Roslagslinjer dåtid o nutid

Startat av at1981, 13 juni 2009, 19:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Citat från: Mr G skrivet 10 juni 2009, 23:10:28 PM


Hejsan !!

Gick det buss ifrån Stockholm till Spillersboda en gång i tiden, eller vart gick buss 630 på den tiden?

Vilka fler linjer från Roslagens landsbygd har trafikerat Stockholm (avser ej Danderyds sjukhus) som INTE gör det i nutid?

I nutid trafikeras 631X A, 632 A, 634 A, 636 A, 637 B, 639 B, 676 B
Det enda som jag kan bidra med till som svar är ju 630 fårn bilden att döma, sedan 621, 625, 635, 639, 640 och 644. Fyll på med mer för er som vet :)

A = Endast ankommande.
B  = Både ankommande och avgående.

(Jag saknar SL:s flexibilitet, nämligen att t.ex. dagen före midsommarafton samt midsommarafton annonsera ut turer från Tekniska till Yxlan/Blidö, Rådmansö och Björkö då det är många som vill resa, det finns direkta turer till Tekniska och då borde det finnas även från Tekniska också)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Peter Rost

#1
Citat från: at1981 skrivet 13 juni 2009, 19:58:52 PM
Hejsan !!

Gick det buss ifrån Stockholm till Spillersboda en gång i tiden, eller vart gick buss 630 på den tiden?

Vilka fler linjer från Roslagens landsbygd har trafikerat Stockholm (avser ej Danderyds sjukhus) som INTE gör det i nutid?

I nutid trafikeras 631X, 632, 634, 639, 676
Det enda som jag kan bidra med till som svar är ju 630 fårn bilden att döma, sedan 621, 625, 635, 639, 640 och 644. Fyll på med mer för er som vet :)

630 gick då Mr G tog denna bild som båtbusslinje mellan Humlegården-Kapellskär, vad jag har hört, i anslutning till  Finlandbåtarna. Kanske någon här som vet mer.

/Peter

Ted Selander

Citat från: at1981 skrivet 13 juni 2009, 19:58:52 PM
Hejsan !!

---
I nutid trafikeras 631X, 632, 634, 639, 676
---

I nyaste nutid (sommar 2009) trafikeras Stockholm (Tekniska högskolan) av roslagslinjerna 634 (endast ankommande), 637, 639 och 676.

/Ted

at1981

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 21:26:49 PM
I princip alla Roslagslinjer runt Norrtälje har gått t/fr Stockholm, 631, 634, 635, 636, 637, 638, 639 etc
(Gick det även bussar från Stockholm och bortom Norrtälje som t.ex. till Rådmansö och Yxlan/Blidö även på vinterhalvåret?)
(Gick även 65*-linjerna från Stockholm förr året runt, som t.ex. till Harö och Lohärad?)

Hejsan!!

Det är det här som är den stora nackdelen med stomlinjer, som genererar fler byten. Människor skulle bli glada om de slapp byta buss.

För att ge linje 676 klar majoritet Stockholm - Norrtälje och omvänt kan det ev. lösas med att samtliga bussar på sträckan Stockholm - Norrtälje skyltas 676 och sedan skyltar om till 63* i Norrtälje beroende på vart den nu skall ta vägen så slipper man byta, men då krävs även att vikten av bussarnas färg minskas och prioritet på själva trafiken oavsett färg.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olle

Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2009, 07:57:23 AM
(Gick det även bussar från Stockholm och bortom Norrtälje som t.ex. till Rådmansö och Yxlan/Blidö även på vinterhalvåret?)
(Gick även 65*-linjerna från Stockholm förr året runt, som t.ex. till Harö och Lohärad?)

Hejsan!!

Det är det här som är den stora nackdelen med stomlinjer, som genererar fler byten. Människor skulle bli glada om de slapp byta buss.

För att ge linje 676 klar majoritet Stockholm - Norrtälje och omvänt kan det ev. lösas med att samtliga bussar på sträckan Stockholm - Norrtälje skyltas 676 och sedan skyltar om till 63* i Norrtälje beroende på vart den nu skall ta vägen så slipper man byta, men då krävs även att vikten av bussarnas färg minskas och prioritet på själva trafiken oavsett färg.



Men hur ska passagerarna se det i Stockholm, ska det bildas 5-10 olika köer till 676, för att man till slut ska hamna på rätt buss även efter Norrtälje, tänk på att tidtabellen säger 5-minuterstrafik, men på fredagseftermiddagar är väl nästan varje tur dubblerade, och sen ska vi inte tala om midsommartrafiken, nej, det blir bara kaos med folk som hamnar på fel buss i alla fall ....

