Motorvägar i Skaraborg - funderingar!

Startat av Stefan K, 16 juli 2009, 20:04:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har just gjort två heldagsutflykter i f.d. Skaraborgs län.
På resan körde jag på den blivande motorvägen rv 49 ("väg 49" på VV-språk) Axvall-Skara samt på den nyss invigda E 20 ("väg E20" på VV-språk) utanför Götene.
Min fundering är varför dessa vägar byggs, till synes isolerat, med motorvägsstandard till skillnad från rv 26 söder om Skövde som endast är "väg" och inte ens motortrafikled.
Vad hindrar att rv 26 inte blev motortrafikled - långsamtgående fordon kanske?


Bengt Jönsson

Citat från: Stefan K skrivet 16 juli 2009, 20:04:08 PM
Har just gjort två heldagsutflykter i f.d. Skaraborgs län.
På resan körde jag på den blivande motorvägen rv 49 ("väg 49" på VV-språk) Axvall-Skara samt på den nyss invigda E 20 ("väg E20" på VV-språk) utanför Götene.
Min fundering är varför dessa vägar byggs, till synes isolerat, med motorvägsstandard till skillnad från rv 26 söder om Skövde som endast är "väg" och inte ens motortrafikled.
Vad hindrar att rv 26 inte blev motortrafikled - långsamtgående fordon kanske?



Ja, dessa "stumpar" känns väldigt ologiska på något sätt..  8)
Närmaste motorväg söderut på E20 slutar i Tollered efter att den förlängts någon kilometer för några år sedan.  Resten av E20 upp till Alingsås är ju också motorvägslik men saknar planskilda korsningar och har en kurvatur, backar och anslutningar som mest liknar en tidigt motorväg från 30-talet i Tyskland.

Varför vägverket och Västra Götalandsregionen valde att bygga motorväg Ledsjö - norr Götene vet jag inte för vägen mellan Skara - Götene är ju visserligen inte 3-fältare med mitträcke men 13 m bred, har inte några större backkrön och bra sikt.  Dessutom passerar den ju förbi "Rubens Maskinhistoriska Samlingar"..  :D 
http://www.rubens.se/index_se.html

Nej, hellre då att man förbättrat E20 förbi Hova (Fagerlid - Länsgränsen Örebro - T-län) där dagens 40-talsväg både är smal, kurvig och backig med 50/60/70/80 km/h som mest. 
Dessutom med en milsten från 1708 !  ::)

Där hade pengarna gjort mer nytta!

/Bengt


Kul att du skriver "i f.d Skaraborgs Län"..  ;D  Länsbokstaven var för R

Staffan Sävenfjord

Att man bygger motorväg Axvall-Skara har med Skara Sommarland att göra. Det är väldigt mycket trafik där under sommaren. Vi får ju komma ihåg att trafik på vägar från tre - ja, fyra om man räknar väg 26 och E20 som två vägar - skall samsas där.
Varför man bygger motorväg utanför Götene är svårare att förstå. Men det är väl början på ett längre projekt.
När det gäller sträckan förbi Hova och norrut håller jag helt med. Inte minst sedan jag fick fortkörningsböter i Hova härförleden. Fartkameran stod 5 meter efter 60-skylten. Sådant är ju knappast främjande för trafiksäkerheten. Ligger man i 80 + "lite extra" och har lång kö bakom sig med bilister som kör 90 + "lite extra" oavsett vad det står på skyltarna så vågar man ju inte precis tvärnita när hastighetsskylten dyker upp lite hastigt.
Men man kanske har satt fartkameran där för att få in pengar till ett motorvägsbygge.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2009, 10:06:48 AM
Att man bygger motorväg Axvall-Skara har med Skara Sommarland att göra. Det är väldigt mycket trafik där under sommaren. Vi får ju komma ihåg att trafik på vägar från tre - ja, fyra om man räknar väg 26 och E20 som två vägar - skall samsas där.
Varför man bygger motorväg utanför Götene är svårare att förstå. Men det är väl början på ett längre projekt.
När det gäller sträckan förbi Hova och norrut håller jag helt med. Inte minst sedan jag fick fortkörningsböter i Hova härförleden. Fartkameran stod 5 meter efter 60-skylten. Sådant är ju knappast främjande för trafiksäkerheten. Ligger man i 80 + "lite extra" och har lång kö bakom sig med bilister som kör 90 + "lite extra" oavsett vad det står på skyltarna så vågar man ju inte precis tvärnita när hastighetsskylten dyker upp lite hastigt.
Men man kanske har satt fartkameran där för att få in pengar till ett motorvägsbygge.



