Stadstrafik utan OmniCity och OmniLink

Startat av Niklas Bygdestam, 28 maj 2007, 14:07:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 maj 2007, 14:52:01 PM
Borås, Ulricehamn, Falköping, Skövde, Mariestad, Lidköping, Vänersborg, Trollhättan, Varberg, Falkenberg
Japp! Och dessvärre lär det väl sannolikt inte bli några omni i Borås heller. Fler MAN är tydligen på väg.  :-\
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Har Borås Lokaltrafik bestämt sig för vilket märke de nya bussarna skall ha nu?
Scania bussar för stadstrafik har varit ovanliga i Borås under årens lopp. Undantaget är de 17 Scania MaxCi. Sedan har bussar avsedda för lite längre linjer ibland varit Scania. Men de rena stadsbussarna har så gott som alltid varit Volvo och nu  MAN. Enda tidigare undantag jag kan erinra mig är en Scania-Vabis CR76 med nummer 165. Den gick dock i Borås bara i några år, innan den såldes till Malmö.
I dag har BL förutom MaxCina 18-33 och 37 även Lahti 402 157-158 och Lahti Scala 159-161. Övriga är alltså Volvo eller MAN.
Scania Omni finns även att få som gasbuss. Och med boggi eller som ledbuss. Så det är inte där skon klämmer om man nu valt att köpa fler MAN.
Hamnade för övrigt här om dagen bakom en av Volvo-gasbussarna från Lund. Det var nätt och jämt den lyckades ta sig upp för backen vid Lars Kaggsgatan. Och den är långt ifrån någon av Borås värsta backar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Vetlanda, Norrtälje, Enköpng, Nynäshamn
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2007, 08:37:42 AM
Har Borås Lokaltrafik bestämt sig för vilket märke de nya bussarna skall ha nu?
Scania bussar för stadstrafik har varit ovanliga i Borås under årens lopp. Undantaget är de 17 Scania MaxCi. Sedan har bussar avsedda för lite längre linjer ibland varit Scania. Men de rena stadsbussarna har så gott som alltid varit Volvo och nu  MAN. Enda tidigare undantag jag kan erinra mig är en Scania-Vabis CR76 med nummer 165. Den gick dock i Borås bara i några år, innan den såldes till Malmö.
I dag har BL förutom MaxCina 18-33 och 37 även Lahti 402 157-158 och Lahti Scala 159-161. Övriga är alltså Volvo eller MAN.
Scania Omni finns även att få som gasbuss. Och med boggi eller som ledbuss. Så det är inte där skon klämmer om man nu valt att köpa fler MAN.
Hamnade för övrigt här om dagen bakom en av Volvo-gasbussarna från Lund. Det var nätt och jämt den lyckades ta sig upp för backen vid Lars Kaggsgatan. Och den är långt ifrån någon av Borås värsta backar.
Nej. Än så länge är inget bestämt men det lutar åt MAN på grund av priset. Scania påstås vara uteslutet eftersom de inte bygger gasbussar (de har fattat det politikerna missat), men det tycks inte gälla längre så Scania kan ha en chans ändå.

Misstänker att du låg bakom 045. Den är rätt trött och den brukar gå på sjuan. Jag misstänker att det är bränslet som avgör desssvagheter. I Lund var de mycket piggare och där drevs de med naturgas istället för biogas som i Borås.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord



Jag noterade inte numret men det var i alla fall en vagn på 7-an så är det väl troligt att det var den. Tur att den bara går nerför Hedvigsborgsbacken och inte uppför densamma.
Naturgas eller biogas skall inte ha någon betydelse för piggheten. Men bussarna är ju ett par år äldre nu än när de gick i Lund. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Med tanke på den långa listan av städer som inte har Omni i stadstrafiken börjar det nästan kännas som att det är majoriteten i Sverige. Och städer som kör Omnicity kan väl snart räknas på ena handens fingrar.