Ulf Broman

Citat från: Ted S skrivet 15 juni 2009, 07:39:14 AM
I nyaste nutid (sommar 2009) trafikeras Stockholm (Tekniska högskolan) av roslagslinjerna 634 (endast ankommande), 637, 639 och 676.

/Ted

Skall man vara pedantiskt noggrann så verkar även 632 ha en tur söndagar in till Stockholm och alla 636-or på söndagarna.

Hur är det på t.ex. fredagar, förekommer det att turerna till skärgården startar som passande 676-a i Stockholm och att chauffören senast i Norrtälje anger att bussen skyltar om och att man kan få sitta kvar? Så har det väl varit ibland?

at1981

Hejsan!


Det jag minns från förr när inte färghysterin satte käppar i hjulet så åkte jag med f.d. 640 från Sthlm som då sade att den fortsatte som linje 63x vidare norrut.

Ett sådant minne minns jag när jag skulle till Östersjö, då åkte jag med 640 som fortsatte som 636 och väl tillbaka i Norrtälje fortsatte den som 640 till Stockholm och i tidtabellen angavs bussbyte i Norrtälje i båda riktningar. Detta var en helt vanlig vardag på sommaren och inte ens i närheten av någon midsommarhelg.

Tyvärr var det en gammal rishög till buss  :'(, men avångstiden från Tekniska var då 11:10 och jag var tillbaka där runt kl. 16:25.


Men det bästa vore att SL tänker om, att man kan köra från Tekniska ut till Roslagens landsbygd och det är bara för passageraren att lära sig att den och den bussen kör Norrtälje - Stockholm och omvänt, det gick ju bra förr då de flesta landsortslinjer gick från Stockholm som Lars Ödlund skrev ovan :), så det ska nog gå bra i nutid också att lära folk det :)

Åtminstone skall man låta köra direkta bussar från Stockholm till roslagens landsbygd i midsomamrhelgen då många åker vilket är möjligt om SL är flexibla och i tidtabellen anger att denna avgången körs endast dagen före och på själva midsommarafton.


Varför har man med tiden minskat på antalet Roslagslinjer som trafikerar Tekniska?
Finns det ev. en långsiktig plan att lägga ned bussterminalen i Tekniska och låta precis allting utgå från Danderyd?  :'(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 13 juni 2009, 21:11:40 PM
630 gick då Mr G tog denna bild som båtbusslinje mellan Humlegården-Kapellskär, vad jag har hört, i anslutning till  Finlandbåtarna. Kanske någon här som vet mer.

/Peter
Det stämmer. 630 var båtbusslinjen till Kapellskär från Humlegården. Internt linjenummer var 4(630) eftersom det var en "speciallinje. Jag har för mig att vagnarna alltid skyltades SL (inget linjenummer alltså)
Vi hade en dispens att köra 630 till/från Tegelvikshamnen vid de tillfällen Vikingline omdestinerade "Kapellskärsbåten" till Stockholm. Jag hade hand om dispensärendena på den tiden. Det var i slutet på 1970-talet och början på 1980-talet.
På samma sätt fanns 4(880) som speciallinje i anslutning till Gotlandsbåtarna. Den gick från Klarabergsviadukten (innan Cityterminalen fanns).

Omnilasse


Men det bästa vore att SL tänker om, att man kan köra från Tekniska ut till Roslagens landsbygd och det är bara för passageraren att lära sig att den och den bussen kör Norrtälje - Stockholm och omvänt, det gick ju bra förr då de flesta landsortslinjer gick från Stockholm som Lars Ödlund skrev ovan :), så det ska nog gå bra i nutid också att lära folk det :)
Åtminstone skall man låta köra direkta bussar från Stockholm till roslagens landsbygd i midsomamrhelgen då många åker vilket är möjligt om SL är flexibla och i tidtabellen anger att denna avgången körs endast dagen före och på själva midsommarafton.
Varför har man med tiden minskat på antalet Roslagslinjer som trafikerar Tekniska?
Finns det ev. en långsiktig plan att lägga ned bussterminalen i Tekniska och låta precis allting utgå från Danderyd?  :'(
[/quote]

