Swebus Express från Trelleborg

Startat av 737, 28 juni 2009, 11:55:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

737

Swebus Express ska köra från Trelleborg till Malmö. Redan nu går det att köpa resor via deras hemsida.

Men jag funderar på vem man tänker sig som kund.

Man kommer att ta 57 kronor för alla över 15 år. Deras konkurrent, Skånetrafiken, tar 54 från alla över 20 år. Och som bekant kan man som Skånetrafikenkund med lätthet komma ner i pris genom t.ex. Rabattkort eller 30-dagarskort (Skånekort). Skånetrafikens trafik är dessutom betydligt tätare.

Kortebo

Swebuss exp är inte i första hand ute efter att konkurrera med Skånetrafiken mellan Malmö och Trelleborg.

Jag gissar att man istället vill erbjuda en möjlighet att ta sig till båtarna i Trelleborg från övriga destinationer i landet.

737

Någon som vet om tidtabellen är anpassad till expressavgångarna från Malmö?

Ulf Rådeström

Citat från: 737 skrivet 28 juni 2009, 13:12:02 PM
Någon som vet om tidtabellen är anpassad till expressavgångarna från Malmö?

Det är den alla gånger - eftersom pressmeddelandet sade att man kunde åka vidare i deras linjenät - det var lite av tanken

virtual1

Citat från: Kortebo skrivet 28 juni 2009, 12:05:36 PM
Swebuss exp är inte i första hand ute efter att konkurrera med Skånetrafiken mellan Malmö och Trelleborg.

Jag gissar att man istället vill erbjuda en möjlighet att ta sig till båtarna i Trelleborg från övriga destinationer i landet.
skulle det bli någon sorts kombinationsrabatt menar du då om man åker från annan ort än malmö först? Annars kan man ju lika gärna ta skånetrafiken då!

Ulf Rådeström

Men om man kommer med färjan i Trelleborg och Swebus Express står mitt framför näsan utanför terminalen - och du skall fortsätta med Swebus Express till tex Göteborg.

Skulle du hellre gå i 10 minuter upp till Trelleborg Övre och ta linje 146 och betala en särskild biljett för Skånetrafiken, för att sedan gå fem minuter från Malmö C till Svävarterminalen och där lösa en ny biljett för resan till Göteborg med Swex i stället för att ha allt betalt och klart och fixat på en gång utan o behöva gå nånstans extra dessutom?

eh...nej?

Stefan K

Tror Swebus Express har en viss marknad här faktiskt! Men det är som sagt anslutning mellan färjor och till Fjärrbussterminalen i Malmö som gör linjen intressant!

737

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 juni 2009, 20:24:20 PM
Men om man kommer med färjan i Trelleborg och Swebus Express står mitt framför näsan utanför terminalen - och du skall fortsätta med Swebus Express till tex Göteborg.

Skulle du hellre gå i 10 minuter upp till Trelleborg Övre och ta linje 146 och betala en särskild biljett för Skånetrafiken, för att sedan gå fem minuter från Malmö C till Svävarterminalen och där lösa en ny biljett för resan till Göteborg med Swex i stället för att ha allt betalt och klart och fixat på en gång utan o behöva gå nånstans extra dessutom?

eh...nej?

Naturligtvis är det här SweX har sin marknad. De futtiga kronor som det kostar extra är inte intressanta. Men jag förvånar mig att man har så många som fem dagliga turer från Trelleborg.

Tror ni det här varar?

TT-Line hade under många år på 90-talet en buss som gick med anslutning till deras avgångar men den var det väldigt dålig beläggning på.

BenS

Citat från: 737 skrivet 29 juni 2009, 21:34:59 PM
Naturligtvis är det här SweX har sin marknad. De futtiga kronor som det kostar extra är inte intressanta. Men jag förvånar mig att man har så många som fem dagliga turer från Trelleborg.


Linje 818 verkar gå bara tors-sön om man söker resa på SweXpr hemsida.

Svemicke

Citat från: Kortebo skrivet 28 juni 2009, 12:05:36 PM
Swebuss exp är inte i första hand ute efter att konkurrera med Skånetrafiken mellan Malmö och Trelleborg.

Jag gissar att man istället vill erbjuda en möjlighet att ta sig till båtarna i Trelleborg från övriga destinationer i landet.

Ja det är väl som att jämföra att Swebus Express vill ta kunderna från linje 999 mellan Malmö och Köpenhamn? Är lokala resor tillåtet inom ett län än? Det förbudet är väl inte hävt än?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2009, 07:02:04 AM
Tjänsten riktar ju sig bara mot kunder som ska åka med eller kommer med färjorna, bussen stannar endast vid Trelleborgs hamn, på liknande sätt kan du ju t.ex sedan 25 år tillbaka åka mellan Stockholm City och Nynäshamn med "Båtbussen" till Nynäshamns hamn.

Det är alltså som med 846 från Köpenhamn till Ystad? Den går enbart till Ystad för att skjutsa köpenhamnare med båten till Bornholm.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 06 juli 2009, 02:30:52 AM
Ja det är väl som att jämföra att Swebus Express vill ta kunderna från linje 999 mellan Malmö och Köpenhamn? Är lokala resor tillåtet inom ett län än? Det förbudet är väl inte hävt än?

Generellt är det inte tillåtet. Men t ex Västtrafik och Skånetrafiken tillåter expressbussbolagen att köra resenärer också inom sina respektive län.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Svemicke skrivet 06 juli 2009, 02:30:52 AM
Ja det är väl som att jämföra att Swebus Express vill ta kunderna från linje 999 mellan Malmö och Köpenhamn? Är lokala resor tillåtet inom ett län än? Det förbudet är väl inte hävt än?

Nej det är det inte, men Västtrafik, Skånetrafiken, SL och Värmlandstrafik har beslutat att inte säga nej om någon vill ta upp resenärer inom resp. län.
8)


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2009, 10:30:23 AM
Generellt är det inte tillåtet. Men t ex Västtrafik och Skånetrafiken tillåter expressbussbolagen att köra resenärer också inom sina respektive län.


Ja, och Västtrafik är ju som de är vilket, i detta fallet, leder till att fritidskort och övriga kort tydligen gäller på Swebus Express och det är inte bra för jag är glad att man tagit bort spontanbiljetterna för det skapade onödiga väntetider.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 07 juli 2009, 12:42:33 PM
Ja, och Västtrafik är ju som de är vilket, i detta fallet, leder till att fritidskort och övriga kort tydligen gäller på Swebus Express och det är inte bra för jag är glad att man tagit bort spontanbiljetterna för det skapade onödiga väntetider.

Västtrafiks periodkort gäller på Swebus Express mellan exempelvis Borås och Göteborg i mån av plats men inte över hela länet. Jag har svårt att inse varför det skulle vara något negativt med det.
Vet inte vad du menar med spontanbiljetter men Swebus Express säljer väl fortfarande biljetter ombord om det finns platser kvar i bussen. Dock kan man inte betala med kontanter utan måste ha bankkort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)