmmade var nog att vi nästan alltid kom här på kvällar eller nätter. Nu körde jag mitt på dagen i strålande sol. Minns hur köerna kunde bli enorma vissa kvällar. Och alltid var det någon prestandarik bil a la Audi S4 som skulle "plocka" 8-10 bilar på en gång.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 september 2009, 12:36:07 PM
Man ska ha tid, precis som du säger ;)

Men gamla vägen mellan Uppsala och Gävle har en helt annan känsla än den gamla mellan Uppsala och Märsta. Vägen mellan Uppsala och Gävle hann åtminstone genomgå vissa moderniseringar innan den ersattes av motorvägen. Den är t ex betydligt bredare och har vägren. Mellan Uppsala och Märsta är den smal och saknar vägren medundantag för ett ställe där det tydligen en gång i tiden borde ha varit omkörningsfiler

Förfallet om man säger så ligger i fullständigt olika faser. På vägen mellan Uppsala och Gävle, eller egentligen mellan Uppsala och Mehedeby för att vara mer noga så har förfallet bara hållit på ett par år. Så man ser fortfarande egentligen hur allt sett ut. Mackar har lagts ned och även matstället har slagit igen, men man ser fortfarande var allt funnits. Motorvägen som ersatt den här vägen är ju fortfarande rätt ny

På sträckan mellan Uppsala och Märsta är det en helt annan situation. Motorvägen mellan Uppsala och Märsta/Arlanda har funnits riktigt länge nu. Den motorvägen är långt ifrån ny. Så mackar längs med gamla vägen liksom matställen är så gott som utplånade. Fast det finns rester av detta om man tittar mer noga. Enstaka byggnader är fd mackar fast det var väldigt länge sedan. I Vassunda där korsningen där man svänger av motdä Knivsta ligger finns faktiskt en gammal r mack som är renoverad och återställd till gammalt skick, fast givetvis inte i bruk. Men den stora skillnaden är alltså att sträckan mellan Uppsala och Märsta varit ersatt med motorväg i så många år att förfallet har gått så långt att man sedan "städat" undan allting och den gamla miljön blir så gott som utplånad


Ahhh.. Gamla E4:an norr om Uppsala med sina mackar, Harley-Davisson försäljare, 50-sträckor, utfarter, postlådor, genom små byar och samhällen där man verkligen kunnat känna att här har vägen gått fram sedan urminnes tider.
Stopp vid "navkapselgubben i skogen", fika vid macken i Gryttjom..  8)
Härlig 50-talskänsla med långsamt "förbivaggande" låntradare som. måste växla ner.

Sådana här vägar börjar bli ytterst sällsynta numera. Tunga "riksvägar" med mycket trafik och som fortfarande är av typen "gammal landsväg".  E6 genom Bohuslän är så gott som färdigutbyggd till (tråkig) motorväg och skall man fortfarande hitta något liknande med lika hög trafikintensitet så får det bli E20 norr om Mariestad förbi gHova och upp mot länsgränsen.

/Bengt

Pete

Nog finns det såna kvar, t.ex. Bergslagens olika tvärvägar såsom Rv 50, 63, 68. 

/Pete

Ersa

#9
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 september 2009, 12:36:07 PM
På sträckan mellan Uppsala och Märsta är det en helt annan situation. Motorvägen mellan Uppsala och Märsta/Arlanda har funnits riktigt länge nu. Den motorvägen är långt ifrån ny.

1972 invigdes motorvägen mellan Mästra och Uppsala, och därmed flyttades E4:an dit. Nuvarande länsväg 255 via Vassunda hette således E4 mellan åren 1962-72, och innan dess riksväg 13.

En annan kul sträcka är att följa f.d. riksväg 1 vid sidan om E4 söder om Stockholm. Själv har jag nu utforskat nästan hela gamla vägen mellan Södertälje och Linköping och har då kombinerat mitt intresse för gamla vägar med nyttigheten att kunna alternativa vägar i tjänst på Swebus Express när något kör ihop sig på E4:an. :)