Rikstretton 1948 eller 1949

Startat av BD, 31 juli 2009, 13:22:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD


Här ser ju Rikstretton bra ut men i norra Hälsingland fanns om man kom norrifrån en järnvägsövergång med nedförsbacke mot banan och omedelbart göljd av en uppförsbacke och strax en 90 graders vänstersväng. Den övergången bör ha varit en pina vintertid.
I närheten av den övergången noterade jag en  gång en av Vägverkets Volvo långnosar med en ovanlig bakaxel med stor "klump". Antagligen ett prov inför Volvo Titan.

Anders Noren

Noran, va? Den kortare vägen till Söderhamn var rätt ny när bilden togs och är fortfarande E4 (om än 13-15 meters bred med tre körfält och planskilda korsningar). Vägen mot Skog är - eller rättare sagt var - riksväg 83. Korsningen på bilden finns nämligen inte kvar sedan ett par år, enär 83:ans anslutning till E4 flyttades till Tönnebro värdshus någon kilometer söderut.

Anders

Gurra

Jag skulle tro att det är Axmartavlan. Avståndet till Gävle stämmer med det.
Vägen från Noran till Söderhamn byggdes i början på 60-talet, då det bestämdes
att det skulle bli Europaväg.
Att det är längre till Söderhamn om man tar till vänster, beror på att man då
fick ta av vid Skog (Stråtjära) mot Bergvik. För att sedan komma till Mokorset,
och där ta av mot Söderhamn, på vägen mellan Bollnäs och Söderhamn.

Anders Noren

Citat från: Gurra skrivet 24 augusti 2009, 20:29:08 PM
Jag skulle tro att det är Axmartavlan. Avståndet till Gävle stämmer med det.
Vägen från Noran till Söderhamn byggdes i början på 60-talet, då det bestämdes
att det skulle bli Europaväg.
Att det är längre till Söderhamn om man tar till vänster, beror på att man då
fick ta av vid Skog (Stråtjära) mot Bergvik. För att sedan komma till Mokorset,
och där ta av mot Söderhamn, på vägen mellan Bollnäs och Söderhamn.


Ja, du har nog rätt, avstånden stämmer åt alla håll. Jag lurades av att det var skyltat Skog. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att man skulle skylta en så obetydlig ort så långt i förväg.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Gurra skrivet 24 augusti 2009, 20:29:08 PM
Jag skulle tro att det är Axmartavlan. Avståndet till Gävle stämmer med det.
Vägen från Noran till Söderhamn byggdes i början på 60-talet, då det bestämdes
att det skulle bli Europaväg.
Att det är längre till Söderhamn om man tar till vänster, beror på att man då
fick ta av vid Skog (Stråtjära) mot Bergvik. För att sedan komma till Mokorset,
och där ta av mot Söderhamn, på vägen mellan Bollnäs och Söderhamn.


"Motormännens Vägatlas" och "Svenska Vägboken" från 1962  ritar ut att E4 följer OKB längs med kusten!

/B

Gurra

Jag fick låna Europaguiden från 1963-1964 idag.
Där är biten Noran till Söderhamn med som väg under byggnad.
Så rikstretton efter kusten fick heta E4 under några år.
Biten från Axmartavlan och norrut var mycket olycksdrabbad,
efter vad jag hört. Detta berodde väl mycket på att det var
frifart på den tiden, i kombination med kurvig väg.

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2009, 10:54:47 AM
Ja, du har nog rätt, avstånden stämmer åt alla håll. Jag lurades av att det var skyltat Skog. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att man skulle skylta en så obetydlig ort så långt i förväg.

Grannskapet 1959. Som synes var Skog ett större vägskäl som nog var nyttigt att skylta ut:




Bengt Jönsson

Rättar mig själv lite..  8)
I Motormännens "Europaguide" från1962/1963 är dagens E4 från Axmartavlan via Tönnebro färdig fram till Ljusne och går alltså inte via Axmarsbruk men mellan Ljusne - Söderhamn är det gamla R13 över Sandarna som gäller.  Sträckan Ljusne - strax norr om Söderhamn är markerad som "under byggnation" 

/B

Fredrik W

Jag tittar på vägens standard på bilderna och funderar...
Hur lång tid tog en vanlig bilresa Sthlm-Sundsvall 1948... 7-8 timmar?
Idag kör man ju på 3½ h.

BD

Citat från: Fredrik W skrivet 26 augusti 2009, 10:15:36 AM
Jag tittar på vägens standard på bilderna och funderar...
Hur lång tid tog en vanlig bilresa Sthlm-Sundsvall 1948... 7-8 timmar?
Idag kör man ju på 3½ h.

