Författare Ämne: Räddingstjänsten.  (läst 56384 gånger)

Möllers

• Gäst
Räddingstjänsten.
« skrivet: 17 juni 2009, 00:20:43 AM »
Sog dessa idag jag var i Eslöv  :o
Så kan ni med visa om ni ser några Brandbilar eller Ambulanser eller Polisbilar nåt sånt.

« Senast ändrad: 17 juni 2009, 23:18:54 PM av Mattias Möller. »

Snooze

• Gäst
SV: Räddingstjänsten.
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2009, 00:54:48 AM »
Fin action-bild den första :)

Möllers

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2009, 00:57:53 AM »
Jo den syndes rätt bra den hade inte tutan på alls kom så tyst.

Utloggad scaniaolsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 572
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2009, 22:15:38 PM »
Först kommer heltiden med M 601 och efter ytterligare en stund även deltidsstyrkan med M 602.
Hm Eslöv igår, var det inte nån trafikolycka utåt Marieholm på eftermiddagen ?!?!

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Möllers

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2009, 22:17:50 PM »
det tog nja 5 minuter innan den andra kom efter där.

Utloggad Mathias Rickman

• Medlem
  • Antal inlägg: 651
  • Uppsala bra men Värmland Bäst
    • Bussar & Tåg bloggen
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2009, 22:26:27 PM »
Jo den syndes rätt bra den hade inte tutan på alls kom så tyst.

allså körde dem prio 2

prio 1 innebär fullt på drag
prio 2 är bara blåljus
prio 3 innebär helt släkt & det måste följa det vanliga trafikreglerna.

tror det är så är ganska säker på det
Veteran fordons nörd

Är du nöjd med mina bilder här på BS så kolla Fredrik Mattssons websida http://www.fredrik-mattsson.se/

Nu även min hemsida http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=89193

minna blogger  http://mathiasrickman.blogg.se/bussartag/ eller http://mathiasrickman.blogg.se

Utloggad scaniaolsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 572
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2009, 22:34:38 PM »
Prio 1 = Blåljuskörning med eller utan trumpeter
Prio 2 = Omgående / Brådskande, EJ Blåljus + vanliga trafikregler
Prio 3 = Ska utföras men ingen jättebrådis.

Så är PRIO-ordningen, sen finns väl i princip inte prio 3 inom räddningstjänsten men väl inom ambulanssjukvården där en 3:a är en ren transport.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Utloggad Fredrik Gelin

• Medlem
  • Antal inlägg: 2919
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2009, 07:48:22 AM »
En reprisbild från Vallentuna:

Släckbil(?) som brukar vara ute och röra på sig, här vid Flygdagen som brukar arrangeras av Lions i Augusti varje år.
//Fredrik

Utloggad D_skalis

• Medlem
  • Antal inlägg: 278
  • Nyfiken
    • Min hemsida med lite bilder
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2009, 09:02:42 AM »
En reprisbild från Vallentuna:

Släckbil(?) som brukar vara ute och röra på sig, här vid Flygdagen som brukar arrangeras av Lions i Augusti varje år.
//Fredrik

Om man skall vara petig så är bilen i fråga en lastväxlare med för dagen lastad med vattentank. Hemmahörande på Vallentuna brandstation inom Storstockholms brandförsvar.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Utloggad Fredrik Gelin

• Medlem
  • Antal inlägg: 2919
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2009, 09:58:50 AM »
Jo, det kan säkert stämma, jag har dock aldrig sett den med någon annan last än vattentanken på bilden.
Däremot tror jag att det finns en äldre Scania med vad jag tror är en fast vattentank, men jag är inte säker på om den hör hemma på Vallentuna brandstation, det skulle kunna vara någon mer utsocknes station med tanke på åldern.
//Fredrik

Utloggad Simon

• Medlem
  • Antal inlägg: 135
    • www.utryckning-sverige.se
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2009, 10:09:46 AM »
Jo, det kan säkert stämma, jag har dock aldrig sett den med någon annan last än vattentanken på bilden.
Däremot tror jag att det finns en äldre Scania med vad jag tror är en fast vattentank, men jag är inte säker på om den hör hemma på Vallentuna brandstation, det skulle kunna vara någon mer utsocknes station med tanke på åldern.
//Fredrik

Det finns två renodlade tankbilar inom Storstockholms Brandförsvar, 20 705 i Täby och 20 785 på Ljusterö.
Bilder på nästan alla brandfordon i AB-Län finns på http://www.brandforsvar.se/

Möllers

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2009, 23:37:55 PM »

Utloggad Nico

• Amatörfilosof
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 4693
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2009, 03:18:50 AM »

Kul bild på ett udda ekipage och visst kan jag förstå både att folk ömmar för sina djur samtidigt som det här även självklart finns en kostnads- och försäkringsaspekt. Det hela känns dock ändå ganska mycket som ett s.k. I-landsfenomen och jag ställer mig även väldigt frågande (i beaktande av det jag skrev i förra meningen) till användningen av blåljus i dessa sammanhang. I de flesta fall utomlands (om det nu t.ex. är en häst som skadats svårt) så skickar man snarare efter slaktaren. Att däremot slå på blåljus för ett kattbitet marsvin (vilket lär ha hänt i Stockholmsområdet) gör nog mera att man bara tappar allmän respekt och tolerans för blåljus.

Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv så skulle nog även t.ex. vissa trafikledningsfordon i storstadsregioner ha bättre nytta av blåljus, men får numera inte ha sådana. Då däremot udda fordon som t.ex. djurambulanser (djurtransport) får ha det så man undrar man onekligen lite över hur lagstiftarna egentligen ser på detta ibland. Speciellt då sambandet mellan hur bra lokaltrafiken flyter och hur problem löses vid eventuella händelser.

Simon Bertilsson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 juli 2009, 05:06:23 AM »
Kul bild på ett udda ekipage och visst kan jag förstå både att folk ömmar för sina djur samtidigt som det här även självklart finns en kostnads- och försäkringsaspekt. Det hela känns dock ändå ganska mycket som ett s.k. I-landsfenomen och jag ställer mig även väldigt frågande (i beaktande av det jag skrev i förra meningen) till användningen av blåljus i dessa sammanhang. I de flesta fall utomlands (om det nu t.ex. är en häst som skadats svårt) så skickar man snarare efter slaktaren. Att däremot slå på blåljus för ett kattbitet marsvin (vilket lär ha hänt i Stockholmsområdet) gör nog mera att man bara tappar allmän respekt och tolerans för blåljus.

Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv så skulle nog även t.ex. vissa trafikledningsfordon i storstadsregioner ha bättre nytta av blåljus, men får numera inte ha sådana. Då däremot udda fordon som t.ex. djurambulanser (djurtransport) får ha det så man undrar man onekligen lite över hur lagstiftarna egentligen ser på detta ibland. Speciellt då sambandet mellan hur bra lokaltrafiken flyter och hur problem löses vid eventuella händelser.

Instämmer till fullo!

Utloggad Taunusch

• Medlem
  • Antal inlägg: 1222
« Svar #14 skrivet: 23 juli 2009, 06:46:47 AM »
Kollar man på Djurambulansens hemsida så finns det bilder på fem djurambulanser som ingår i företagets fordonspark.

Ser man i bilregistret på dessa fordon så är ingen registreringsbesiktad med larmanordning i fältet utrustning eller noterad som utryckningsfordon under yrkesmässig trafik.
« Senast ändrad: 23 juli 2009, 07:10:32 AM av Stefan »