Huvudmeny

Här flyter trafiken

Startat av Autotransit, 06 juli 2009, 22:17:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag var ute på Styrsö och Donsö med "Vita bussen" sommaren 2007 och såg det här grusekipaget på en mötande färja, bil och släp som väger 60 ton.

Som man ser på den översta bilden så var det en livlig trafik med olika färjor. Tre i bild, en man ser kölvattnet av och den jag åkte med.


Tog de här bilderna när jag satt uppe hos skepparen och drack kaffe, de har väldigt bra service även på små färjor ;)


Själv fick jag åka med den lilla färjan, tillsammans med varorna till öarnas butiker.


/Stellan

bussen

Hej Stellan en liten fråga finns det fler vita bussar bevarade eller är det den enda som finns kvar.
Kan du lägga upp lite bilder på den innifrån.Har du lite historia om den.mvh bussen

Autotransit

Det finns fem bussar kvar av de trettio som var i Tyskland under andra världskrigets slutskede, mars och april 1945. Den jag har kört runt ägs av Volvo Lastvagnar och är den enda som är körbar. De andra står på olika museer...en i Norge, en i Danmark, en på Röda korsets museeum i Malmö och en finns i Israel. Bussarna är karosserade av ASJ och Hägglunds på lastbilschassier, Volvo LV 127, och användes i det militära som sjuktransportbussar.

De kunde ha sex bårar på varje sida, eller en bänk på varje sida plus en bänk i mitten av bussen. Hur många bårar de hade i bussen avgjordes av skicket på de fångar de hämtade. Tyvärr så har jag inte så många bilder inifrån bussen, men jag är glad att jag i alla fall tagit några kort på olika platser jag besökt med den.


/Stellan

Simon Bertilsson

Väldigt intressant. Det här är verkligen en bit i historien som förtjänar att bevaras!

Autotransit

#4
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2009, 21:03:43 PM
Väldigt intressant. Det här är verkligen en bit i historien som förtjänar att bevaras!
Absolut! Det har varit främst skolor och lokala röda kors-kretsar vi har besökt med bussen för att berätta om koncentrationslägren i tyskland. Ungdomarna på högstadiet och gymnasiet blir verkligen gripna av berättelserna, och att få komma in i bussen för att se hur de lyckliga överlevande fick åka till Sverige och friheten.

/Stellan

Simon Bertilsson

Citat från: Autotransit skrivet 07 juli 2009, 22:58:32 PM
Absolut! Det har varit främst skolor och lokala röda kors-kretsar vi har besökt med bussen för att berätta om koncentrationslägren i tyskland. Ungdomarna på högstadiet och gymnasiet blir verkligen gripna av berättelserna, och att få komma in i bussen för att se hur de lyckliga överlevande fick åka till Sverige och friheten.

/Stellan
Det kan inte finnas många överlevare kvar nu, och snart är de alla förmodligen ett minne blott. Så det är verkligen ett beundransvärt jobb att hålla dessa bussar i skick, då dessa berättar en hel del.

Niklas Bygdestam

Det var intressant att en buss finns i Israel. Var kan man hitta den bussen? Och hur länge har den funnits där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Jag har inte de pappren hemma, men jag kan kolla när jag kommer till jobbet i morgon. Men det är i alla fall ett museum i Jerusalem över förintelsen, och jag kan tänka mig att den bussen kom ner någon gång på -70 talet.

Här håller vi på att "montera in" en av bussarna på museet i Malmö 2007, det var så pass trångt så att vi fick demontera axlarna, montera av dörren på sidan och skruva loss en takventil...men in kom den  :D



/Stellan

IngemarJ

Hej!

Den står på Yad Vashem, i närheten av en liten blå dansk fiskebåt. Nära hjältarnas allé. Har sett den där.

Hälsar

Ingemar