Exempelvis en 1939 Ford V8 60 hk kördes ogärna fortare än 70 km/h på dåtida grusvägar med rullgrus.
En 25 hk VW kunde köras i 100 men det tog en del tid att komma dit.
Med Borgward Isabella kunde man ungefär 1953 köra nästan som idag.
Med far och mor samt fyra ungar bak, varav en i bakskuffen, i en VW tog det en dag mellan Sundsvall och Stockholm. Vid rast invid vägen togs campingbordet fram och öppnades upp vari fyra stolar fanns.
Passerande bilar brukade ge en hälsning "tut  tut" varvid ungarna vinkade en hälsning tillbaks.  Idylliskt värre

Bengt Jönsson

Citat från: BD skrivet 30 augusti 2009, 20:37:13 PM
Exempelvis en 1939 Ford V8 60 hk kördes ogärna fortare än 70 km/h på dåtida grusvägar med rullgrus.
En 25 hk VW kunde köras i 100 men det tog en del tid att komma dit.
Med Borgward Isabella kunde man ungefär 1953 köra nästan som idag.
Med far och mor samt fyra ungar bak, varav en i bakskuffen, i en VW tog det en dag mellan Sundsvall och Stockholm. Vid rast invid vägen togs campingbordet fram och öppnades upp vari fyra stolar fanns.
Passerande bilar brukade ge en hälsning "tut  tut" varvid ungarna vinkade en hälsning tillbaks.  Idylliskt värre


En egen högst "kvalificerad" gissning är att det svenska vägnätet mellan 1955 - 1965 genomgick en otrolig stegrad upprustning från "30-talsstandard" till en nivå som sedan låg fast med små uppgraderingar till 80- och 90-talens mer kraftiga motorvägsutnyggnad.  Tänker på förbifarter (Varberg, Falkenberg samt Tingsstadstunneln(1968) på Rikstvåan/E6) och större broar med tillhörande vägar som Verkebäcksbron (Riksväg 15, dagens E22 mellan Kalmar - Västervik) och Tjörnbroarna.

Specifikt Sundsvall - Stockholm visar sig när jag tittar i Svenska Vägboken från 1962 gå genom Sundsvall (gör den ännu idag!!) likt småsamhällena söder om Sundsvall på typisk 70-väg.  Genom "Årskogen" är det oljegrusväg men håll ut!  Svenska Vägboken redovisar att en ny väg byggs där 63/64.  Söder om Gnarp blir det "mycket snabb väg" (90 km/h ?) men farten bromsas upp när E4 skall tråckla sig igenom Hudiksvall, Söderhamn ner till Ala där en 90 graders höger leder in till den nya snabba vägen förbi Tönnebro ner till Axmartavlan.  Sedan blir det gamla vägen (som var E4 fram till mitten av 80-talet innan sveriges "tråkigaste väg" byggdes genom skogarna) från Bergby ner till Gävle.
Skutskär och Älvkarleö passeras och sedan blir det den väg som var E4 innan den nya motorvägen byggdes för något år sedan norr om Uppsala.

Söder om Uppsala överflyglas Ultuna och Sunnersta via en "mycket snab väg" innan det blir vanlig landsväg ner till Rotsunda där MOTORVÄGEN leder till Norrtull.

GENOM Stockholm via St. Eriksplan, Fridhemsplan, Västerbron, Hornstull och Liljeholmsbron innan det åter blir MOTORVÄG ner till Södertälje via den del som idag avviker från dagens E4 vid tpl "Moraberg".

/B

BD

1950 fanns ingen asfalt på Riks 13 norr om Gävle och kanske inte heller norr om Stockholm. Däremot fanns det enstaka  stensatta avsnitt i och omkring ett par städer.
Helt klart är att de sämsta avsnitten fanns i norra Hälsingland där vägen rundade ladugårdsknutar mm samt på ett ställe korsade järnvägen i utförsbacke och där övergången följdes av uppförsbacke med vänsterkurva. Måste ha varit en mardröm vintertid.

Niklas Bygdestam

Citat från: BD skrivet 31 juli 2009, 13:22:07 PM



Citat från: BD skrivet 31 augusti 2009, 09:40:47 AM
1950 fanns ingen asfalt på Riks 13 norr om Gävle och kanske inte heller norr om Stockholm. Däremot fanns det enstaka  stensatta avsnitt i och omkring ett par städer.
Helt klart är att de sämsta avsnitten fanns i norra Hälsingland där vägen rundade ladugårdsknutar mm samt på ett ställe korsade järnvägen i utförsbacke och där övergången följdes av uppförsbacke med vänsterkurva. Måste ha varit en mardröm vintertid.

Detta är alltså Axmartavlan? Hette platsen så även på den tiden. Idag är ju vägstandarden där riktigt bra. Men visst är det en grusväg på bilden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 augusti 2009, 11:55:14 AM
Detta är alltså Axmartavlan? Hette platsen så även på den tiden. Idag är ju vägstandarden där riktigt bra. Men visst är det en grusväg på bilden?

Njaee.. Det är väl lite norr därom vid korsningen med dagens E4/R83  eller det som var denna väg innan den bygdes om till E4.  Enligt KAK:s bilatlas från 1954 så går det i dagens sträckning för E4 just precis en smal (grus)väg.

/B

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 31 augusti 2009, 12:05:10 PM
Njaee.. Det är väl lite norr därom vid korsningen med dagens E4/R83  eller det som var denna väg innan den bygdes om till E4.  Enligt KAK:s bilatlas från 1954 så går det i dagens sträckning för E4 just precis en smal (grus)väg.

/B

Ungefär hälften av denna tråd reder ut att bilden visar Axmartavlan och inte korsningen i Noran.

Anders