Motorvägen utanför Götene kom till enbart för att Götene kommun förskotterade pengar för bygget. Kommunledningen ansåg att det skulle öka turismen om det fanns en motorväg där, hur man nu kan tro att en väg som tar trafikanterna längre från orten ska göra det, men det är väl en annan fråga.

Nilz

Jag tycker att det är mycket bra initiativ av Götene kommun att förskottera motorvägen.
E20 med all tung och intensiv trafik borde ha varit motorväg Göteborg-Stockholm för längesen.
Även om det kan kännas omotiverat med en stump motorväg förbi metropolen Götene så har ändå stenen satts i rullning. För i vilken ände man än i framtiden vill upprusta E20, så kan man inte gärna bygga sämre väg än motorväg! Mer sånt!

farsta

Åkt Sthlm-Vara under många många år. Först som barn med pappa vid ratten och sedan själv. Nu är det nog tre år sedan. Glad att höra att det äntligen börjar att hända något. Tycker den bitvis känts farlig nästan. Speciellt runt Mariestad där E20 blir väldigt smal. Tycker också att man läser om många olyckor just där. Så roligt att höra att man ändå satsar ( även om det verkar lite blygsamt)

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 16 juli 2009, 20:04:08 PM
Har just gjort två heldagsutflykter i f.d. Skaraborgs län.
På resan körde jag på den blivande motorvägen rv 49 ("väg 49" på VV-språk) Axvall-Skara samt på den nyss invigda E 20 ("väg E20" på VV-språk) utanför Götene.
Min fundering är varför dessa vägar byggs, till synes isolerat, med motorvägsstandard till skillnad från rv 26 söder om Skövde som endast är "väg" och inte ens motortrafikled.
Vad hindrar att rv 26 inte blev motortrafikled - långsamtgående fordon kanske?

Jag antar att du menar att de förstnämnda vägarna kommer att skyltas som motorvägar medan de sistnämnda vägarna är skyltade som vanliga vägar trots motorvägsstandard.

Något svar på varför det är så har väl ingen - men så har vi ju också konstaterat i ett antal trådar här i Bussnack att det sedan början av 1990-talet inte finns någon överensstämmelse mellan vägstandard och klassificering och inga konsekventa principer för när en väg blir grönskyltad och när den inte blir det.

Anders

Ulf Rådeström

Citat från: Anders Noren skrivet 16 september 2009, 13:10:54 PM
Jag antar att du menar att de förstnämnda vägarna kommer att skyltas som motorvägar medan de sistnämnda vägarna är skyltade som vanliga vägar trots motorvägsstandard.

Något svar på varför det är så har väl ingen - men så har vi ju också konstaterat i ett antal trådar här i Bussnack att det sedan början av 1990-talet inte finns någon överensstämmelse mellan vägstandard och klassificering och inga konsekventa principer för när en väg blir grönskyltad och när den inte blir det.

Anders

Nja...så enkelt kan man nog inte bara dra slutsatsen att man skulle kasta tärning om vilka vägar som ska vara grönskyltade och inte.
Det ligger säkerligen tankar bakom när man bygger en "riktig" motorväg, eller en fyrfältsväg med motorvägsstandard (som den på RV26 söderut från Skövde.

I Tyskland finns ju "Schnellstrasse" - en väg med full motorvägsstandard, dock inte motorvägsskyltad, utan helt enkelt anpassad till trafikmängden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 september 2009, 16:57:28 PM
Nja...så enkelt kan man nog inte bara dra slutsatsen att man skulle kasta tärning om vilka vägar som ska vara grönskyltade och inte.
Det ligger säkerligen tankar bakom när man bygger en "riktig" motorväg, eller en fyrfältsväg med motorvägsstandard (som den på RV26 söderut från Skövde.

I Tyskland finns ju "Schnellstrasse" - en väg med full motorvägsstandard, dock inte motorvägsskyltad, utan helt enkelt anpassad till trafikmängden.

