Grusvägar i södra Sverige ?

Startat av Bengt Jönsson, 07 augusti 2007, 12:54:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Väg 5XX i Skåne betyder att vägen är någonstans söder om Malmö. 571 och 576 ligger mellan Oxie och Svedala, på ett ungefär, så det är mitt ute på åkrarna och verkar inte leda till några större hussamlingar. Iaf enligt http://gis.vv.se/belag/viewer.htm


Dessutom är många av småvägarna i Göingebygden fortfarande grusvägar enligt samma karta. Men det är knappt någon tänker sig att den delen av landskapet är något annat än Småland så det räknas kanske inte...

scaniaolsson

Något åt det hållet ja  :D .

Skämt åsido det finns en grusvägar i mellanskåne också.
Driftområde Linderödsåsen har bl.a.

1285 Grus mellan Hultseröd & Hultarp
1318
1325 Vägasked-Långstorp (1323)

Faktiskt ganska välskötta vägar.
Det är mest skogens fyrbenta invånare man får se upp för.

Kör dessa vägar ibland i jobbet både i tjänsteärende och i transport mellan uppdrag.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

David M

Nu när du nämner Linderödsåsen så får det mig att tänka på hur denna fagra, och bortglömda, del av Sverige hittils förskonats från turistangrepp bortsett från den sydöstra överexploaterade utlöparen i Österlen (Brösarps backar och Stenshuvud). Men när jag åkte i de nejderna senast vilket var förra året slog det mig att nästan samtliga bilar var... danskregistrerade. Och mitt ute i skogen i en öppning var det en dansk som byggde sig ett eget fritidshus. Och när jag till sist skulle fråga om vägen (jag och min reskamrat hade oenig uppfattning om var vi var någonstans) så var det en dansk som hade flyttat in i ett litet rött torp som hjälpte oss.


Med ökad turisttrafik beläggs väl även de vägarna så småningom. Eller så går man och väntar på att E22 skall byggas som motorväg tvärs över åsen först, så man får en bekväm ursäkt att hålla asfaltskokaren igång lite till när man ändå är uppe på åsen.

scaniaolsson

Tja, visserligen lite ur spår nu men jag kan bara hålla med.
Ser själv i området där jag jobbar (längs Rönne Å, stora drag mellan Ö Ljungby till Ringsjön) det är väldigt mycket danskar och tyskar när man kommer precis utanför det stora vägnätet.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Wolfie

Citat från: scaniaolsson skrivet 02 oktober 2007, 05:51:56 AM
Tja, visserligen lite ur spår nu men jag kan bara hålla med.
Ser själv i området där jag jobbar (längs Rönne Å, stora drag mellan Ö Ljungby till Ringsjön) det är väldigt mycket danskar och tyskar när man kommer precis utanför det stora vägnätet.

Mvh
Scaniaolsson

Jag tror att detta har den naturliga orsaken att dessa letar efter saker som inte finns hemma, och grus är väl inte precis något som finns i överflöd på vägar varken i Tyskland eller Danmark. ;)

Bussis

har för mig att jag hamnade på en grusväg nånstanns mellan gisslaved och ambjörnarp....är lite osäker på vart men det var en grusväg ....körde fel och hamnade i ambjörnarp helt appropå inget...