Jag skulle faktiskt tro att SL nog skulle vilja att bussarna utgick från Danderyd (om nu terminalen räcker), däremot är inte politikerna och allmänheten lika positiv till det. Man försökte ju för några år sedan förkorta 670 till Danderyd på kvällsturerna, med ett ramaskri som följd. Men rent trafikeringsmässigt skulle det förstås kunna innebära en ganska bra kostnadsbesparing (eller utökning av turtäthet om man föredrar det). Nu måste jag förvisso medge att jag är lite förtjust ändå i stomtrafiktanken och utifrån effektivitetsperspektiv är det förstås enklare att hantera, just för att man får en jämn ström av passagerare. Dessutom skulle det lätt kunna bli dyrt då man måste tomköra bussar till Stockholm på ett annat sätt om man skall köra turer som inte är blåa (naturligtivs skulle man kunna utnyttja förstärkningsvagnarna, men då blir man å andra sidan tvungen att köra dem även om det regnar, eller är lite folk). Fredagar och söndagar är ju inte tanken fel) och där har ju faktiskt SL lyssnat lite på de önskemålen (när 676 kom gick inga andra bussar till Stockholm från Norrtälje enligt tidtabellen.) Att bara ha det kring midsommar skulle nog snarare krångla till det - vanliga resenärer är inte så vana att läsa tidtabeller och det är inte så lyckat med turer som bara trafikerar en viss dag under hela tidtabellsperioden. Sedan är väl min uppfattning att de flesta gärna vill ha en puas i Norrtälje innan de åker vidare, då restiden blir så pass lång. Vad som inte är bra service dock det är som det brukar stå inför midsommar och annat att man skall åka i god tid om man har en bussanpassning. Detta är inte professionellt. Naturligtvis skall man sätta in en extrabuss i sådana fall som väntar in turen från Stockholm.

virtual1

Jag kan ju ana att det till viss del handlar om miljötänkande, ju längre ut från stan du kan samla bussarna utan att göra det alltför obekvämt för passagerarna desto bättre för miljön, sen tar det ju med t-banan kortare tid danderyds sjukhus-KTH än vad det gör med bussen, få personer (i jämförelse) kommer i alla fall ha nytta av om bussen går hela vägen in till Östra eller om den går till Danderyd, de flesta fortsätter IAF vidare! Om du sen ska dra alla linjer vidare in till stan under övriga tider lär trafiken korkas igen än mer, framförallt under rusning, o då kan du aldrig konkurrera med t-banan tidsmässigt! F.ö. existerade ju inte Danderyds sjukhus som trafikknutpunkt då det begav sig på 60-70-talet, så då hade man ju inte många andra alternativ än att fortsätta vidare in mot stan!

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 16 juni 2009, 20:36:06 PM
Jag kan ju ana att det till viss del handlar om miljötänkande, ju längre ut från stan du kan samla bussarna utan att göra det alltför obekvämt för passagerarna desto bättre för miljön, sen tar det ju med t-banan kortare tid danderyds sjukhus-KTH än vad det gör med bussen,

Jo, egentligen är det rätt märkligt att man inte vänder vid Danderyd (jag menar andra terminaler har man ju flyttat ut från stan), visserligen är det några som åker in till Tekniska för att man skall byta till buss (eller jobbar i närheten) men ut från stan är ju bussarna däremot nästan alltid fulla från Tekniska, men det är väl egentligen främst för att folk vill ha sittplats och därför går av där istället för vid Danderyd. Bara på 676 måste det ju innebära 4-5 omlopp bara resan mellan Danderyd och Tekniska i högtrafik och 1-2 omlopp  övrig tid, så la man dessa resurser på bättre turtäthet istället, tror jag nästan att många skulle föredra det och därmed göra det än mer attraktivt att åka kollektivt. Men varje gång man försöker flytta bussarna utanför stan, blir det ju våldsamma protester, så det är väl politiskt omöjligt. Där har man ju dock tyvärr just den gamla besparingsivern. Jobbade man mer kvalitetsmässigt när man flyttar trafik till en knytpunkt längre från stan och lägger resurserna på bättre turtäthet, tror jag nog att många skulle se fördelen med flytten. Men istället går ju ofta den delen till besparingar och då har man ju inte vunnit något för att främja kollektivtrafiken. Dessutom skulle förstås belastningen på röda linjen mot Mörby bli än högre, och det är klart skall man stå på tunnelbanan till Danderyd istället för till Tekniska, är det ju knappast ett attraktivt alternativ.

Kjell B

Åter till ursprungsfrågan.
Kan någon berätta lite mer om busstrafiken till Spillersboda ?