I Sverige är detta lite av beslut som varierar från län till län. Både E4 mellan Söderhamn och Enånger och E22 mellan Gårdsstånga och Hurva är fyrfältsvägar som inte anses vara 100 % motorvägar, i alla fall inte enligt svenskt sätt att se på detta. Båda fallen var inte heller skyltade som motorvägar utan var blåskyltade som landsvägar när de öppnades. Men E4 mellan Söderhamn och Enånger blev i efterhand omskyltad till motorväg. Medan E22 mellan Gårdsstånga och Hurva fortfarande inte är motorväg. Detta trots att sträckan på E22 faktiskt egentligen är lite mer motorvägsmässig med lite bättre på och avfarter. På E4 mellan Söderhamn och Enånger är det påfarter med stopplikt, helt unikt för Sverige i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 september 2009, 17:18:38 PM
I Sverige är detta lite av beslut som varierar från län till län. Både E4 mellan Söderhamn och Enånger och E22 mellan Gårdsstånga och Hurva är fyrfältsvägar som inte anses vara 100 % motorvägar, i alla fall inte enligt svenskt sätt att se på detta. Båda fallen var inte heller skyltade som motorvägar utan var blåskyltade som landsvägar när de öppnades. Men E4 mellan Söderhamn och Enånger blev i efterhand omskyltad till motorväg. Medan E22 mellan Gårdsstånga och Hurva fortfarande inte är motorväg. Detta trots att sträckan på E22 faktiskt egentligen är lite mer motorvägsmässig med lite bättre på och avfarter. På E4 mellan Söderhamn och Enånger är det påfarter med stopplikt, helt unikt för Sverige i alla fall
Helt obegripligt att en väg med stopplikt på påfarterna får kallas motorväg,vanlig landsväg med planskilda korsningar är vad det är!

Ersa

Citat från: BMJ skrivet 19 september 2009, 10:58:52 AM
Helt obegripligt att en väg med stopplikt på påfarterna får kallas motorväg,vanlig landsväg med planskilda korsningar är vad det är!

Eller motortrafikled.

Dson

Ang. E4 Söderhamn-Enånger är det absurt, när det gäller just påfarter. Finns en påfart i Söderhamn som jag skulle vilja säga är mer eller mindre livsfarlig, när man har bil+släp där.
Det är vid E-center, södergående. Där går nämligen motorvägen ihop och blir 2+1-väg lagomt samtidigt som en uppförsbacke påbörjas. Just i den backen är också södergående enkelriktad.
Och där är det stopplikt utan accelerationsfält. Körde där med bil+släp några veckor i somras, och var alltid lika orolig. Bilar kom i 110+ och man kommer in i det enkelfiliga området i ca 50 km/h - med bilar bakom i 110 som då inte kan köra om. Hände fler än en gång att det var väldigt nära en olycka.

Så ja, den vägen är helt sjuk. Vägen i sig funkar bra som motorväg, men just påfarterna är rejält farliga...

Anders Noren

Citat från: Dson skrivet 19 september 2009, 20:18:31 PM
Ang. E4 Söderhamn-Enånger är det absurt, när det gäller just påfarter. Finns en påfart i Söderhamn som jag skulle vilja säga är mer eller mindre livsfarlig, när man har bil+släp där.
Det är vid E-center, södergående. Där går nämligen motorvägen ihop och blir 2+1-väg lagomt samtidigt som en uppförsbacke påbörjas. Just i den backen är också södergående enkelriktad.
Och där är det stopplikt utan accelerationsfält. Körde där med bil+släp några veckor i somras, och var alltid lika orolig. Bilar kom i 110+ och man kommer in i det enkelfiliga området i ca 50 km/h - med bilar bakom i 110 som då inte kan köra om. Hände fler än en gång att det var väldigt nära en olycka.

Så ja, den vägen är helt sjuk. Vägen i sig funkar bra som motorväg, men just påfarterna är rejält farliga...

Om jag har förstått saken rätt är den motorvägsklassad på prov. (Inte för att det förändrar vägens egenskaper på något vis, man sparar bara in en del skyltkostnader.) Månne kommer en utvärderingsrapport 2013, när den varit motorväg i 10 år.

Anders