Rikstretton 1948 eller 1949

Startat av BD, 31 juli 2009, 13:22:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gurra

Eftersom jag är uppväxt i trakten, så kan jag meddela att namnet
Axmartavlan beskriver precis vad det är.
D.v.s avståndstavlor, så namnet har varit sedan dessa skyltar
sattes upp.

Ersa

Citat från: Gurra skrivet 31 augusti 2009, 22:34:16 PM
Eftersom jag är uppväxt i trakten, så kan jag meddela att namnet
Axmartavlan beskriver precis vad det är.
D.v.s avståndstavlor, så namnet har varit sedan dessa skyltar
sattes upp.

"Förleden Ax kan härröra från ag eller från sädesax(korn) som tidigt odlades i bygden, efterleden mar kan tydas som långgrund havsvik".

"Vid platsen Axmartavlan fanns till 1960 ett högt stativ försedd med ett stort antal vägskyltar där riktning och avstånd till olika städer i Norrland angavs. Axmartavlan utgjorde en känd trafikplats där vägarna från Stockholm till Norrlands kustland och Norrlands inland delade sig".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Axmar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Axmartavlan

Niklas Bygdestam

Citat från: BD skrivet 31 juli 2009, 13:22:07 PM



Citat från: Gurra skrivet 31 augusti 2009, 22:34:16 PM
Eftersom jag är uppväxt i trakten, så kan jag meddela att namnet
Axmartavlan beskriver precis vad det är.
D.v.s avståndstavlor, så namnet har varit sedan dessa skyltar
sattes upp.

Citat från: Verspieder skrivet 01 september 2009, 00:34:14 AM
"Förleden Ax kan härröra från ag eller från sädesax(korn) som tidigt odlades i bygden, efterleden mar kan tydas som långgrund havsvik".

"Vid platsen Axmartavlan fanns till 1960 ett högt stativ försedd med ett stort antal vägskyltar där riktning och avstånd till olika städer i Norrland angavs. Axmartavlan utgjorde en känd trafikplats där vägarna från Stockholm till Norrlands kustland och Norrlands inland delade sig".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Axmar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Axmartavlan

Det här är intressanta saker :)

Namnet Axmartavlan har alltså att göra med platsen Axmar och tavlan kommer från skyltningen vid det dåvarande vägskälet just där. Det "stativ" som också nämns i texten ovan är givetvis den stolpe med skyltar som man kan se på bilden. Så långt har jag förstått saken runt den här ganska intressanta platsen med sitt intressanta namn :)

Men när kom detta namn? Har verkligen namnet tillkommit just i samband med just de skyltar som visas på bild? Alltså ett namn som då borde tillkommit under bilismens tidsepok? Eller är namnet äldre än just de här avbildade skyltarna? Med detta menar jag alltså att det kanske är ett namn som kanske levt ett par sekler? Kanske ett namn som var minst 100 år när bilden togs? För det kanske satt någon äldre skyltning under den tid då man färdades med häst och det kanske satt skyltning där redan då som sedan gav namn till platsen? Det kanske dessutom var en enda skylt som därför kunde kallas "tavla" som visade åt olika håll från början i motsats till de här skyltarna som består av flera mindre skyltar och därför inte riktigt förtjänar att kallas "tavla". Om just de här skyltarna på bilden hade gett namn åt platsen borde snarare platsen heta Axmarskyltarna eller Axmarpilarna. Men den ursprungliga skyltningen kanske var en enda skylt som visade vägen till alla orter? Kanske till och med en stentavla på den tiden? Eller en stor träskylt?

Kanske någon här som vet något? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gurra

Jag ska försöka att forska lite i detta, med hjälp av b.la Hamrångeboken.
Den plats som är på bilderna är till höger om det son nu kallas Axmartavlan.
Om man svänger in mot Axmarby, så kommer man efter ca 200 meter till
platsen där skyltarna stod. Där gamla E4 går mot Gävle så finns en gammal
sandlada. Öster om denna gick R13. Vägen finns kvar i sin ursprungliga form,
på ett flertal ställen i Hamrånge. Ett sådant är norr om Vifors IP, där grusvägen
går öster om g:a E4. Ett annat ställe är mellan Järnvägsövergången i
Hamrångefjärden och Qstar macken.

Anders Noren

Det finns ett Tavlan i Valbo, mellan Gävle och Sandviken, också, men så vitt jag vet har det aldrig framförts någon tillfredsställande förklaring till varför området kallas Tavlan. Det viktiga vägskälet låg inte där utan i Överhärde.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: Gurra skrivet 01 september 2009, 10:53:41 AM
Jag ska försöka att forska lite i detta, med hjälp av b.la Hamrångeboken.
Den plats som är på bilderna är till höger om det son nu kallas Axmartavlan.
Om man svänger in mot Axmarby, så kommer man efter ca 200 meter till
platsen där skyltarna stod. Där gamla E4 går mot Gävle så finns en gammal
sandlada. Öster om denna gick R13. Vägen finns kvar i sin ursprungliga form,
på ett flertal ställen i Hamrånge. Ett sådant är norr om Vifors IP, där grusvägen
går öster om g:a E4. Ett annat ställe är mellan Järnvägsövergången i
Hamrångefjärden och Qstar macken.

Citat från: Anders Noren skrivet 01 september 2009, 11:31:56 AM
Det finns ett Tavlan i Valbo, mellan Gävle och Sandviken, också, men så vitt jag vet har det aldrig framförts någon tillfredsställande förklaring till varför området kallas Tavlan. Det viktiga vägskälet låg inte där utan i Överhärde.

