Huvudmeny

Arriva

Startat av Jan, 25 juni 2009, 15:38:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Med facit i hand vet vi att Arriva vunnit mkt i Halland. Då vill jag veta hur har Arriva skött sin trafik åt SL de första 3 månaderna?
I branschen 37 år

Yujin Zhang

Om tar lite siffror först (läsas mars-april-maj):

% Utförd trafik
98.81% - 99.55% - 99.70%

Jämfört med Busslink
99.68% - 99.71% - 99.69%

Jämfört med Swebus
99.74% - 99.85% - 99.83%

Dessa siffror säger inte mycket egentligen då områden dessa tre entprenören trafikerar är inte identiska och vagnparken är definitivt identiska heller så...

Nu till mina personliga åsikter:
Åker 524 (som körs för det mesta av Vallentuna som ligger under Sigtuna/Märsta) ganska ofta nu för dagar och när det gäller kundbetjäning och körstil har jag inte märkt någon större skillnad, troligen p.g.a. att det är ändå samma förare som kör. Däremot, bussflottan. De danska Volvo är nog de sämsta man har åkt på läääänge. Motorfläkten är på hela tiden (ja oftare än vad en "vanlig" Volvo) och bussarna känns sunkiga osv.

En sak som Arriva verka vara nytt med, som f.ö. stör mig ganska mycket, det är att man verka ha förarutbildning ute på linje. Jag vet att Busslink har då och då att en extra förare för att guida föraren linjen, men knappast lära föraren hur man stämplar och läsa SMS-biljett osv ute i linjetrafik. Har hänt nårga gånger när jag åkte i Väsbytrakten att bussen låg -7 (o mer) för att handledaren var tvungen att gå över till eleven (som kör) vid varenda hållplats och berätta hur man ska hålla en j-vla telefon, eller dubbelkolla om stämpeln är rätt inställt. Ja sådana saker är viktigt, men måste de verkligen hålla på med sådant tjafs ute på linjen??? Det finns väl en anledning till att skyltning "Förarutbildning" finns i BussPC? ???

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2009, 16:35:10 PM
Elev i trafik har det funnits i alla år oavsett operatör, jag hade ofta elev på -80 talet t.ex.
Det är ju det enda sättet för en ny kollega att lära sig jobbet.

Men det finns gränser...

Niclas Rosenius


   Vi på GUB har alltid ett par-tre dagar tillsammans med en annan kollega innan man släpps ut helt själv i trafik.

   Och det är inget konstigt med det.

   Att Arriva skulle ha så mycket fler medåkande kollegor som stöd för nya förare än vad andra bolag i så fall har i Sl-land så är det ju bara bra som stöd åt dom nya förarna.

    //Niclas

 

lil-sis

Det är i skarpt läge man omsätter sina teoretiska kunskaper till praktiska sådana. Och det är bara bra om man får problem de första dagarna, de är lättare att lära sig att lösa med handledare bredvid än via radion...

Min första tur i trafik (inte heldag) så var jag 17 min sen på en linje som tar 25min "i normaltempo"  ;D
Vi provade en linje till och då var jag bara 6min sen så det artade sig ganska snabbt  8)

Hur som...

Har en vän som kör åt Arriva i Märsta och det är visst delade åsikter, en del bra en del mindre bra. Antar att det är ungefär som med allt annat. Fast h*n säger att uniformen skaver lite.

Yujin Zhang

Visst, men då får man undvika rusning i möjligaste mån, iaf de första dagarna (eller timmarna). Sedan när eleven är mer inkörd och kan det mesta av rutinerna (såpass att läraren inte behöver gå fram och blockera mittgången och förklara för eleven alla fel han/hon har gjort...), ja då kan man ha elev+lärare ute i rusning...

Jonas

Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 juni 2009, 19:04:33 PM
Visst, men då får man undvika rusning i möjligaste mån, iaf de första dagarna (eller timmarna). Sedan när eleven är mer inkörd och kan det mesta av rutinerna (såpass att läraren inte behöver gå fram och blockera mittgången och förklara för eleven alla fel han/hon har gjort...), ja då kan man ha elev+lärare ute i rusning...

Naturligtvis ska regelrätt utbildning INTE äga rum i trafik.
Att eleven efter fullgjord utbildning går några dagar med en stödfarare är ju en annan sak, och ska ses som någon sorts "examen" på det man lärt sig.

Oskar A

Citat från: Z skrivet 25 juni 2009, 19:44:18 PM
Naturligtvis ska regelrätt utbildning INTE äga rum i trafik.
Att eleven efter fullgjord utbildning går några dagar med en stödfarare är ju en annan sak, och ska ses som någon sorts "examen" på det man lärt sig.

Sedan finns väl också, åtminstone i Uppsala, den sk kassakörningen som innebär att elev/er tillsammans med sin handledare åker ut och förstärker en ordinare tur i syfte att lära sig hantera biljettmaskin mm i praktiken? Detta är ett moment i utbildningen och sker alltså innan den nye föraren får börja köra tillsammans med en stödförare.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jonas

Citat från: Oskar A skrivet 25 juni 2009, 23:07:26 PM
Sedan finns väl också, åtminstone i Uppsala, den sk kassakörningen som innebär att elev/er tillsammans med sin handledare åker ut och förstärker en ordinare tur i syfte att lära sig hantera biljettmaskin mm i praktiken? Detta är ett moment i utbildningen och sker alltså innan den nye föraren får börja köra tillsammans med en stödförare.

Det stämmer bra, men det sker alltid utanför rusningstid och med en utbildad instruktör.
Dessutom brukar det bara vara kortare sträckor, typ från en ändstation till nästa.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2009, 16:35:10 PM
Elev i trafik har det funnits i alla år oavsett operatör, jag hade ofta elev på -80 talet t.ex.
Det är ju det enda sättet för en ny kollega att lära sig jobbet.

Efter busskörskolan 2001 har jag inte kört en enda meter med tom buss på linjekännedom. Denna linjeutbildning har alltid varit i ren linjetrafik oavsett om det gällt små eller stora operatörer. Alternativt har man blivit ivägsläppt på egen hand för att pröva sig fram på en "ny" bussmodell, men detta hade inget med linjernas sträckning att göra.