Idiotiskt förslag om att bygga järnvägar rakt på motorvägarna

Startat av Niklas Bygdestam, 21 juli 2009, 19:53:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard

Ja allting är ju möjligt i politikernas värld, men om man ska bygga en järnväg som ska gå på motorvägarna så går ju det alldelles utmärkt dock så blir det ju fråga om säkerhet bilar på båda sidor om järnvägen dessutom så är det snabbtåg som kommer i oerhörda hastigheter.
Kör man på motorvägen och det kommer ett tåg bakom en i 350 kilometer i timmen och susar förbi undrar hur många bilister som får hjärtslag. ;D
Nåja i praktiken går väl allting att fixa problemet med detta förslaget är att hela vägnätet måste byggas om som broar som inte tål den belastningen och då blir det ju en enorm kostnad att bygga om hela vägnätet för att klara tågtrafik, för att i befintligt vägnät klarar inte det finns ingen möjlighet.
Ska man då lägga pengar på att bygga om alla broar och vägar så att det klarar tågtrafik så blir det en sådan oerhörd kostnad så det skulle vara bättre att bygga en helt ny Järnvägssträckning för snabbtågen.

Ulf Rådeström

Skulle vilja se om det blir tåg som "bankar" i 350km/h i kurvorna mellan Jönköping och Gränna längs vattnet - och samtidigt lyckas hålla sig kvar på spåret  ;D

Nä, håller med allihopa här - det mest idiotiska uttalandet man hört på länge!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 24 juli 2009, 08:42:40 AM
Skulle vilja se om det blir tåg som "bankar" i 350km/h i kurvorna mellan Jönköping och Gränna längs vattnet - och samtidigt lyckas hålla sig kvar på spåret  ;D

Nä, håller med allihopa här - det mest idiotiska uttalandet man hört på länge!

Nu är det ju inte tal om att köra bankande (det vill säga sådana där korgen lutas i kurvorna) tåg i 350 km/tim utan det krävs järnvägar som har sådana kurvradier att man kan köra i den hastigheten utan att hamna i Vättern eller på annan icke önskad plats. Men just detta faktum gör Karin Svensson Smiths uttalande ännu mer korkat. Motorvägarna byggs ju inte alls efter de principerna när det gäller kurvradier utan tvärtom bygger man på nya motorvägar in mjuka kurvor för att inte körningen skall bli så enformig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

fast det är nog värre med norska politiker
där en i stortinget ringde spåtanter inför omröstningarna ;D

Drängen

Läste en artikel i "Åkeritidningen" om nämnda politiker. Trodde man skulle få en mer nyanserad bild av henne, men hon verkar väldigt enkelspårig, ;D.(Omedveten ordvits) Framförallt verkar hon inte vilja lyssna på argument. Men hon får iaf. synas i media, vilket verkar vara många folkvaldas främsta mål.

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 juli 2009, 22:24:49 PM
Jojo, men den räknas inte. Den är ju ändå för liten för att ens i teorin kunna rymma en normalspårig järnväg.

Glömde man inte något i reportaget? Borde inte det bli dubbelspår överallt på denna nya järnväg? Då är ju problemen med bilarna borta, för när dubbelpåren är lagda finns det inte plats för ett enda bilkörfält. Att minska ner europavägarnas kapacitet eller som jag poängterar här innan, att ta bort dem helt, innebär att all trafik istället får framföras på de gamla riksvägarna. Tillbaka till 1960 då? ::)
Hon kanske vill göra järnväg även av hela Essingeleden? Det är väl inga problem för Västerbron att svälja all biltrafik? Gick det på 50-talet borde det väl även gå idag? ;)