Rödljusen vid Botorpström på E22

Startat av David M, 19 juli 2009, 19:05:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Häromdagen åkte jag för första gången på ett par år på E22 vid Botorpström (halvannan mil söder om Västervik, eller mellan Västervik och Oskarshamn om det säger något). Döm om min förvåning när jag strax innan bron ser rödljussignaler uppsatta och en skylt som på svenska och engelska förkunnar "Vid blinkande rödljus stanna och invänta personal". Nu var det förstås ingenting som blinkande och jag körde över bron men den såg ut som den alltid hade gjort. Hastigheten var dock sänkt till 70 km/h istället för 90 som tidigare.


Efter lite sökning på nätet så fann jag att bron tydligen är dåligt pålad och har rejäla sättningsskador, att en ny ska byggas fr.o.m. i höst men att det på den gamla bron finns risk för kollaps och att man satt upp rödljus.


Nu till det jag undrar över: Har det än så länge hänt att ljusen aktiverats? Bron ligger liksom rätt långt från civilisationen om man säger så, så man lär få bli stående rätt länge innan det kommer någon och hjälper en. Men en intressantare fundering jag har är hur man tänkt sig att trafiken skall ledas om ifall bron nu stängs av, närmaste överfart är ca en mil västerut genom Ankarsrum och Hjorted men  bron i Hjorted tål inte hur mycket belastning som helst. I och med att det är en europaväg med mycket långväga och tung trafik så känns det som en brokollaps kan bli väldigt känsligt, vi minns ju raset på E6 vid Småröd.

BMJ

Jag har för mig att denna typ av varningssignaler installerades runt om i landet vid broar efter Tjörnbroraset 1980. Om bron av okänd anledning kollapsar ska trafikanter som närmar sig bron kunna varnas i tid.

David M

Sist jag åkte över Botorpsström var 2006. Då fanns inte dessa varningssignaler. Det är en bro som går över en insjö i Småland, jag tror du tänker på broar som korsar vattenleder med kommersiell trafik och där är det nog som du säger.

bussen