Trafikledsplaner i 1950-talets sydöstra Lund

Startat av Anders Noren, 12 juli 2009, 12:21:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Som nyinflyttad i Planetstaden - eller Stampelyckan som det officiella namnet är - har jag upptäckt korsningen Tornavägen-Solvägen och snuttarna Raketgatan-Stjärngatan som formligen skriker "planerade men aldrig byggda trafikleder".

Tornavägen är den nord-sydliga huvudleden i östra Lund, Solvägen är Södra vägens förlängning vilken är den öst-västliga huvudleden i södra Lund och båda ingår i stadens halvcentrala, hästskoformade "ringled". I korsningen Tornavägen-Solvägen möts de båda med 90 graders vinkel, trots att omgivningarna hade tillåtit en mjuk kurva, och i respektive vägs förlängning finns parkstråk från vilka den omgivande bebyggelsen vänder sig.

Området är i huvudsak bebyggt ca 1950.

Någon som vet mer? (David M?)

Tillägg: Lunds kommuns planärende 13/2008 anger mycket riktigt att parken i Solvägens förlängning är utlagd som gata i befintlig detaljplan.

Anders

David M

Har bara åkt igenom 90-graderssvängen, hur man tänkte sig att vägen skulle sträcka sig efter motorvägen har jag faktiskt ingen koll på. I en karta jag har från 1968 finns annars lite andra vägsträckningar och bostadsområden inritade som "planer" där det fortfarande är åkrar/parker. Klostergårdsvägen skulle förlängas västerut under stambanan och gå som "högklassig trafikled" till Folkets park.

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 12 juli 2009, 17:36:51 PM
Har bara åkt igenom 90-graderssvängen, hur man tänkte sig att vägen skulle sträcka sig efter motorvägen har jag faktiskt ingen koll på. I en karta jag har från 1968 finns annars lite andra vägsträckningar och bostadsområden inritade som "planer" där det fortfarande är åkrar/parker. Klostergårdsvägen skulle förlängas västerut under stambanan och gå som "högklassig trafikled" till Folkets park.

Klostergårdsvägen ingick väl i den planerade ringleden av vilken bara Norra ringen blev byggd. Den tänkta fortsättningen runt Östra Torn-Mårtens fälad-Linero framgår av bebyggelsens form. Både vid Klostergården och Folkets park har reservatet byggts igen.

I viss mån motsvaras ringledens västra del av L108:s sträckning bortanför Värpinge by (och den heter också Västra ringen) och ner till tpl Lund S och dess östra del av Solbjersvägen-Utmarksvägen ned till Sandbyvägen. I höst när tpl Råby är helt klar kommer Ruben Rausings gata, delvis i ringledens reservat, tillsammans med Sydöstra vägen runt Gastelyckan att så gott som sluta ringen.

Anders

Stefan K

Det var väl på sätt och vis tur att de inte blev byggda - men tittar man på en karta eller ett flygfoto hade det sett vackert ut om Ringen hade blivit fullbordad  ;)

Alexei

Har någon Svensk stad en riktig ringled?  ???
Jag kan faktiskt inte komma på någon - tittade precis på en karta och hittade ingen stad av minst Lunds storlek med en ringled. (kollade inte övre Norrland)

Alexander

Taunusch



Anders Noren

Vad menar ni med "riktig ringled"? Om Cityringen i Västerås är måttstocken så räcker det ju med att det finns vägar som man kan köra runt stan eller stadscentrum för att det ska vara en ringled. Det måste finnas massor av städer i Sverige med den möjligheten. Uppsala möjligen undantaget.

Den här tråden befinner sig för övrigt väldigt långt ifrån ursprungsinlägget...

Anders

David M

Här har Lunds kommun något att lära av Malmö stads hemsida, där man föredömligt scannat in alla antagna stads/detaljplaner med motiveringar för vägprojekt eller potentiella vägprojekt. Rimligen borde det finnas någon stadsplan från 195X där man ritat in "vägreservat" för den här vägen.


Ringled runt centrum har Lund f.ö. om man tänker sig Kung Oscars väg - Getingevägen - Tornavägen - Södra vägen - Fasanvägen/Bryggaregatan. Visst, trafiksepareringen är inte så stor och man måste svänga av vid ett par platser, men det går runt centrum som en ringled skall göra. Tage Erlander var f.ö. bakom att Södra Vägen byggdes, bara det gör att jag tycker vägen borde heta Tage Erlanders väg istället för den lilla utkantsgatan vid Värpinge.