Anders

Går det att få fram hur gammalt namnet Axmartavlan kan vara? Kan det finnas kartor med namnet Axmartavlan som är från före 1900, dvs före bilismen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 september 2009, 23:51:48 PM
Går det att få fram hur gammalt namnet Axmartavlan kan vara? Kan det finnas kartor med namnet Axmartavlan som är från före 1900, dvs före bilismen?

Inte för att förstöra stämningen, men namnet existerar varken på generalstabskartan från 1901 eller på ekonomiska kartan från 1954. Den senare kartan har en mycket hög detaljrikedom dessutom.

Gurra

Utan att ha hunnit kolla i Hamrångeboken, så har Fredrik nog rätt.
Platsen har bara kallats Axmartavlan i folkmun, sedan skyltarnas
tillkomst. Sedan när E4 gjordes om 1987 så satte Vägverket upp
skylten Axmartavlan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 25 augusti 2009, 21:07:00 PM
Grannskapet 1959. Som synes var Skog ett större vägskäl som nog var nyttigt att skylta ut:





Citat från: Fredrik W skrivet 02 september 2009, 08:42:09 AM
Inte för att förstöra stämningen, men namnet existerar varken på generalstabskartan från 1901 eller på ekonomiska kartan från 1954. Den senare kartan har en mycket hög detaljrikedom dessutom.

Citat från: Gurra skrivet 03 september 2009, 09:10:52 AM
Utan att ha hunnit kolla i Hamrångeboken, så har Fredrik nog rätt.
Platsen har bara kallats Axmartavlan i folkmun, sedan skyltarnas
tillkomst. Sedan när E4 gjordes om 1987 så satte Vägverket upp
skylten Axmartavlan.


Nu är det faktiskt något i dessa slutsatser som ändå inte stämmer helt ;)

Titta på kartan som Verspieder visar. Enligt Verspieder är den från 1959. Det är naturligtvis enligt honom själv. Skulle han mot all förmodan ha fel så är i alla fall kartan tillräckligt gammal för att det i alla fall står riksväg 13 på kartan och inte E4, dvs den är i alla fall från tiden före 1962. Kartan är i alla fall betydligt äldre än från 1987. Men tittar man på kartan så står namnet Axmartavlan tydligt utsatt på kartan och dessutom ser platsen mer betydelsefull ut än Axmarby och Axmarsbruk. Märkligt att det visas så tydligt på en karta om det bara är ett namn som finns i folkmun. Det är ovanligt att kartor sätter ut namn som bara finns i folkmun men inte är officiella. Och i det här fallet dessutom sätts ut så tydligt

Men oavsett om detta var ett namn som var officiellt eller bara levde i folkmun så är frågan när namnet föddes. Alltså är det ett namn som tillkommit genom de skyltar som vi sett på bild, dvs ett namn som då tillkommit under bilismens tid? Eller är namnet äldre? Jag tror mer på det sistnämnda, dvs att den "tavla" som gett namn åt platsen är en äldre anordning än de skyltar som vi sett bild på. Vad som skulle vara intressant att få veta är hur det såg ut där t ex omkring 1900, dvs före bilismens tid

Jag vet att detta kanske är onödig kunskap men ändå ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2009, 11:58:28 AM
Nu är det faktiskt något i dessa slutsatser som ändå inte stämmer helt ;)

Vad är det som "inte stämmer" i det som jag skrev? Det är rena fakta, ingen teori eller slutsats.
Om namnet verkligen fanns tidigare än 1959 eller inte har jag ingen aning om, jag skrev bara att namnen inte finns på dessa kartor.

Ersa

#25
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2009, 11:58:28 AM
Titta på kartan som Verspieder visar. Enligt Verspieder är den från 1959. Det är naturligtvis enligt honom själv.



Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2009, 11:58:28 AM
Men tittar man på kartan så står namnet Axmartavlan tydligt utsatt på kartan och dessutom ser platsen mer betydelsefull ut än Axmarby och Axmarsbruk. Märkligt att det visas så tydligt på en karta om det bara är ett namn som finns i folkmun. Det är ovanligt att kartor sätter ut namn som bara finns i folkmun men inte är officiella. Och i det här fallet dessutom sätts ut så tydligt

Den vita cirkeln med en röd triangel i betyder "avståndsmärke" enligt teckenförklaringen, och anger inte hur stort eller betydelsefullt stället är. För att mäta avstånd använder man ju helst ett vägskäl, även om detta är obebott och kanske bara har ett inofficiellt namn. Huruvida Axmartavlan var ett inofficiellt namn 1959 vet jag inget om.
Även det nästan obebodda Unungehöjden mellan Edsbro och Ununge har samma symbol i denna kartbok, förmodligen just pga att det är ett bra vägskäl att mäta avstånd på kartan från. Dock står inte platsen utnämnd med namn, utan bara med avståndsmärket röd triangel i en vit cirkel.

Ersa

Citat från: Fredrik W skrivet 04 september 2009, 10:47:32 AM
Vad är det som "inte stämmer" i det som jag skrev? Det är rena fakta, ingen teori eller slutsats.
Om namnet verkligen fanns tidigare än 1959 eller inte har jag ingen aning om, jag skrev bara att namnen inte finns på dessa kartor.

Namnet fanns inte på din karta från 1954, men i min kartbok sammanställd 1957 och tryckt 1959. Logiken säger då att namnet kan ha kommit till (eller blivit officiellt) något gång mellan 1954 och 1957. :)