E20 - Motorvägen vid Götene - idiotisk hastighetsskyltning vid avfarter!

Startat av Stefan K, 15 juli 2009, 19:01:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Det blev en lång rubrik, men till ämnet;
När jag kom körande på E20 norrut vid Götene och avfarten till rv 44 såg jag på långt håll en 90-skylt. Trodde den rörde motorvägen - men den visade sig gälla avfartsrampen. Det står två 90-skyltar och lite senare två 70-skyltar i rampen.
Jag höll 60 km/tim vid 90-skylten. Mer är inte att rekommendera.
Vem har fått för sig att skylta ned hastigheten i ramper - det ger ju missvisande infoemration eftersom hastigheten ändå inte kan hållas. Normalt skyltar man inte ned i ramper utan väntar tills längre upp när rampen s.a.s. slutar.

David S

Detta borde man enkelt kunna lösa genom att sätta upp en skylt under där det står "Gäller avfart".
Detta borde lösa problemet på ett enkelt sätt.

Stefan K

Jag tror det bästa är att INTE skylta hastigheten överhuvudtaget. Så brukar man ju göra på avfarter på motorvägar. Trafikanterna förväntas anpassa farten till hur det ser ut på platsen!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 15 juli 2009, 19:45:57 PM
Jag tror det bästa är att INTE skylta hastigheten överhuvudtaget. Så brukar man ju göra på avfarter på motorvägar. Trafikanterna förväntas anpassa farten till hur det ser ut på platsen!

Jag kan ju möjligen tänka mig att man skyltar 60 eller 50 vid en snäv och oväntad kurva, men normalt så anpassar man ju själv hastigheten till avfartsrampens utformning. Dessutom bör man ju ha en viss fart när man kör av motorvägen så att inte bakomvarande kör in i en. (Visst det är han som blir vållande men det blir jag som får wiplash-skadan.) Normalt skall man alltså inte skylta, det blir bara förvirrande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Gör som i Tyskland - det går alldeles utmärkt - inget "gäller avfart-trams-text" utan en pil åt höger under hastighetstavlan som därmed indikerar att den gäller på avfarten - så att även de som inte råkar kunna perfekt svenska även begriper.

Jag kan inte låta bli och störa mig på alla dessa idiotiska tilläggstexter. Vad är det tex för fel på kö-skylten som finns istället för "risk för kö" - alltså det är ju så dumt så man kan - ja.... ???

Stefan K

Det kan vara en klok lösning.

Sammanfattar man diskussionen ser jag två möjligheter.
Detta gäller då avfartsramper som har en för snäv linjeföring än vad som är standard. (De som har en god linjeföring skall ej skyltas.)
1. Den bästa lösningen är skyltning med "Varning för falig kurva"+"Rekommenderad lägre hastighet"
Förekommer bl.a. vid Olskroksmotet (tpl Olskroken) i Göteborg
2. Den näst bästa är att använda "Hastighetsbegränsning" en bit in på avfartsrampen där hastigheten på anslutande väg gäller.