Bortsett från LFV:s Omnicity till Arlanda har det väl inte sålts några nya i Sverige sedan 2002? Lite konstigt att en bussmodell som säljer bra i många andra länder och uppenbarligen fungerar i italienska städer, Paris, London, Oslo, m.fl. är så fullständigt ointressant i Sverige.

/Cero

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Busslink är väl en ganska trogen Omni-kund i Sverige också. De fyllde ju hela Sundsvall med Omnilinkar och även om inte SL:s etanolsatsning hade blivit av förra året ligger det väl nära tillhands att tro att löpande förnyelse hos SL Söderort och Lidingö hade blivit Omnilink (precis som det blir i Handen).

/Cero

Bengt Lindstein

Citat från: christianm skrivet 28 maj 2007, 14:28:15 PM
Södertälje  :) (eller?)



Stämmer bra, finns inga sådana bussar i trafik i Södertälje.

Hälsar
Bengt

Jona

Citat från: Cero skrivet 29 maj 2007, 11:09:34 AM
Med tanke på den långa listan av städer som inte har Omni i stadstrafiken börjar det nästan kännas som att det är majoriteten i Sverige. Och städer som kör Omnicity kan väl snart räknas på ena handens fingrar.


/Cero

Verkar nästan så jag måste ta tillbaka det jag skrev i tråden om bilder från LLT. Kunde svurit på att jag sätt omniXXXX i dom flesta olika färgkostymer och i dom flesta städer när man sätt bilder här på BS. Men inser nu att man antagligen bara upplever det så!

Inte lär jag ha råd och besöka dessa omni fria städer häller.
MVH Filosofen Jona

christianm

Citat från: Cero skrivet 29 maj 2007, 11:09:34 AM
Med tanke på den långa listan av städer som inte har Omni i stadstrafiken börjar det nästan kännas som att det är majoriteten i Sverige. Och städer som kör Omnicity kan väl snart räknas på ena handens fingrar.

Bortsett från LFV:s Omnicity till Arlanda har det väl inte sålts några nya i Sverige sedan 2002? Lite konstigt att en bussmodell som säljer bra i många andra länder och uppenbarligen fungerar i italienska städer, Paris, London, Oslo, m.fl. är så fullständigt ointressant i Sverige.

/Cero

Låggolvsbussar rent generellt är väl inte så vanliga i Sverige utan man verkar satsa mest på lågentré, vilket jag inte upplever som någon nackdel direkt. Det är ju skönt om det finns sittplatser i åtminstone halva bussen.

Cero

Citat från: christianm skrivet 29 maj 2007, 12:32:34 PM
Låggolvsbussar rent generellt är väl inte så vanliga i Sverige utan man verkar satsa mest på lågentré, vilket jag inte upplever som någon nackdel direkt. Det är ju skönt om det finns sittplatser i åtminstone halva bussen.


Jag håller med dig och personligen tycker jag Omnilinken är en behaglig buss att åka i. Dock tycker jag att rena låggolvsbussar har sitt berättigande i rena stadsmiljöer. Även om de tidiga varianter av Omnicity som rullar i Stockholm inte är av bästa årgång och kvalitet tycker jag att de har en bra layout som ger bra genomströmning även på linjer med många resande. Nya sådana vore i mitt tycke ett alternativ för innerstaden när SL:s alla MaxCi börjar utrangeras. Förutom Stockholm är det väl bara Göteborg och möjligen Malmö som är så pass stora städer i Sverige att mer eller mindre "rena" citylinjer finns, vilket kan motivera låggolv istället för lågentré.

/Cero

Erol


Bussmicke

Men det kanske blir ändring på det i kommande upphandlingar, vem vet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stein Erik Jacobsen

Norgesbuss Oslo har 63 stk OmniCity, hvilket etter min menig er 63 stk for mange>:(

Stein Erik Jacobsen
Norgesbuss, Oslo